Està previst que els treballs de renovació comencin aquesta tardor i durin uns sis mesos (ACN/Marta Lluvich)

Salàs de Pallars recuperarà abans de l'estiu l'emblemàtic pont centenari dels Palillos

El govern destinarà un milió d'euros a rehabilitar l'estructura, que formarà part de la ruta cicloturística dels Llacs
Enllaç a altres textos de l'autor

Pau Rovira

Corresponsal de Catalunya Ràdio a l'Alta Ribagorça i el Pallars Jussà

Actualitzat
TEMA:
Infraestructures

La Generalitat ha adjudicat per un milió d'euros les obres per rehabilitar l'emblemàtic viaducte del conegut com a pont dels Palillos, a Salàs de Pallars. L'estructura, també anomenada pont de la Solana o de les Basses, discorre per la C-13z sobre el pantà de Sant Antoni.

Amb més d'un segle d'antiguitat, aquesta estructura -per on passava l'antiga carretera comarcal- està força deteriorada i requeria una actuació urgent. L'alcalde de Salàs, Jaume Solé, ha celebrat aquesta iniciativa, que ha qualificat de "molt esperada".

Aquesta actuació permetrà millorar l'estat de conservació de l'obra, que forma part de la ruta cicloturística dels Llacs.

Està previst que els treballs de renovació comencin aquesta tardor i durin uns sis mesos. L'objectiu és que el pont dels Palillos pugui formar part de la via verda que uneix els embassaments de Sant Antoni i de Terradets.

Imatge antiga del pont dels Palillos (Arxiu Nacional de Catalunya)

Una infraestructura centenària

L'estructura també és coneguda com a pont de la Solana o de les Basses, tot i que gairebé tothom l'anomena pont dels Palillos. El nom prové de la seva geometria estructural, en què els pilars són molt prims.

La restauració que durà a terme el Departament de Territori mantindrà la forma original de la via, per tal de conservar el seu valor com a patrimoni històric.

El pont és de formigó armat, té una longitud total de 57,5 metres i una amplada de sis metres i es divideix en quatre trams, amb tres piles tipus pòrtic.

Els treballs consistiran, principalment, en la rehabilitació dels paraments de formigó, el reforç dels fonaments i la formació d'una llosa nova.

El pont va ser una de les primeres obres d'infraestructura civil d'Europa fetes amb formigó armat (ACN/Marta Lluvich)

També es durà a terme la implantació de noves tanques de seguretat i es millorarà el sistema de drenatge del pont. La delegada del govern al Pirineu, Sílvia Romero, ha explicat que el viaducte es troba en desús i això n'ha provocat el deteriorament:

"És una estructura centenària i ha fet molt de servei, però calia condicionar-la perquè torni a ser funcional."

El pont va ser construït el 1916 per l'empresa La Canadenca, durant les obres de la presa de Sant Antoni i després que el pantà inundés els dos antics ponts que connectaven aquesta zona del Pallars Jussà. Va ser una de les primeres obres d'infraestructura civil d'Europa fetes amb formigó armat.

 

 

ARXIVAT A:
Turisme Infraestructures
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut