L'atac podria tenir conseqüències més greus de les imaginables (AP)

Tesla cremats a Las Vegas i baixada general de vendes: l'estrella de Musk s'apaga a la borsa

Cinc cotxes d'un concessionari acaben calcinats després d'un atac que l'FBI investiga com a "terrorisme domèstic"

Jordi Martinez /Albert ClosasActualitzat

L'incendi dels cinc cotxes Tesla a Las Vegas venia precedit d'una sola pintada a la porta del concessionari amb el lema "Resistiu". No ha estat reivindicat, però ha coincidit amb els postulats d'un moviment de boicot i acció que ha anat creixent les darreres setmanes a les xarxes socials.

Es diu Tesla Takedown. S'ha significat per protestes, més o menys pacífiques, davant de concessionaris, i crítiques, comentaris i befes en les xarxes socials. A més, esclar, de crides a fer boicots als cotxes del bilionari d'origen sud-africà.
 

Es descarten raons fortuïtes

En tot cas, l'acció de Las Vegas és investigada per l'FBI, que descarta raons fortuïtes d'aquests incendis, per una raó tan clara com la pintada que es veia a la porta.

I unes imatges de càmeres de seguretat en què es veu, tot i que de forma borrosa, una persona llançant algun objecte contra els cotxes, i després marxant corrents. L'FBI creu que podria tenir relació amb un sabotatge de caràcter polític, amb Elon Musk en el punt de mira dels activistes.

Spencer Evans, agent de l'FBI, es pregunta "si va ser terrorisme o alguna cosa més":

"Sens dubte, presenta algunes característiques que podríem considerar com la possibilitat d'un acte de violència, una agenda política, etcètera. Així que no descartem cap d'aquests factors."

 


"Terrorisme domèstic", segons Trump

Aquesta investigació pot tenir efectes força més greus del que es podria pensar pels possibles autors, perquè la setmana passada el president Donald Trump ja va advertir que qualsevol atac contra un concessionari Tesla "serà considerat com un acte de terrorisme domèstic".

De moment, el que es pot confirmar és la impopularitat creixent de Musk als Estats Units. Els acomiadaments que vol fer en l'administració pública, amb el vistiplau del president Trump, li han generat tants enemics com la seva aposta pels partits d'extrema dreta com ara Alternativa per Alemanya.

El resultat de tot plegat és que les vendes de Tesla reculen als Estats Units un 12% l'últim any i a Europa s'enfonsen un 45%. A la Xina la patacada és del 49%. Allà Tesla hi té una fàbrica que, a més, irònicament, ara ha de fer front als aranzels de Trump.

Trump va organitzar fa uns dies un acte promocional de Tesla al jardí de la Casa Blanca (Europa Press/Casa Blan/Molly Riley)

"Culpa del Partit Demòcrata"

Per Elon Musk, que no ha tardat a fer-se entrevistar a la cadena Fox, el que passa respon a una campanya perfectament organitzada pel Partit Demòcrata, que, segons ell, ha passat de promoure els cotxes elèctrics a cremar-los.

En tot cas, les accions noten aquesta espiral negativa. Des del seu màxim històric assolit al desembre, Tesla ha caigut un 53%.

Mentrestant, les accions d'un dels seus grans competidors, la xinesa BYD, han pujat un 37% en el mateix període.

Ara mateix hi ha analistes que mantenen la visió optimista per al futur de Tesla, mentre que d'altres alerten d'una contínua devaluació del valor de la companyia si Musk continua amb la seva línia d'actuació agressiva.

Musk fa i desfà dins de l'administració dels Estats Units amb el vistiplau del president (Zuma Press/ContactoPhoto/Aaron Schwartz)

Com enfonsar el prestigi de marca

El cas d'Elon Musk segurament serà estudiat en el futur a les escoles de negocis, sobretot en l'apartat del que es coneix com a "branding", l'especialitat que estudia el valor i la reputació de les marques.

En pocs mesos, la progressiva i sorprenent implicació de Musk en la campanya electoral de Trump (a més de les seves donacions multimilionàries) i, sobretot, la seva agressivitat en el nou govern, ha girat com un mitjó el prestigi de la marca, que fins fa quatre dies estava reconeguda com la que va posar el cotxe elèctric en el pedestal més alt de qualitat i prestacions.

El prestigi que s'ha guanyat en 20 anys es pot perdre en cinc minuts: Francesc Rufas, professor de l'escola EAE Bussiness School, diu que, certament, "pot passar en qüestió de minuts".

"Pot ser un simple gest, que tu facis amb una mà (referint-se a la salutació semblant a la dels nazis), una cosa que tu pensaves que ningú veuria, o que no tindria gaire repercussió, o d'intentar ser una broma... o d'acostament a persones que tenen aquest posicionament polític".

La conclusió --afegeix-- és que a Alemanya això ha comportat una caiguda del 74% en vendes. I a Noruega, la seva quota de mercat, que era del 24% de tots els cotxes que es venen, ha passat només a un 7%.

Falla la gamma de models

Per molts especialistes, no ja de política ni d'economia, sinó del motor, el problema de Tesla és que, a més del paper de Musk, els cotxes ja no tenen l'atractiu d'abans.

La marca ofereix pocs models, només cinc, i no s'han renovat des de fa molt temps. El Model S data del 2012, l'X, del 2015. El Model 3 del 2017, i el turisme més nou, l'Y, ja té gairebé 6 anys. S'està produint una nova versió de l'Y i Musk promet i promet que sortiran nous models, i més barats. Però són promeses que encara no s'han fet realitat.

Per cert, entre els models falta el "Cybertruck", aparegut el 2023. Molts el consideren el vehicle més lleig que s'ha fabricat en les darreres dècades. Les vendes no han arribat mai ni a una quarta part del que Musk havia promès.

El cibertruck és l'últim fracàs de la companyia, si fem cas dels números que plantejava Musk (EFE/EPA/John G. Mabanglo)

Musk podria perdre el càrrec perquè no té majoria

Per al professor Rufas, "ara Musk es creu directament un Jesucrist. Un gurú de la política que es pensa que tot això no l'afectarà econòmicament. Però la realitat és que ara mateix els accionistes de Tesla estan a punt de fer-lo fora, perquè s'adonen que, si continua en el càrrec, les accions continuaran enfonsant-se".

Cal recordar que Elon Musk és president i el principal accionista de Tesla amb un 12,77% del capital. Però la resta d'accionistes podrien unir-se per forçar la seva sortida. I entre ells hi ha pesos pesants de la inversió com els fons Vanguard (amb un 7,5%), Blackrock (amb un 4,77%) i State Street Corporation (amb un 3,4%).

ARXIVAT A:
Estats UnitsBorsa AutomocióElon Musk
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut