Model de Cupra Tavascan que es va exposar a l'estand del Saló Internacional de l'Automòbil el maig del 2023 (ACN/Aina Martí)

Seat avisa que els aranzels europeus al Cupra Tavascan posen en risc 1.500 llocs de treball

Nou toc d'atenció de la marca, que demana a Brussel·les suavitzar el càstig als cotxes europeus que es fabriquen a la Xina
Enllaç a altres textos de l'autor imgauto42

Francesc Serra

Cap de la secció d'Economia d'Informatius de TV3

@fx_serra
Actualitzat
TEMA:
Automoció

Seat avisa que 1.500 llocs de treball estan en perill si la Unió Europea manté els aranzels a la importació de cotxes fabricats a la Xina. Ja fa temps que l'empresa està donant un toc d'atenció, però el seu president, Wayne Griffiths, ha concretat la xifra en una entrevista a l'agència Reuters. Seat fabrica a la Xina un model elèctric, el Cupra Tavascan. La marca es planteja deixar de fabricar-lo perquè, amb els aranzels, no li surt a compte. I això l'obligaria també a reduir la producció de cotxes de combustió a Martorell.

Però com uns aranzels sobre un model que es fabrica a la Xina podria tenir efectes aquí, a la planta de Martorell? Es tracta d'un joc de caramboles --una mena d'efecte papallona-- que comença per la Xina, passa per Brussel·les i arriba fins aquí. I tot per uns aranzels que, irònicament, estaven pensats per protegir la indústria europea, però que poden perjudicar marques com Seat i Cupra. 

Els aranzels afecten tots els cotxes fabricats a la Xina, i això inclou el Cupra Tavascan, un model elèctric de gamma alta. En concret, la UE grava la importació amb una tarifa del 30,7%, molt per damunt del 10% anterior. I l'empresa avisa que no li surt a compte i que podria aturar la producció. I això té conseqüències aquí. 

La normativa europea obliga les marques a reduir el conjunt de les emissions de CO₂. I com que el Tavascan és elèctric, ajuda Seat a compensar el que contamina amb els altres models de motor de combustió. Sense el Tavascan, Seat superaria els topalls europeus i s'enfrontaria a multes. I si les vol esquivar, avisa que haurà de fabricar menys cotxes de gasolina, amb un impacte de 1.500 llocs de treball a la planta de Martorell.

Detall del Cupra Tavascan (ACN/Maria Asmarat)

Ara bé, és important entendre el context. Seat --i sobretot el seu grup, Volkswagen-- estan mirant de posar el focus a Brussel·les perquè mogui fitxa. I una manera de fer-ho és amb una entrevista en una agència d'abast internacional, aixecant una mica més la veu.

Davant d'aquestes declaracions, el comitè d'empresa de Seat demanarà una reunió amb la direcció de l'empresa per saber en detall els seus plans. El president del comitè, Matías Carnero, ja va avisar fa poc que Martorell s'enfronta a una retallada de producció. 

ARXIVAT A:
Xina Seat Empresa Automoció
NOTÍCIES RELACIONADES
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut