Sense gasolina 2 de cada 3 benzineres del Regne Unit, on hi ha llargues cues
El govern té a punt conductors de l'exèrcit per si fan falta per distribuir combustible a les benzineres, però confia que la demanda es normalitzi amb mesures com l'ampliació de llicències de transport
Els problemes de subministrament de combustible al Regne Unit estan portant al límit les estacions de servei. Un dels efectes del Brexit és que no hi ha prou camioners per moure les mercaderies i a les benzineres s'hi fan cues quilomètriques per poder omplir el dipòsit abans de quedar-se sense.
El govern de Boris Johnson ha sol·licitat a l'exèrcit que "posi en espera un grup de conductors militars de camions de combustible per si és necessari" ajudar en la distribució a les benzineres. El ministre d'Indústria i Empresa, Kwasi Kwarteng, espera que "la demanda torni als seus nivells normals en els pròxims dies".
Tonight, British Army tanker drivers will be put on a state of readiness and deployed if necessary to deliver fuel
Kwasi Kwarteng (@KwasiKwarteng) September 27, 2021
While the fuel industry expects demand will return to normal levels in the coming days, it is right that we take this precautionary stephttps://t.co/0jTHYRujXV
El govern, que nega que el Brexit hi tingui res a veure, demana als ciutadans que "siguin sensats" a l'hora d'omplir els dipòsits, i el secretari de Transports, Grant Shapps, assegura que hi ha "molt combustible disponible". Una altra de les mesures adoptades en la reunió del gabinet aquest dilluns és la d'ampliar les llicències de conducció ADR, que permeten als conductors transportar mercaderies, com ara combustible, ha dit Shapps:
"Ampliar les llicències ADR ajudarà a alleujar les pressions sobre els conductors de combustible eliminant la necessitat de cursos de formació d'actualitzacions i garantint que puguin continuar prestant el seu servei, vital a les nostres carreteres."
Però de moment l'escassetat es manté: dues de cada tres benzineres s'han quedat sense combustible, i a un 90% li falta poc, segons l'associació de minoristes. Fins i tot els tradicionals taxis negres de Londres han demanat que es prioritzi el subministrament als treballadors essencials que, com molts d'ells, ja no poden treballar.
El president de l'Associació de Minoristes del Petroli (PRA), Brian Madderson, ha criticat la resposta del govern aquest dilluns a la BBC Radio 4, assegurant que el combustible està bloquejat a les refineries.
"Hi ha molt combustible, però és en el lloc equivocat per als conductors. Encara és a les terminals i les refineries, i la quantitat que se'n pot distribuir és limitada."
Minoristes i transportistes asseguren que els anunciats 5.000 visats per a conductors estrangers no seran suficients i que se'n necessitarien fins a 100.000 més per cobrir les vacants en els pròxims 3 mesos. Les dificultats dels transportistes estrangers a l'hora d'aconseguir permisos de treball després del Brexit han provocat que la cadena de transport de gasolina fins a les estacions s'hagi truncat.
Madderson recordava que el transport de combustible requereix formació i llicències addicionals.
"Hi ha un nombre limitat de conductors prou capacitats per dur aquests vehicles, i aquest ha sigut el problema, que aquest nombre limitat de conductors capacitats s'ha reduït."
Amb els nous visats només s'alleuja la situació "a molt curt termini", ha afegit, "i els beneficis potser es començaran a notar a la tardor", però mentrestant, això "està creant problemes realment seriosos".
El ministre d'Empresa i Energia, Kwasi Kwarteng, va anunciar diumenge al vespre la suspensió temporal de l'aplicació de la llei de competència per a la indústria del combustible per permetre als proveïdors abastir les benzineres.
En un comunicat conjunt, Shell, ExxonMobil i Greenergy asseguren que la pressió sobre el subministrament està provocada per "repunts de demanda dels consumidors i no per l'escassetat nacional del petroli". BP va dir diumenge que gairebé un terç de les seves benzineres britàniques s'havien quedat sense els dos tipus principals de combustible. Shell reconeixia dilluns l'augment de la demanda i l'escassetat de combustible en algunes de les seves benzineres, on "estan treballant per assegurar el subministrament".
Segons els minoristes de PRA, en algunes estacions de servei la demanda s'ha disparat un 500% en comparació amb fa una setmana, i el problema afecta més "les àrees urbanes concentrades que les zones rurals". La PRA critica que les companyies petroleres estiguin prioritzant l'abastiment a les àrees de servei de les autopistes.
Conductors, Brexit i Covid
El govern de Boris Johnson continua negant que el Brexit sigui el responsable de la crisi, però el cert és que el caos en el subministrament desencadenat al país ha sorgit amb la greu escassetat de conductors de camions. Els transportistes europeus han marxat a causa del Brexit i després de la pandèmia de Covid-19.
Fa mesos que supermercats, transformadors i agricultors advertien que l'escassetat de conductors de vehicles pesants estava afectant les cadenes de subministrament de les mercaderies, que tenen dificultats per arribar a botigues, supermercats i restaurants.
Tampoc ajudaran, segons les companyies, els 10.000 visats d'urgència, i temporals, que el govern tramitarà per a conductors per al sector de la carn abans de Nadal. "Entenc que diuen que és global, però sembla que només passa al Regne Unit. Tenim molts problemes i crec que és per mala planificació. Podien haver previst la falta de conductors", diu resignat el granger Dereck Hunt.
Una crisi que s'afegeix a la de l'energia: el gas i la llum continuen pujant. Algunes empreses elèctriques han fet fallida i hi ha un milió i mig de llars afectades. El preu al majorista del gas ha pujat un 250% al Regne Unit.