Seat preveu produir un 30% menys enmig de dubtes pel seu futur elèctric a Volkswagen
El confinament i el fre de vendes ennuvola el bon moment de la marca, que espera aquest dimecres el president de Volkswagen, Herbert Diess, a Martorell
Amb el tancament de Nissan, una de les principals preguntes a Catalunya ha estat "I Seat com va?". Una qüestió no menor ja que és la principal productora de cotxes de Catalunya i Espanya.
Si Nissan fabrica uns 40.000 vehicles i té uns 3.000 treballadors, Seat produeix cada any 500.000 cotxes a Martorell amb 14.000 treballadors. I és que si el sector de l'automoció no accelera, està en risc un dels pilars de l'economia i generador de molts llocs de feina de molt valor afegit.
La situació de Seat és la següent. La marca viu els millors moments de la seva història. Però la Covid també l'afectarà. Segons ha pogut saber TV3, retallarà la seva previsió de producció, com a mínim, un 30%, en funció de com responguin les vendes.
Tot plegat en un moment de buit de poder després que Luca de Meo marxés a Renault i amb dubtes sobre el seu paper dins l'estratègia d'electrificació de Volkswagen després que el grup hagi fet passos enrere en l'aposta per Seat enmig de la pandèmia. I és que si el mercat elèctric segueix creixent i Seat no hi és dins, la marca patirà en un futur.
La filial espanyola de Volkswagen va començar l'any pitjant l'accelerador. Nous models, i un 2019 d'èxits, el millor exercici de la seva història en vendes i producció.
Però just començar el 2020, un dels artífexs, Luca de Meo, va oficialitzar la seva marxa a Renault deixant un buit de poder que cobreix de forma interina Carsten Isensee. I, tot i que la marca va en automàtic, la Covid-19 també l'ha fet frenar en sec.
Martorell, a màxims històrics
A diferència de Nissan, Seat fa anys que està a màxims de producció amb la fàbrica plena i la previsió per al 2020 era seguir així, però l'aturada per la Covid-19 i la caiguda de vendes faran que la previsió es retalli un 30%. Si preveia produir uns 504.000 cotxes, en fabricarà 148.000 menys, i es quedarà en 356.000 vehicles anuals, a un 71% de la seva capacitat.
Això preocupa els sindicats, tot i que en principi, no es traduirà en retallades laborals. Matías Carnero és president del comitè d'empresa de SEAT.
"La situació és complicada perquè deixarem de fabricar 148.000 cotxes. Si tot va bé i tot es manté estable fins a desembre, poden ser més o poden ser menys, però es basarà en com evolucionin els mercats."
La planta de Martorell porta anys amb màxims històrics. Bon posicionament de marca, productes que han funcionat al mercat però aquest moment dolç que viu avui seat pot canviar si no es prenen les decisions adequades com escollir un nou president que lideri la marca com va fer de Meo o l'assignació de nous models elèctrics i amb futur, que funcionin al mercat.
"Necessitem que hi hagi un lideratge, que hi hagi una estabilitat en el consell executiu de Seat per poder abordar en els pròxims mesos i en el pròxim anys una situació que ens vindrà a tot el sector que és l'electromobilitat, el cotxe elèctric. En aquest sentit estem preocupats."
Dubtes de l'estratègia de Seat a Volkswagen
I és que durant aquests mesos de confinament, Volkswagen ha fet marxa enrere en alguns projectes que tenia assignats Seat, com el desenvolupament d'una plataforma per fabricar elèctrics petits (Small BEV), o que el Seat el-Born, el model que havia de ser l'estrella elèctrica de la marca, passi a ser de la marca Cupra, més cara i que evitarà fer la competència en preu al mateix model de la matriu Volkswagen, l'ID3.
I els sindicats no volen que Cupra serveixi per substituir Seat.
"Cupra en cap cas ha de ser la marca que mati Seat. En aquest sentit, si algú del consell està pensant que està en la línea d'actuació, nosaltres ens hi oposarem de ple."
Reunió a Martorell amb Diess
També s'han frenat els plans de que Seat torni al mercat xinès produint amb l'aliança que té Volkswagen amb JAC i el creixement a Llatinoamèrica. Els sindicats també pateixen per la possible segregació de l'àrea comercial de Seat, i el seu trasllat a Vaesa (filial espanyola de VW).
Tot això sortirà aquest dimecres en una reunió a Martorell del consell de Seat, amb presència física del president de Volkswagen, Herbert Diess. I que haurà d'esvair dubtes sobre quin paper real tenen Seat i Martorell en l'estratègia d'electrificació del grup en un moment clau.
Un moment, on Volkswagen té una sentència important del Dieselgate sobre la taula, la negociació amb el govern alemany per un pla d'inversió públic, a més de polèmiques per anuncis que s'han titllat de racistes i que està posant en dubte el paper del propi Diess al capdavant del consorci.
- ARXIVAT A:
- SeatCoronavirus