T'has sentit estafat comprant a domicili? "Sàpigues que no està tot perdut"

Diverses sentències han donat la raó als consumidors i han obligat empreses de venda a domicili a retornar els diners
Marta Freixanet/Ferran Moreno Actualitzat

Va començar a rebre visites puntuals de comercials a casa l'any 2019. Diferents empreses li oferien productes terapèutics o de millora de qualitat de l'aigua que li prometien beneficis per la salut. Durant la pandèmia, les visites es van intensificar i, coincidint amb un incipient procés degeneratiu de pèrdua de memòria, la mare de l'Eva, de 79 anys, va començar a fer compres que realment no necessitava.

"S'han aprofitat d'això, perquè si no, és impossible que li repeteixin la mateixa venda tres vegades", explica Eva Baroja.

Entre aquestes vendes hi ha aparells d'hidrogenació, oxigenació, osmotització i descalcificació d'aigua, a més d'un dispositiu de salut nocturn o una màquina de magnetoteràpia. "Amb les 11 vendes, estem parlant d'uns 30.000 euros", calcula l'Eva.

Denuncia que quan va aportar els informes mèdics que acreditaven el deteriorament cognitiu de la seva mare a les diferents empreses que li van fer les vendes, i li van dir "que si no estava bé, la incapacités".

Quan l'Eva se'n va adonar, va intentar retornar les compres que encara es trobaven dins del període de desistiment. Per les compres que ja es trobaven fora de termini per ser retornades, va demanar informació a les empreses corresponents per saber quin era el deute de la seva mare.

El que va descobrir és que la seva mare tenia deutes amb diverses financeres. Els mateixos comercials que li feien la venda li contractaven un micropréstec per finançar-la.

A través d'advocats, l'Eva ha posat reclamacions a les Oficines Municipals d'Informació a les Persones Consumidores. Mentrestant, però, ha decidit deixar de pagar les mensualitats a les financeres i una de les empreses ja li ha reclamat judicialment el deute.

"Hem hagut de convertir la meva mare en morosa."

D'aquesta manera, no només deixa de pagar les quotes pendents, sinó que s'assegura que cap comercial pugui finançar-li res més. "He canviat el compte corrent de la meva mare i els seus números de telèfon perquè no la puguin localitzar", confessa.

Un aparell per descalcificar aigua que la mare de l'Eva va comprar a un venedor a domicili

Sentències a favor

L'objectiu de l'Eva és que la justícia declari nuls els contractes de compra que va signar la seva mare, li condonin els deutes i li retornin els diners abonats. Per això, al·lega que el consentiment de la seva mare va estar viciat, perquè no es trobava en plenes facultats cognitives.

En els darrers anys, nombroses sentències als tribunals han donat raó a clients amb casuístiques similars a les de la mare de l'Eva i han obligat empreses de venda casa per casa a retornar els diners.

Alguns dels arguments d'aquestes sentències són que el consentiment de la compra es va prestar erròniament, que no s'identificava amb prou claredat el producte que es venia o que el dret de desistiment no es va explicar prou.

Una de les sentències és la que va guanyar la Unió de Consumidors d'Astúries contra el Grup Planeta el març del 2022. Elena Bello, assessora del servei jurídic de l'entitat, afirma que sempre hi ha alguna cosa a fer:

"Aquestes empreses s'aprofiten del desconeixement, la ignorància o directament la por, però judicialment sempre hi ha alguna cosa a fer."


Dret de desistiment

El consumidor té dret a desistir d'una compra que ha fet i a deixar sense efecte el contracte signat.

En el cas de la venda a domicili, el termini per desistir és de 14 dies naturals. Això és així si la visita va ser concertada. En cas contrari, si la visita no va ser sol·licitada pel consumidor, el termini per desistir s'amplia als 30 dies naturals.

Si els comercials, però, no informen degudament el consumidor d'aquest dret a tirar enrere la compra, el termini s'amplia a tot un any.

Quan aquests terminis ja han expirat i el que es vol és declarar nul el contracte perquè el consentiment va estar viciat, la llei indica que el termini per fer-ho és de quatre anys.

En els casos que el consumidor opti per deixar de pagar i l'empresa li reclami els diners de manera judicial, el termini per oposar-s'hi és de 20 dies hàbils.

 

VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut