Tarifa plana al transport públic: el model d'Alemanya, una possibilitat per a Catalunya?

La Generalitat no la descarta del tot, si bé aposta per un model de pagament per distància recorreguda, amb bonificacions per a usuaris habituals, que la T-Mobilitat implantarà l'any vinent
Bernat Rexach Actualitzat
TEMA:
Transport públic

A Alemanya, des del maig, una tarifa plana de 49 euros al mes permet utilitzar de forma il·limitada tot el transport públic metropolità, sigui a la ciutat que sigui.

Des del metro fins al tramvia passant pels autobusos i trens regionals, amb què fins i tot es pot creuar el país. És el Deutschlandticket, i ha tingut molt bona acollida.

"Ho trobo molt pràctic perquè viatjo molt per tot Alemanya i normalment havia de pensar a comprar-me un tiquet de cap de setmana, per exemple, a cada ciutat on anava. Ara tinc la possibilitat de viatjar gratuïtament, tant en transport regional com metropolità. Conec molta gent que es compra el Deutschlandticket perquè surt molt a compte, molt més que un abonament mensual aquí a Frankfurt", ens diu la Kaja, una usuària habitual del transport públic a Frankfrurt.

Amb aquesta tarifa plana, Alemanya busca incentivar el transport públic i que la gent agafi menys el cotxe, tot i que el debat al voltant del finançament d'aquesta mesura fa que no tingui el futur assegurat.

La tarifa plana també funciona, de forma similar, a països com Àustria, Hongria i fins i tot Portugal, en aquest cas només per als trens regionals. Ara bé, seria extrapolable aquí?  


A Catalunya, diversos títols de transport

A Catalunya, de moment, encara conviuen diversos títols de transport. A l'estació de Sants, per exemple, Trini Navarro ens ensenya les dues targetes que porta, "una per a Renfe i l'altra per al metro", per quan arriba a Barcelona.

I a l'estació de Fabra i Puig, Mari Carmen Jardí ens mostra la targeta que ha fet servir per al metro, i es pregunta: "No sé si em servirà per agafar l'autobús cap a Sabadell". No li servirà.  

Per ara, la T-Mobilitat només és un suport que integra gairebé tots els títols de transport (CCMA)

T-Mobilitat, pagament per distància recorreguda

Molta gent ja utilitza la T-Mobilitat. Però, a dia d'avui, només és un suport que integra gairebé tots els títols de transport. A finals de l'any que ve, però, aquests diferents títols (T-Usual, T-Casual, T-Jove, etc.) haurien de desaparèixer per donar pas a un únic títol, la T-Mobilitat, amb un únic sistema tarifari per a tot Catalunya. El model escollit, però, no és el de la tarifa plana, sinó el de pagament per distància recorreguda, amb bonificacions per a col·lectius i usuaris habituals.  

Segons Marc Sanglas, secretari de Mobilitat i d'Infraestructures de la Generalitat, "aquest sistema ens permetrà, a través de la T-Mobilitat, poder individualitzar molt més les tarifes. És un sistema més just, que comportarà també l'eliminació de les actuals divisions per zones, que han estat molt útils però han acabat generant desigualtats territorials".


La Generalitat no descarta una tarifa plana en un futur

De tota manera, la Generalitat no tanca la porta a establir, puntualment, alguna mena de tarifa plana. "No ho descartem. Les tarifes planes es poden estudiar per a segons quin moment, a vegades poden servir com una campanya per incentivar, com en el cas alemany, que han fet una campanya de tres anys per incentivar el transport públic. En un moment donat, es pot fer", subratlla Sanglas.

La plataforma Promoció del Transport Públic (PTP) considera que no hi ha un sistema que sigui millor que altres, sinó que tots poden donar resposta a necessitats diferents.


Una opció per fidelitzar l'usuari?

En aquest sentit, des de la PTP es considera que la tarifa plana pot ser molt útil per a petites distàncies o trajectes curts, perquè pot aconseguir fidelitzar més l'usuari i incentivar un canvi modal.

"Si ja ho tinc pagat, ho puc utilitzar més, com passa ara amb la T-Usual", afirma Georgina Montesinos, secretària de la PTP.

Adverteix, però, que el preu no és el principal motiu per utilitzar o no el transport públic:

"El més important, més que el debat entre tarifa plana, per distància recorreguda, o amb el sistema que sigui, és que hi hagi un servei fiable, i que hi hagi servei. Si no tinc un tren o un autobús que et faci el teu recorregut, i que ho faci amb bones freqüències i sense retards, no el podré utilitzar. Això és més important que si val 5 o 10 euros".

 

ARXIVAT A:
Transport públic
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut