El monopoli de les entrades: Ticketmaster, en el punt de mira dels Estats Units
El propietari de l'empresa ha declarat al Senat després del col·lapse al novembre de la venda d'entrades de Taylor Swift, moltes de les quals van acabar a la revenda a preus astronòmics
Lídia Heredia
Corresponsal de TV3 a Washington
Ticketmaster ha topat amb Taylor Swift i Taylor Swift ha unit demòcrates i republicans sense que serveixi de precedent. El fiasco del novembre en la venda d'entrades de la nova gira de la cantant ha acabat al Senat dels Estats Units, que ha posat en el punt de mira l'empresa.
Aquest dimarts ha declarat davant el comitè judicial el màxim executiu de Live Nation, Joe Berchtold, la companyia propietària d'aquesta web d'entrades. El novembre, Ticketmaster va muntar un sistema especial per evitar la compra massiva d'entrades de la gira de Taylor Swift "Eras Tour", la primera en cinc anys.
Es tractava d'evitar que anessin a parar a grups especialitzats en la revenda, però el dispositiu es va veure superat per l'allau de peticions. Moltes de les entrades van acabar en el mercat paral·lel, a preus astronòmics.
Preus disparats
Ticketmaster assegura que fa tot el possible per evitar que les entrades acabin en mans d'acaparadors que les revenen per milers de dòlars. Però les polèmiques amb l'empresa venen de lluny, i tenen a veure, sobretot, amb el preu que han de pagar molts fans per acudir al concert dels seus artistes preferits.
Pearl Jam, una icona del grunge dels noranta, els va denunciar com un monopoli que encaria en excés les entrades. El Departament de Justícia de l'administració Clinton va obrir una investigació, però els de Seattle van acabar claudicant.
El poder de Ticketmaster va fer un salt endavant amb la fusió, el 2010, amb la promotora de concerts LiveNation: una fusió que no ha deixat mai d'estar sota sospita, amb investigacions obertes per amenaces als pocs operadors que s'atreveixen a competir amb una empresa gegant que controla el 80% del mercat d'entrades als Estats Units.
En la compareixença al Senat, Berchtold s'ha defensat assegurant que "les empreses no fixem els preus de les entrades, ni decideixen quantes surten a la venda ni quan, ni estableixen les tarifes". "Ho fixen els artistes i els seus equips", ha afegit.
Uns artistes que volen i dolen ara que la venda de discos ja no és la font d'ingressos principal. I més encara després de l'aturada durant la pandèmia. Maureen Tkacik, American Economic Liberties Project:
"Els artistes necessiten les gires per guanyar diners. I Ticketmaster, com que controla tot el procés (entrades, escenaris, comissions, revenda...), els ofereix la possibilitat d'endur-se el millor tall del pastís."
En la sessió del Senat, la companyia s'ha hagut de sentir diverses acusacions provinents d'experts i d'altres empreses del sector.
Asseguren que la fusió de Ticketmaster i Live Nation opera com un tot que elimina qualsevol intent de competència: els recintes que no volen treballar amb Ticketmaster per a la venda d'entrades s'arrisquen que Live Nation no els proporcioni els espectacles i esdeveniments que volen. I que, per tant, sense ni aixecar la veu, tothom es veu a la pràctica obligat a treballar-hi.
Entrades com bitllets d'avió
De fet, el passat estiu, quan es van posar a la venda les entrades per a la seva nova gira (que en algun cas també van disparar-se de preu), Bruce Springsteen va reconèixer que preferia vendre algunes de les seves entrades a preus desorbitats i que els diners fossin per als qui suen dalt de l'escenari, que no pas que anessin a la butxaca dels revenedors.
Amb el vistiplau o no dels artistes, la companyia ha introduït pràctiques com els preus dinàmics, en què les entrades pugen i baixen segons la demanda, o l'overbooking dels avions versió espectacle: vendre més tiquets dels que pots assegurar. Els preus s'han disparat els últims anys.
Investigats per monopoli
Per tot plegat, Live Nation Entertainment, l'empresa propietària de Ticketmaster, ara ha atret l'atenció de senadores com la demòcrata Amy Klobuchar, que els acusa d'abusar d'una posició de domini del mercat que, a la pràctica, és el més semblant al monopoli.
Conscient que ha de treballar la seva imatge i que la revolució dels fans està afectant la seva reputació, Ticketmaster negocia amb els artistes, però també ho farà amb els polítics.
L'any passat, LiveNation va contractar 22 lobbistes per defensar els seus interessos al Congrés. Al davant, s'hi trobaran demòcrates i republicans més units del que és habitual en una qüestió que va al moll de l'òs del sistema: fins i tot en el paradís del capitalisme el creixement té un límit, sobretot si s'han trepitjat les línies vermelles de la lliure competència.
Ara caldrà veure si la polèmica es tradueix en una nova regulació antimonopoli.
- ARXIVAT A:
- Estats UnitsMúsica