Tesla atura la producció dues setmanes a Alemanya pels problemes de transport al mar Roig
La companyia d'Elon Musk compra a la Xina els components de la bateria dels cotxes i la via marítima més ràpida per portar-los és el canal de Suez, ara amenaçat per la guerra a Gaza
L'afectació que la guerra a Gaza provoca en el comerç marítim ja comença a tenir efectes en la indústria europea: els productes arriben més i tard i són més cars.
La fàbrica de Tesla a Alemanya, que va inaugurar amb gran parafernàlia Elon Musk el 2022, ha anunciat que suspèn la producció dues setmanes perquè no li arriben algunes peces.
L'aturada serà entre el 29 de gener i l'11 de febrer. La factoria està ubicada a Grünheide, a l'estat federal de Branderburg, i hi treballen 11.500 treballadors i produeix 250.000 vehicles elèctrics l'any.
L'aturada parcial de la producció és una evidència que la crisi al mar Roig ha colpejat l'economia més gran d'Europa, una crisi desencadenada pels atacs als vaixells de transport marítim per part de les milícies houthis, a les quals dona suport l'Iran.
"Els temps de transport considerablement més llargs estan creant un buit a les cadenes de subministrament", ha argumentat el fabricant nord-americà de cotxes elèctrics en un comunicat.
Tesla, concretament, compra a la Xina els components de la bateria, i la via marítima més ràpida per transportar-los és el canal de Suez.
L'altre front obert de Tesla: conflicte amb els sindicats de Suècia
Aquesta interrupció afegeix pressió sobre Tesla, en un moment en què la fàbrica d'Alemanya també es veu afectada pel conflicte que té obert amb els sindicats de Suècia. I és que els treballadors d'un dels seus proveïdors, Hydro Extursions, van deixar d'enviar-li components el 24 de novembre.
De fet, la revolta sindical als països nòrdics contra Elon Musk està creixent per moments, però Tesla no ha respost a les preguntes sobre fins a quin punt aquesta vaga està afectant la seva producció.
En el sector dels vehicles elèctrics, els analistes a Europa han advertit en els últims mesos que les vendes no estan creixent tan ràpid com s'esperava, i algunes empreses han retallat preus per intentar augmentar la demanda llastrada per la incertesa econòmica.
Conflicte al mar Roig: retards en els lliuraments a moltes empreses
Els analistes pronostiquen que altres companyies automobilístiques patiran les conseqüències del conflicte del mar Roig, ja que es tracta d'un sector que depèn molt dels components que compra a la Xina.
De fet, Geely, el segon fabricant d'automòbils de la Xina en vendes, ha advertit de retards en els lliuraments. També l'empresa sueca de mobles Ikea.
10 dies i un milió de dòlars per evitar el canal de Suez
Els atacs houthis han obligat les principals companyies navilieres del món a evitar el canal de Suez, la ruta marítima més ràpida d'Àsia a Europa, que representa al voltant del 12% del trànsit marítim mundial.
Gegants naviliers com Maersk i Hapag-Lloyd han estat enviant els seus vaixells a viatges més llargs i més cars al voltant del cap de Bona Esperança de Sud-àfrica.
La ruta addicional afegeix uns 10 dies en un viatge des d'Àsia al nord d'Europa i un milió de dòlars addicionals en combustible.
Afectacions al port de Barcelona
Com està afectant aquesta alteració de les rutes comercials al port de Barcelona? Ho ha explicat aquesta setmana a "Els Matins" de TV3 el cap d'estratègia del port de Barcelona, Jordi Torrents.
Els Estats Units i el Regne Unit bombardegen el Iemen
Lluny de solucionar-se, el conflicte escala. L'amenaça anunciada s'ha fet real i els Estats Units i el Regne Unit han bombardejat la matinada d'aquest dijous el Iemen.
Un atac dirigit, segons diuen, a debilitar la capacitat militar de les milícies proiranianes houthis. Asseguren que ho fan per defensar la llibertat de navegació i posar fi a l'amenaça sobre el comerç global que suposen els atacs houthis al mar Roig.
Els houthis justifiquen aquests atacs com una resposta a la invasió israeliana a Gaza. Nord-americans i britànics han explicat l'atac al Iemen en un comunicat conjunt que signen 8 països més, entre els quals el Canadà, Alemanya i els Països Baixos.
L'Aràbia Saudita, que manté la seva pròpia guerra contra els houthis, demana moderació davant el risc que es desestabilitzi encara més la regió.
- ARXIVAT A:
- Automoció