Sabates, un cullerot o la tapa del vàter: botigues que encara ho arreglen tot
Una empresa de Mollerussa i Lleida, guardonada amb el Premi Nacional al Comerç més Sostenible pel compromís amb el reciclatge i la reutilització
Montse Poblet
Periodista de la secció de Societat de Catalunya Ràdio, especialitzada en crisi climàtica
@montsepobletSovint, quan es volen arreglar unes sabates, un llum o una persiana, la resposta a la botiga és que no val la pena, que és millor comprar-ne un de nou perquè surt més a compte que no pas apedaçar el vell. Hi ha, però, encara excepcions: comerços que es resisteixen a enviar al cubell de brossa allò que encara pot ser útil.
A Mollerussa i a Lleida una empresa familiar nascuda als anys 80 per arreglar calçat s'ha reconvertit en un espai on es reparen tota mena d'objectes: des dels més habituals --com bosses de mà, sabates o cinturons-- fins als més estrambòtics, com "un cullerot de sopa, les cremalleres de la funda d'un vaixell o la tapa d'un wàter", com explica Jaume Carulla, tercera generació d'un negoci que van començar la seva àvia i la seva mare.
Tot i que l'especialització de "Suela Ràpid" no són els electrodomèstics, Núria Rossell, alma mater del negoci, assegura que si algú els porta una rentadora, un aire condicionat o una torradora espatllats ho entomen. El "no" no és mai una resposta.
Si l'aparell està en garantia, assessoren el comprador perquè reclami i, fins i tot, li fan un informe perquè el pugui presentar al venedor perquè se'n faci càrrec.
Si no és el cas, miren d'arreglar-ho ells i, si no se'n surten, busquen algú que ho sàpiga fer. Ara bé, la Núria reconeix que no és fàcil trobar "reparadors", ni tan sols per cobrir les baixes de les seves botigues.
Garantia il·limitada
El comerç, que ara rep el Premi Nacional al Comerç més Sostenible, allarga la vida útil dels objectes i així evita que es converteixin en residus. Ofereix garantia il·limitada a totes les seves reparacions: si el que han arreglat s'espatlla, ho tornen a reparar sense cobrar res. I aquest és, precisament, el seu principal argument per defensar que arreglar surt més barat que llençar i tornar a comprar:
"Jo els dic que el poden comprar de nou, però el compraran amb una caducitat que et ve de fàbrica."
El perfil dels clients ha anat canviant amb el temps. Els últims anys ha augmentat la quantitat de joves que passen per les botigues de Mollerussa i Lleida i també el nombre de clients que volen reparar el que se'ls fa malbé per motivacions mediambientals.
Abans de reciclar, reutilitzar
Els processos de reciclatge de la majoria de materials també generen un impacte mediambiental. Per això, molts experts recomanen intentar prorrogar el temps de vida dels nostres articles. La reparació és una bona manera d'aconseguir-ho, però una alternativa és la reutilització: tornar a fer servir productes que, a priori, poden semblar ja amoritzats.
A Catalunya, més de 190 deixalleries ofereixen serveis de reutilització o bé de preparació per a la reutilització. A més, entitats com l'Associació de Centres i Serveis de Reutilització de Catalunya treballen per fomentar aquest hàbit entre la població.
- ARXIVAT A:
- Comerç