Retards i productes més cars: així ens afecta el bloqueig del canal de Suez
L'alternativa pel cap de Bona Esperança són 12 dies més de ruta i uns 200.000 dòlars més en carburant
El moviment de mercaderies ja va quedar tocat per l'inici de la pandèmia, amb la paralització de l'economia i la frenada del comerç internacional. Però un vaixell de la mida de quatre camps de futbol bloquejant en canal de Suez pot provocar un efecte similar. I, d'entrada, encarir encara més el cost del transport internacional, que ja havia pujat des de principi d'any.
Cada setmana, al port de Barcelona, hi fan escala set serveis regulars de contenidors que transiten per la ruta del canal de Suez. Les previsions del port és que els retards es comencin a notar a partir de la setmana que ve.
Els vaixells que fan aquestes rutes triguen entre 25 i 35 dies, en funció del port d'origen i de les escales. A més d'aquests serveis regulars, també hi ha petrolers i vaixells de gas que utilitzen aquesta ruta per arribar a Barcelona.
El canal, la clau per al port de Barcelona
Un 74% de les exportacions i el 48% de les importacions tenen destí o origen en l'Àsia i utilitzen aquesta ruta. En el cas del port de Tarragona, l'afectació és menor, amb el 6% de les tones transportades amb destí o origen a l'Àsia. Al port de Tarragona, hi arriben sobretot vaixells de transport a granel, com ara cereals, amb origen a Rússia, Ucraïna o l'Amèrica del Sud.
"Està bloquejat el canal per on passa més del 10 per cent del comerç mundial i, en concret, de la ruta d'Extrem Orient a Europa, de manera que afectarà amb retards per subministrament en els dos sentits, tant la mercaderia que ve com la que va", explica Albert Oñate, director general de Cosco Shipping Spain.
La xinesa Cosco és la tercera naviliera de contenidors més gran del món. El vaixell que bloqueja Suez no és seu, és d'Evergreen, però com que forma part de la mateixa aliança una quarta part dels contenidors que transporta són de Cosco. Té altres vaixells a la zona del canal, que ja han començat a girar cua per agafar la ruta del cap de Bona Esperança, cosa que els pot comportar uns 12 dies de retard.
Però no només això, pot suposar un increment de 200.000 dòlars en la despesa de combustible i un augment d'altres costos. El preu del transport marítim ja s'havia encarit en els últims mesos, perquè la frenada econòmica ha alterat l'engranatge del comerç mundial.
Fàbriques a mig gas, botigues tancades i consum a la baixa vol dir que els contenidors tarden més a descarregar-se, no queden lliures a temps per continuar camí i queden "atrapats" a ports on potser no fan falta, mentre que altres punts amb més demanda esperen un transport que no arriba mai.
Si s'allarga el bloqueig, aquest fenomen podria accentuar-se i el preu del transport pujaria encara més. El temor és que els consumidors n'acabin pagant part de la factura, en forma de preus més alts en el producte final.
"Sens dubte, això tindrà una afectació en el dia a dia perquè s'interromp una de les vies bàsiques per al subministrament dels països europeus, amb la qual cosa segur que hi haurà retards i es notarà tard o d'hora en el subministrament i en les cadenes de producció."
"És una situació inusual, extraordinària", afirma Oñate, que assegura que les autoritats d'Egipte estan invertint molt al canal de Suez "perquè és un dels actius de la seva economia i volen potenciar el comerç i que sigui una eina molt més utilitzada."
El canal de Suez, en xifres
51,5 vaixells al dia, de mitjana. En determinats moments, poden transitar-lo bastants més. Més de 18.000 a l'any.
Segons càlculs de LloydsList cada dia passen pel canal mercaderies per valor de 9.600 milions de dòlars (uns 8.000 milions d'euros). Representen el 12% de tot el comerç mundial.
A finals de setmana, es calcula que s'esperen per passar el canal uns 250 vaixells; càrrega (matèries primeres), contenidors, petroli, gas natural liquat, cotxes, etc...