Saturació a la Seguretat Social, on obtenir cita prèvia és missió gairebé impossible
Saturació a les oficines de l'Institut Nacional de la Seguretat Social de Catalunya, que ha convertit en missió gairebé impossible aconseguir cita prèvia per fer-hi tràmits presencialment en moltes localitats.
Els ciutadans que han de gestionar la jubilació, la baixa per maternitat o una incapacitat s'han d'esperar setmanes per poder-ho fer.
En alguns casos, la web per demanar hora ofereix l'opció de desplaçar-se a oficines menys saturades, situades a quilòmetres de distància.
En el cas de la ciutat de Lleida, per exemple, els usuaris només es troben l'opció d'obtenir cita prèvia en una oficina del Pirineu, a Tremp o a la Seu d'Urgell. I això, explica el Pere Martínez, un usuari afectat, després d'un mes d'intentar-ho.
La causa principal d'aquesta situació és la falta de personal. Segons el Ministeri, entre l'any 2011 i el 2020 la plantilla es va reduir un 20%.
José Crespín, subdelegat del govern espanyol a Lleida, una demarcació especialment afectada, remarca que, a més de perdre personal, han augmentat els serveis prestats, com és el cas, per exemple, de l'ingrés mínim vital.
Admet que l'atenció a l'usuari és insuficient, però diu que no es pot parlar de col·lapse, perquè a l'octubre les cinc oficines de les comarques de Lleida han gestionat 3.600 cites, cosa que vol dir 28 atencions per hora.
Per mirar de descongestionar la situació, el ministeri ha ampliat la ràtio d'atenció ciutadana els dimarts a la tarda i, alhora, ha fet una contractació extraordinària de 18 persones.
Una altra opció és fer el tràmit online o de manera telefònica. Per a moltes persones, però, resulta inviable.
La Maribel Colom, una altra usuària, diu que no se'n sortiria: "Necessitaria ajuda d'una tercera persona", explica, "i, per no molestar, prefereixo venir".
Ara caldrà veure si les mesures adoptades aconsegueixen pal·liar aquesta situació de saturació.