Vint vols de Ryanair cancel·lats al Prat en la primera de les tres jornades de vaga
Aquesta segona tongada de tres dies coincidirà l'1 i el 2 de juliol amb l'aturada prevista pels treballadors d'Easyjet
Els tripulants de cabina de Ryanair han iniciat aquest dijous tres noves jornades de vaga per reclamar un nou conveni. En el primer dia d'aturades d'aquesta segona tongada, des de primera hora ja s'han registrat cancel·lacions en vols de la companyia a l'aeroport del Prat.
Concretament la vaga ha obligat a suspendre 20 vols amb sortida o arribada a l'aeroport del Prat, segons dades d'un dels sindicats convocats, USO, fins a les vuit del vespre. Als vols del migdia a Billund, Cracòvia, Paris Beauvais, Brussel·les Charleroi, Nàpols i Màlaga, se n'hi han afegit un més a Màlaga, un a Londres, un a Roma i un a Palma, tots amb anada i tornada.
A banda hi ha hagut retards en 24 vols amb sortida des de Barcelona i en 26 amb arribada. A Girona han estat 2 i 7 respectivament. Segons els sindicats, al conjunt de l'Estat s'han cancel·lat 54 vols. Fonts de Ryanair han assegurat que l'afectació arreu de l'Estat ha sigut "mínima", de menys del 3% dels vols programats.
En un comunicat, USO carrega contra la companyia perquè considera com a serveis mínims el 100% dels vols programats per a aquest dijous arreu de l'Estat, però assenyala que en canvi en alguns casos no ha citat les tripulacions completes per operar-los per motius que desconeix.
Vaga fins dissabte
Aquest dijous ja hi ha hagut cues als taulells de la companyia per presentar reclamacions. Fins al 2 de juliol, mentre duri la vaga, poden resultar afectats altres vols. En la primera tongada de vaga, durant el pont de Sant Joan, es van cancel·lar setze vols de la companyia.
La situació es pot complicar més els pròxims dies perquè l'aturada de Ryanair coincidirà divendres i dissabte --1 i 2 de juliol-- amb la protesta convocada per Easyjet, que també denuncia la "situació de bloqueig" en què es troba la negociació del nou conveni.
Els serveis mínims fixats pel govern espanyol varien entre el 36% i el 80% en funció de la distància i el transport alternatiu. Els mateixos que la setmana passada, en la primera tongada de vaga, els sindicats ja van qualificar de "totalment abusius" i van dir que "vulneren el dret de vaga".
Serveis mínims
En el cas de l'aeroport del Prat, els serveis mínims estableixen que, si el vol es dirigeix a destins de fora de la Península, el servei ha d'estar garantit en el 80% dels trajectes, mentre que si el recorregut és igual o superior a 5 hores en mitjà de transport alternatiu, els serveis mínims seran del 58%.
Finalment, per a les rutes amb ciutats espanyoles peninsulars amb un recorregut inferior a les 5 hores en mitjà de transport alternatiu, són del 36%.
A l'aeroport de Girona, els serveis mínims han de ser del 53% dels vols amb destí a una ciutat amb 5 hores o més en mitjà de transport alternatiu, i del 36% en cas que el trajecte sigui més curt.
El sindicat USO, un dels que convoquen la vaga, acusa la companyia d'aplicar uns serveis mínims del 100%, segons la secretària general del sindicat a l'aerolínia, Lidia Arasanz. La companyia "ha decidit que tots els seus vols programats són serveis mínims", ha dit i l'acusa d'haver convocat totes les tripulacions a l'Estat.
"Ryanair torna a aplicar els seus propis serveis mínims del 100%, la seva pròpia llei, i obliga tots els seus tripulants a volar, trepitjant el seu dret de vaga."
A més, assegura que Ryanair ha comunicat als pilots que totes les tripulacions tenen cartes de serveis mínims amb el vol detallat que han d'operar i una llista d'altres possibles vols.
"És totalment il·legal", sentencia Arasanz, que lamenta les "coaccions i amenaces de la companyia" i apunta que els pilots tenen la consigna de retenir les tripulacions als avions per garantir que es podran operar els vols següents i de recordar-los que han d'oferir menjar i begudes als viatgers.
D'altra banda, el sindicat afirma que el sistema de "màxim benefici de Ryanair ha provocat cancel·lacions i retards en cadena" i avisa que poden anar a més. Fonts de la línia aèria han comentat que els vols que operen des de o cap a l'Estat han patit afectacions mínimes com a conseqüència de la vaga i dels retards en el control del trànsit aeri, segons citen.
En un breu comunicat, l'empresa acusa els sindicats convocants de la protesta --USO i Sitcpla-- d'haver "minat deliberadament la resolució dels serveis mínims del Ministeri de Transport en donar instruccions a la tripulació perquè no es presenti als vols protegits". En aquest sentit, qualifica aquestes instruccions "d'il·legals" i assenyala que "perjudiquen els consumidors espanyols i l'economia espanyola".
Els motius de la vaga
La protesta l'han convocada dos sindicats, USO i Sitcpla, per exigir a l'aerolínia que reprengui les negociacions del primer conveni col·lectiu de l'empresa per als tripulants de cabina, engegades fa vuit mesos.
A mitjans de juny, quan es van convocar les sis jornades de protesta en total, Lidia Arasanz recordava que Ryanair és l'única companyia internacional que no disposa d'un conveni col·lectiu.
La direcció de la companyia i el sindicat CCOO van firmar fa unes setmanes un acord que, segons Sitcpla i USO, es limita a recollir condicions de treball ja reivindicades per ells com a resultat d'anteriors vagues. Per aquests sindicats, aquesta estratègia respon a un intent d'"anul·lar-los com a sindicats davant la negativa a signar les condicions precàries ofertes".