Reserves fantasma: què fan els restaurants per penalitzar els clients que no es presenten

Cada vegada són més els restaurants que penalitzen els clients que no cancel·len la reserva amb un càrrec a la targeta bancària

Cristina HerranzActualitzat

Restaurant Cèntric de Barcelona. Capacitat per a 200 comensals. Durant les nits de cap de setmana està ple. I cada nit, els clients d'una o dues taules amb reserva no es presenten a la cita.

Taules buides i diners que el restaurant deixa d'ingressar. Per evitar-ho, ha optat per penalitzar els clients que no cancel·lin la reserva.

Ignacio Matas, director del Restaurant Tierra del grup Somos Esencia explica que, "a l'hora de fer la reserva, l'establiment envia un mail al client on ha d'introduir les dades de la targeta bancària. En aquell moment no se li fa cap càrrec. Però en cas que el client no cancel·li abans de 24 hores de la reserva, el restaurant li cobrarà 25 euros per persona". El tiquet mitjà de l'establiment són 35-45 euros.

La majoria de clients ho entenen. Odile Ginesta: "És un negoci. Si no pots anar al restaurant, millor cancel·lar la reserva. No costa tant trucar." Teresa López reconeix que "fa respecte reservar en restaurants que penalitzen", però entén que "ho facin per no perdre clients." 


Sistemes de gestió de reserves per evitar el "no show"

La majoria de restaurants ja treballen amb sistemes de gestió de reserves per evitar el que el sector anomena "no show", alguna cosa així com "no aparèixer".

Un d'aquests sistemes és LastBookings, una start-up de la plataforma Last.app. Es tracta d'una eina que permet automatitzar tota la gestió del dia a dia del restaurant, demanar informació i enviar confirmacions dels clients. Aviat incorporarà eines i mesures de penalització per ajudar els clients a gestionar les reserves que no es cancel·len.

Hi ha restaurants que ja comencen a fer servir aquesta aplicació i que es plantegen aplicar un càrrec a la targeta bancària, com a mecanisme de defensa, contra els clients "irresponsables o maleducats" que reserven i després no es presenten.

Aquesta actitud pot arribar a ser molt frustrant per als establiments i generar pèrdues importants.

Jordi Piera, director general del restaurant 4 Latas, recorda com un dia dos grups amb taula per a 10 i 8 persones amb reserva no es van presentar al restaurant: "Va arribar l'hora, els vam trucar i no van contestar. Són aproximadament 700 euros de pèrdues, que no vam recuperar."

"Si això passa quatre vegades al mes, deixem d'ingressar 2.500 euros, és més d'un sou. És un drama. I cada vegada ens passa més."

Molts restaurants, sobretot els de més categoria o amb estrelles Michelin, et poden arribar a cobrar un càrrec de més de 50 euros per persona, si no cancel·les la reserva abans de 24 hores.

Un restaurant
Els restaurants volen fer com altres negocis que es blinden contra els "no show" (Poble Espanyol de Barcelona, CC BY-SA 4.0)

El costum de donar les dades personals

Pablo Garcia Arroba, responsable de l'experiència del client de Last.app, explica que els clients estan cada vegada més acostumats a facilitar de forma online les dades personals. Ho fan per qualsevol altre servei que saben del cert que utilitzaran: "És una manera de garantir el compromís i l'assistència. Cobrar si no cancel·les una reserva és una pràctica que anirà a més en un futur."

Alguns restaurants consideren que aplicar penalitzacions suposaria perdre clients i no ho estan aplicant, i confien que en dies i hores punta, sobretot caps de setmana, acabaran omplint totes les taules. Altres establiments es plantegen no fer reserves.

 

ARXIVAT A:
ComerçConsum
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut