
"T'imagines rebre 40 paquets cada dia?": els porters no estan obligats a recollir mercaderies
L'Associació Sindical de Porters i Conserges de Barcelona alerta que reben moltes queixes de companys que no fan altra cosa que recollir paqueteria durant tot el dia
Mar Riera
Periodista de la secció de Societat de Catalunya Ràdio especialitzada en temes socials, religiosos i d'igualtat
@marrierasolaMalestar entre porters i conserges per l'arribada constant de compres fetes per internet a les finques. Cada vegada són menys els edificis de Barcelona que tenen aquest servei, però els treballadors que queden tenen molta més feina ara que anys enrere. I tot plegat, per l'entrega de paquets.
Margarita Blanch fa 25 anys que fa de portera a una finca de l'Eixample i també és membre de l'Associació Sindical de Porters i Conserges de Barcelona. Reconeix, amb certa amargor, que té companys que "no fan altra cosa en tot el dia que recollir paquets, paquets i paquets":
"T'imagines haver d'agafar 30 o 40 paquets?... Doncs això és cada dia en moltes finques. A nosaltres, com a associació, ens arriben moltes queixes en aquest sentit, però moltíssimes."
El Lluís Moreno també és porter en una finca de l'Eixample. L'edifici té 23 plantes --de fet, és un dels més alts del centre de Barcelona-- però paradoxalment ell no rep gaires paquets al dia. Diu que, a tot estirar, una dotzena, i ho atribueix al fet que hi ha molta gent gran entre el veïnat.
Malgrat tot, el Lluís explica que diàriament ha d'atendre entre sis i set repartidors. "Molts fan veure que piquen a l'intèrfon i després em diuen que el veí no hi és per estalviar-se de pujar i poder deixar-me el paquet a mi; d'aquests n'hi ha molts", diu rient.

El conveni col·lectiu de conserges i porters no contempla --i, per tant, no regula-- la recollida de paquets. Això vol dir que els professionals que n'agafen ho fan perquè ho acorden personalment amb els veïns, com explica Òscar Gorgues, gerent de la Cambra de la Propietat Urbana de Barcelona: "Els porters ho poden fer, però dependrà de la seva bona voluntat, perquè no tenen l'obligació de recollir la paqueteria".
Quins problemes comporta recollir paquets?
Montse Bassas, administradora de finques col·legiada, explica que hi ha molts porters i conserges que es neguen a recollir paquets perquè no tenen espai on deixar-los i, sobretot, no se'n volen fer responsables:
"Si se'n van al migdia a dinar i no tenen un espai tancat on guardar-los, què fan amb aquells paquets? No volen tenir la responsabilitat si es perden."
Aquesta administradora de finques lamenta que "el tema de la paqueteria no ajuda a fer que es mantingui l'ofici de porter o conserge".
Margarita Blanch, que com dèiem fa 25 anys que és portera, afegeix que no és només una qüestió de sobrecàrrega de feina o d'espai per guardar els paquets:
"També hi ha el fet que els porters hem d'estar constantment donant les nostres dades a tothom. Tanta privacitat de dades i els nostres noms i DNI són per tot arreu."
La Margarita també es queixa que acaben recollint paquets de tothom, no només dels veïns, sinó que s'amplia a familiars de veïns i gent que treballa als despatxos.
Per tot plegat, els porters i conserges reclamen que es reguli el negoci de la paqueteria i es marqui on i com s'han de repartir i guardar tots els paquets.
En quin punt està la "taxa Amazon"?
Precisament, l'Ajuntament de Barcelona ja fa temps que vol endreçar l'entrega de la paqueteria per dos motius: frenar la contaminació i l'ocupació de l'espai públic que provoquen les furgonetes de repartiment, i protegir les botigues de barri davant el comerç electrònic.
Com a alternativa, proposa substituir l'entrega a domicili potenciant els punts fixos de recollida de paquets.
Amb aquest doble objectiu, el febrer del 2023 el consistori va aprovar la creació de l'anomenada "taxa Amazon" per gravar el repartiment a domicili dels productes comprats per internet. Una taxa amb què preveia ingressar cada any 2,6 milions d'euros.
La justícia, però, va tombar la decisió de l'Ajuntament de Barcelona. Aquest passat mes de juliol, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va declarar nul·la la taxa Amazon estimant el recurs presentat per l'Organització Empresarial de Logística i Transport. Aquest passat mes de desembre, l'Ajuntament va presentar recurs davant del Tribunal Suprem per continuar defensant la necessitat d'aquesta taxa.
Punts de recollida fixos
Tant des de l'Ajuntament com des de la Cambra de la Propietat Urbana de Barcelona recorden que cada cop hi ha més punts de recollida de proximitat per evitar, precisament, molestar porters, veïns o comerços pròxims en cas que no siguem a casa quan arriba el repartidor.
Moltes vegades, aquests punts fixos de recollida de paquets són botigues o comerços que, tips de recepcionar les compres dels veïns de la zona a canvi de res, han decidit treure's un sobresou oferint aquest servei a les empreses de comerç en línia. A la pràctica, només necessiten disposar d'un petit espai per poder emmagatzemar els productes que reben.

Correus també disposa del servei Citypaq per recollir, enviar o tornar paquets comprats per internet. N'hi ha a molts supermercats, benzineres i centres comercials.
Moltes empreses de comerç en línia, com la mateixa Amazon, també disposen de punts de recollida de mercaderies propis.
- ARXIVAT A:
- Drets laborals