Sense tampons ni compreses en supermercats dels EUA: les causes rere el desabastiment
- TEMA:
- Drets humans
Després dels problemes d'abastiment de productes relacionats amb la pandèmia, com les mascaretes o el gel hidroalcohòlic, el paper higiènic i, més recentment, de la llet en pols per a nadons, els Estats Units està vivint, des de principis d'any, un problema d'escassetat de productes per a la menstruació. A farmàcies i supermercats es troben els prestatges pràcticament buits i cada cop aquests productes són més difícils de trobar.
Un article a Time ha tret a la llum un problema que fins ara només reflectien les xarxes socials i les ONG. Organitzacions com " target="_blank">I support the girls, que fa anys que lluita pel dret de les dones a l'accés d'un producte de primera necessitat que afecta la meitat de la població, ara veu com cada cop més dones els demanen ajuda. Als seus magatzems també comencen a escassejar els articles que distribueixen a les persones que menstruen i que no els poden pagar.
Una situació que fa que hi hagi dones i noies que durant la menstruació no poden anar a la feina o a escola, segons aquesta ONG.
La revista Time en el seu article denuncia que "és difícil trobar algú que faci alguna cosa sobre l'escassetat de tampons" i també qüestiona que es permeti que els preus pugin.
El preu mitjà d'un paquet de tampons ha pujat un 10% als Estats Units l'últim any i el de les compreses un 8,3%, segons dades de NielsenIQ que recullen Time i el The Washington Post. Moltes dones també han intentat comprar aquests productes per internet on els preus també s'han disparat. A més, aquests productes estan gravats per impostos, a molts estats del país.
L'alarma també causa un efecte d'acaparament que agreuja més la situació.
Les causes
Com en les altres situacions d'escassetat les raons principals són la falta de matèria primera, l'encariment del transport i la falta de mà d'obra. La crisi està fent pujar els preus del combustible, i això afecta el transport, tant pel que fa al de les matèries primeres com el de la distribució. A això s'hi afegeixen uns ports congestionats a la Xina, a causa del protocol covid zero, segons Nirav Patel, president de l'empresa de logística Bristlecone, en declaracions al The Washington Post.
El cotó, el raió i el plàstic són les matèries primeres dels productes d'higiene menstrual, i que també han estat les més demandades per la fabricació de productes de protecció durant la pandèmia.
El raió és un subproducte del cotó, un cultiu exigent, del qual fa tres anys que la demanda supera la producció, segons diu a Time el professor Sheng Lu, del Departament d'Estudis de Moda i Roba de la Universitat de Delaware. A l'abril, el preu del cotó en brut va ser un 71% superior al de l'any anterior.
A més la guerra d'Ucraïna i Rússia ha afectat el proveïment del fertilitzant necessari per als cultius de cotó.
Però, segons els experts, aquests problemes aniran a pitjor els pròxims mesos. El problema s'agreuja perquè la demanda no es pot reduir, segons el professor Lu:
"Els tampons no són una cosa que les dones puguin deixar de comprar fins que tornin els subministraments. És possible que us molesti que el lliurament del vostre sofà s'endarrereixi (...) però les dones tenen el seu període cada mes, i si han utilitzat tampons durant tota la seva vida adulta, necessiten tampons."
Per això les autoritats sanitàries, Food and Drug Administration, FDA, recorden que els tampons i les compreses són productes d'un sol ús i alerten que no s'utilitzin més temps del necessari pel perill d'infeccions, i recomanen canviar-los cada 4 o 8 hores.
Les copes i les compreses reutilitzables
Altres ONG dels Estats Units com Dignity Period treballen per popularitzar les copes menstruals i les compreses de cotó orgànic com una alternativa sostenible i més barata.
Reparteixen packs menstruals a escoles, bancs d'aliments (que també proporcionen productes d'higiene), biblioteques o centres de serveis comunitaris, i expliquen que un paquet de quatre compreses reutilitzables de cotó orgànic, que duren entre 12 i 18 mesos, costen 12,50 dòlars, mentre que els tampons d'un any costen entre 225 i 250 dòlars.
Una dona als Estats Units gastarà al llarg de la seva vida fèrtil 1.800 dòlars en tampons o 4.750 dòlars en compreses. A més del cost ecològic que suposen els residus que generen embolcalls i aplicadors, diu l'ONG.
La indústria de la higiene menstrual està creixent i, segons les projeccions econòmiques, el 2028 tindrà un valor de 54.000 milions de dòlars.
Les empreses
Protect&Gamble, fabricant de Tampax, la marca més consumida als Estats Units, ha admès que està tenint problemes de subministrament i transport. "Entenem que és frustrant per als consumidors quan no poden trobar el que necessiten", ha dit al Post, però "us podem assegurar que aquesta és una situació temporal". La portaveu de la companyia ha afegit que "treballen 24 hores, 7 dies a la setmana per satisfer l'augment de la demanda dels nostres productes".
No tots els fabricants diuen estar afectats, com un altre gegant Kimberly-Clark. O altres companyies, liderades per dones com TOP The Organic Project o Lola, asseguren que no han hagut d'augmentar els preus "tot i que s'enfronten als mateixos problemes de la cadena de subministrament que la resta".
Un fet que atribueixen a què "el problema no afecta directament els responsables", que són homes, argumenta Thyme Sullivan, directora de TOP, que "en molts llocs encara són els que prenen decisions". Una reflexió que a les xarxes alguns també traslladen a la Casa Blanca, i demanen al president Joe Biden que s'impliqui de la mateixa manera que ho ha fet per la llet dels nadons.
- ARXIVAT A:
- Drets humans Salut Economia de butxaca