El Síndic demana que el curs vinent sigui 100% presencial per garantir la igualtat

Alerta que no es garanteixen els aprenentatges i demana que el nou curs no comenci a distància
Actualitzat
TEMA:
Educació

L'ensenyament a distància fomenta la desigualtat entre estudiants. És la conclusió d'un estudi del síndic de greuges que el mateix alumnat i centres educatius ja estan detectant.

El síndic de greuges, Rafael Ribó, demana al Departament d'Educació que planifiqui el nou curs escolar de forma que sigui presencial per a tothom, evitant la modalitat híbrida.

També reclama un pla específic per als centres d'alta complexitat. En un informe, alerta que molts alumnes desfavorits no han pogut seguir l'activitat lectiva de manera adequada durant aquestes últimes setmanes.

 

Garantir els aprenentatges

L'activitat lectiva a distància, conclou, no garanteix els aprenentatges. El síndic aposta, però, per mantenir aquesta modalitat educativa en el que queda de curs, reservant l'obertura de centres per garantir l'atenció de situacions de més vulnerabilitat i d'impossibilitat de conciliació:

"Molts alumnes no han pogut seguir l'activitat lectiva a distància, no només per problemes de connectivitat, sinó també per dèficits d'acompanyament familiar i per problemes de desafecció escolar accentuats pel confinament."

Segons el síndic, cal fer tot el possible per iniciar el curs en modalitat presencial per a tot l'alumnat, utilitzant si cal la xarxa d'equipaments de l'entorn de les escoles.

 

Tampoc considera òptima l'activitat lectiva per torns en dies alterns, i recorda que es pot modificar l'horari escolar per ampliar la capacitat d'atenció en grups més reduïts.

Distància de seguretat

Si cal aplicar mesures de distanciament social, l'informe subratlla que caldrà buscar espais alternatius, com ara escoles properes amb menys concentració d'alumnat socialment desfavorit o equipaments municipals.

En aquesta línia, Rafael Ribó aposta per incrementar plantilles i recursos als centres de gran complexitat per garantir la igualtat d'oportunitats respecte a l'alumnat escolaritzat en altres escoles:

"Cal incrementar les dotacions de personal docent, amb assignacions de professionals de l'àmbit social, com tècnics d'integració social, educadors socials, treballadors socials, psicòlegs i logopedes."

 

Alumnes amb elevada complexitat

A Catalunya, el 21% de centres de primària i el 16% de centres de secundària són d'elevada complexitat. Aquests centres, majoritàriament públics, escolaritzen 128.997 alumnes de primària i 53.865 alumnes de secundària.

Defensa, així mateix, incrementar el finançament dels centres públics i concertats amb alta complexitat per donar cobertura als costos d'escolarització dels alumnes de famílies amb dificultats econòmiques.

Davant la possibilitat que calgui tornar al confinament o que finalment el curs no comenci de forma totalment presencial, el síndic reclama que estigui garantida la distribució de dispositius electrònics i connectivitat a tot l'alumnat que no hi tingui accés.

ARXIVAT A:
Educació Coronavirus
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut