Tim Bray, exvicepresident d'Amazon: "Google i Amazon són monopolis que s'han de trencar"
TV3 parla amb qui va ser mà dreta del nou conseller delegat quan fa nou mesos que va dimitir en protesta per l'acomiadament d'activistes
Tim Bray és de les poques persones que pot parlar amb propietat d'Amazon. Ha vist i tocat el poder des de dins, com a vicepresident d'Amazon Web Services, la divisió que gestiona dades al núvol i principal generadora de beneficis del gegant nord-americà.
Vostè no parla per referències. Ha treballat amb Jeff Bezos i era fins fa nou mesos la mà dreta del nou conseller delegat Andy Jassy. Què va passar llavors?
He treballat en tecnologia, software i internet durant 40 anys. He treballat a Google, a moltes startups petites, alguna també meva, i fins al maig del 2020 vaig estar a Amazon Web Services, on era vicepresident. Vaig deixar-ho com a gest de protesta per l'acomiadament d'activistes, i això es va convertir en notícia. Ara visc retirat a Vancouver, Canadà.
Quin és el problema d'Amazon?
No només és un problema d'Amazon. L'economia del món té un problema amb la concentració de propietat, poder i diners, especialment als Estats Units i al sector tecnològic: Google, Facebook, Apple... Són massa grans.
Però algú podria dir que aquestes companyies són molt grans perquè ofereixen un bon producte.
Funcionen molt bé, però són massa grans. Fixa't en Amazon, què és exactament? És una companyia de comerç o una plataforma per a venedors? És una companyia d'altaveus intel·ligents, d'allotjament de dades al núvol o un canal de streaming de televisió i vídeo? Ho és tot alhora, si fins i tot tenen un diari. Però en realitat l'única divisió que guanya diners de debò és la de dades al núvol, i amb aquests diners, subsidien la resta i fan una competència injusta. Això crea distorsions i competició deslleial. I això és un cas clar de monopoli.
Per què creu que és una competència injusta?
Et poso l'exemple de Google; és un cercador d'internet, però també de correu electrònic, mapes, guia de conducció, vídeo, etc. Però el seu negoci de debò és la publicitat, que és increïblement profitós. Les divisions de Google Maps, Gmail o YouTube guanyen diners? Ningú ho sap.
Realment, no han de guanyar gaires diners. Però si tu tens una empresa que té una app increïble de mapes, no podràs competir amb algú que no necessita tenir beneficis. Perquè en condicions normals, una empresa ha de tenir beneficis, sinó, aquesta empresa mor.
A Microsoft li passa el mateix, guanya diners sobretot amb Office, res més. I si aquestes companyies guanyen més diners és per crear sistemes fiscals on paguen el mínim possible.
I quina és la solució que proposa?
Jo soc enginyer, i m'agraden les solucions fàcils, no les difícils. I crec que la solució més fàcil és fraccionar-les. Són empreses massa grans i amb massa influència política, les hem de dividir.
Què vol dir, fraccionar-les en moltes diferents, com l'Standard-Oil fa un segle?
Si mires als productes i serveis que s'ofereixen les cinc grans companyies tecnològiques, en realitat n'hi haurien d'haver cent.
Jeff Bezos és el Rockefeller del segle XXI?
La gent em diu; "ei, Jeff Bezos és massa ric, massa poderós, massa dolent". I jo els dic que no, que Jeff no és el problema. El problema és l'estructura de l'economia. I això és un tema dels polítics.
L'opció de regular-les no la veu viable?
Seria una opció, fer una regulació molt detallada; pots fer això, no pots fer allò altre. Però és complicat, i només aconseguiríem fer rics uns quants advocats. En canvi, si les dividim, en tindrem cent de petites que competirien una contra l'altra, i el poder del mercat potser aconseguiria els resultats que busquem.
Creu que amb l'arribada de Biden s'obre la possibilitat de fraccionar-les?
Ho crec. Ara, hi ha l'oportunitat política d'aplicar legislació antitrust més estricta. Ara la gent entén el poder d'aquestes empreses, i ja no estan tan contents. L'opinió pública s'ha girat en contra de les companyies tecnològiques. I fa 10 anys no era així. Això és nou. Hi ha un corrent polític que va contra les Big Tech, i als EUA els antimonopolistes són tan demòcrates com republicans.
Cal que els consumidors també en prenguin consciència?
No seran els consumidors els que lideraran els canvis. Seran les empreses, els sindicats, els grups preocupats per la privacitat, gent preocupada pels monopolis i per l'excessiva concentració de poder.
Però les decisions del consumidor tenen conseqüències, també, al món laboral on s'estan alterant molts paradigmes del món del treball.
El nombre de gent que compra a Amazon és molt gran, i encara que molts tinguin una opinió negativa... Amazon ofereix tres coses: baix preu, gran ventall de productes i entrega ràpida. Qui hi pot estar en contra? Però res es gratis. El preu l'estan pagant els treballadors dels magatzems, sí. Models com Uber, Deliveroo o la mateixa Amazon no són empreses tecnològiques. Troben la manera de subcontractar els treballadors i treure-se'ls de sobre. És una merda.
En el reportatge parlem amb empresaris que denuncien l'abús de poder d'Amazon o Google i que els fan competència deslleial a la mateixa plataforma. Als Estats Units també hi ha històries com la de la companyia Fortem, que denuncia que Amazon li va copiar la bossa a través de la seva marca blanca. Què n'opina, d'això?
El Marketplace d'Amazon té molt èxit i molta gent viu d'això, cap objecció. Però recordo que Elizabeth Warren el 2019 deia que si tens una gran plataforma i el propietari també hi ven, això crearà problemes. Els venedors diuen que Amazon els espia, i mira què hi venen per fer el mateix. Amazon ho nega, jo no sé a qui creure, però és evident que pot haver-hi la temptació. Warren té raó quan diu que s'hauria d'eliminar aquesta temptació, per separar Amazon com a venedor directe, i el Marketplace per una altra banda.
Hem parlat molt d'Amazon, però vostè també va treballar a Google i, de fet, és una de les que més clar veu que és un monopoli.
No només Google. Google i Facebook tenen el monopoli de la publicitat a internet. Fa uns anys, podies guanyar-te molt bé la vida i fer diners amb la publicitat, però avui, la proporció del negoci que Google i Facebook potser és del 70%. Per a un diari, per als mitjans de comunicació, és molt més difícil ara. Això és preocupant, perquè el món necessita el periodisme; si jo fos Joe Biden, aniria primer a resoldre aquest problema.
Publicitat que saben segmentar i dirigir molt bé gràcies a les dades... que els hi donem nosaltres mateixos
Tot el que envolta la privacitat és molt important. Cada vegada que fas un clic, una recerca, tenen les teves dades. La quantitat de dades que tenen és esfereïdora. He de reconèixer que Apple està treballant molt per donar més privacitat als seus clients. Crec que necessitem legislació més dura per protegir-nos, i això també ajudaria en el problema de la publicitat. Perquè Facebook i Google, el seu poder ve del control de la informació. Facebook et segueix per internet. Sap on vas. Això hauria de ser il·legal.
Tornant a l'actualitat més immediata d'Amazon. Bezos ha fet un pas al costat. Creu que ara pot canviar la companyia?
Què hauria de canviar a Amazon? Per ells, res, tot els va bé. Amazon només canviarà si la forcen a canviar. Bezos ha construït una de les empreses més poderoses del món, una companyia que val 1,7 bilions de dòlars, òbviament és un gran home de negocis. A l'altra banda, les empreses d'internet han perdut popularitat en els últims anys, i en Jeff ha d'acceptar responsabilitat també per això.
Ara hi ha un nou conseller delegat, el seu excap, Andy Jassy. No hi haurà cap canvi encara que sigui mínim?
Ell era el responsable d'Amazon Web Services, un negoci que el 2006 no existia. Ara ingressa 50.000 milions de dòlars l'any, així que, òbviament, Andy es un manager molt efectiu i molt proper a Jeff Bezos. Espero canvis? Doncs no.
Amb el seu barret i la seva armilla, símbol característic de Bray a les dues converses mantingudes amb TV3, un dels senior-engineers' més reputats s'acomiada des del seu petit vaixell a Vancouver. I recorda que no és l'únic enginyer que pensa així, que n'hi ha molts de progressistes. Amb Jeff Bezos, diu, però, que no ha tornat a parlar.
- ARXIVAT A:
- Comerç