Sis mesos sense peatges: més vehicles, més accidents i una N-240 més segura
- TEMA:
- Trànsit
Sis mesos després de l'alliberament dels peatges, el nombre d'accidents a les autopistes ha augmentat considerablement com conseqüència, sobretot, del fort augment del trànsit. La circulació de camions, per exemple, s'ha més que doblat.
Un exemple el tenim a l'AP-2, on el trànsit s'ha incrementat un 67% des que l'1 de setembre es van aixecar les barreres. Des d'aleshores s'ha convertit, al Segrià i les Garrigues, en la via habitual de molts vehicles en lloc de la carretera que hi ha en paral·lel, l'N-240.
L'N-240 és l'altra cada de la moneda. Aquí s'ha reduït el trànsit un 54% respecte al mateix període de temps de fa 2 anys, abans de la pandèmia.
En el tram de l'AP-2 de Lleida a Montblanc s'han doblat els accidents. En canvi, a l'N-240 s'ha reduït la sinistralitat una tercera part.
L'alliberament de l'autopista va coincidir amb l'ampliació de la prohibició de circular camions per l'N-240 i el desviament amb bonificacions cap a l'AP-2. Ja estava vigent de Montblanc a les Borges Blanques i es va ampliar fins a Lleida.
Molts més camions a les autopistes
Tant a la AP-2, coma l'AP-7, com també a la C-32 hi ha més trànsit i també molts més camions. A l'AP-7 han crescut fins al 60%, segons el tram, i a l'AP-2 s'han més que doblat. I això ha portat més accidents.
Augment del 117% d'accidents a la C-33
Els accidents s'han més que doblat a la C-33, la via d'entrada a Barcelona des de l'AP-7 nord. Aquest accés ha incorporat bona part del trànsit que fins ara anava per la C-17.
És un tram que no arriba als 15 quilòmetres i un accés amb retencions habituals a les hores puntes que es compliquen més pels accidents.
Empitjora l'assitència a les autopistes
Una altra conseqüència de la fi dels peatges és l'empitjorament de l'assistència a les autopistes. Abans, el conveni amb la concessionària garantia l'assistència ràpida. Ara, les grues només es desplacen si tenen garantit que cobraran el servei. Això passa perquè han desaparegut els contractes que la concessionària tenia amb diferents empreses al llarg de l'autopista i que suposaven un doble compromís de cada part.
Per una banda, Abertis s'assegurava que el temps de resposta de retirada del vehicle aturat no passés dels 40 minuts. I per l'altra, les empreses de grues tenien la garantia que, si hi havia problemes amb l'assegurança, la concessionària els acabaria pagant aquell servei.
Això fa que moltes grues no es desplacin sense garanties, cosa que, segons Xavier Martí, president de l'Associació d'Empreses d'Assistència en Carretera, pot ser perillós.
"Empitjorament de l'assistència amb el perill que això comporta, tant per al vehicle avariat com per a les persones que estan a dins, com per a la resta de vehicles que estan circulant, en una via molt ràpida."
Molts camions i poc espai i serveis a les arees de descans
Un altre punt on ha augmentat el trànsit considerablement, sobretot el de camions, és al tram sud de l'AP-2 i l'AP-7. I els transportistes es queixen que les àrees de servei han quedat petites. Sobretot des del mes de gener, i amb l'increment del trànsit de camions, moltes queden ràpidament plenes.
Molts camioners, com és el cas de Juanjo Marco, que viatja de València a Perpinyà, denuncien que no hi ha espai, i per tant, que no poden parar.
"És més perillós i hi ha més accidents. Ens tapem els uns als altres a l'aparcar, no hi ha lloc per fer maniobres. S'han d'ampliar les àrees de servei."
Des de la Federació d'Empresaris del Transport de Tarragona recorden, a més, que si la policia fa controls, les sancions per saltar-se un descans poden ser de 1.500 euros.
- ARXIVAT A:
- Trànsit Autopistes