Rodalies, la gran damnificada per la febre de l'AVE: 3.700 milions vs. 56.000
L'Estat ha invertit 56.000 milions a l'alta velocitat i només 3.700 a Rodalies, un dèficit que es tardarà anys a poder revertir
Durant els últims vint anys, la prioritat ha estat l'alta velocitat. La febre per inaugurar línies d'AVE a tot l'Estat va començar amb els governs del Partit Popular de José María Aznar i va continuar amb els governs del PSOE.
Espanya es va convertir en el segon país del món amb més quilòmetres d'alta velocitat, després de la Xina, amb un clar damnificat: Rodalies.
L'entitat estatal encarregada de la gestió de les infraestructures ferroviàries espanyoles, Adif, ha invertit fins a 56.000 milions d'euros a l'alta velocitat durant les últimes tres dècades. Una xifra molt diferent de la inversió a Rodalies que, durant el mateix període, és només de 3.700 milions.
La diferència en la inversió no només es fa notar entre xarxes ferroviàries, sinó també territorialment. Dels milions invertits a Rodalies, el 48% es van destinar a Madrid i només un 17% a Rodalies de Barcelona, com s'explica en aquest vídeo:
Revertir aquest dèficit serà costós davant d'una xarxa de Rodalies difícil d'aturar. El primer intent per revertir el dèficit a Rodalies a Catalunya va ser el pla anunciat per Zapatero fa més de 15 anys, del qual no se'n va executar ni una cinquena part.
Ara n'hi ha un altre, el Pla de Rodalies 2020-2030 que preveu 6.000 milions d'inversió en deu anys, del qual, ara com ara, se n'han executat gairebé 1.000.