TMB, FGC i TRAM baten rècords històrics mensuals de passatgers: consulta les dades

Mai fins ara s'havien transportat tants ciutadans en transport públic en un sol mes: només Rodalies és l'excepció a aquest creixement d'usuaris del transport públic
Actualitzat
TEMA:
Transport públic

Cada cop són més els ciutadans que opten pel transport públic a l'hora de fer els seus desplaçaments diaris. És una tendència creixent que aquest últim mes les xifres han corroborat de manera rotunda: els principals operadors del país --excepte Rodalies de Catalunya-- han batut els seus rècords històrics de passatgers en un sol mes.

En conjunt, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha sumat un total de 65 milions de validacions a l'octubre, cosa que suposa un augment del 3,6% respecte a l'anterior millor registre. D'aquests, 44,4 milions corresponen al metro, que supera les xifres del maig del 2024, el seu millor mes fins ara. Al bus, el creixement és encara més important i per primera vegada trenquen la barrera dels 20 milions de passatgers en un mes. En concret, 20,6 milions.


"Aquestes xifres ens encoratgen a seguir millorant el servei mentre continuem avançant cap a una flota més moderna i sostenible", ha assegurat la presidenta de TMB, Laia Bonet.

Bonet ha agraït la implicació de la ciutadania a favor d'una mobilitat més sostenible i ha destacat les dades històriques de bus, i ha destacat que és "un transport que és imprescindible en molts barris de Barcelona".


FGC bat el rècord de demanda i supera els registres prepandèmics

A Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) també celebren el seu millor mes de la història, amb prop de 10 milions de viatges a l'octubre. Aquesta xifra és un 8,5% més elevada que el seu anterior rècord mensual, que havia estat abans de la pandèmia, l'octubre del 2019.

Aquest pic mensual de viatgers confirma la tendència a l'alça que experimenta FGC aquest any: la demanda ja supera la del 2023 en un 7,4% a les línies metropolitanes i en un 21,1% a la línia Lleida-La Pobla.

El president d'FGC, Carles Ruiz, creu que l'augment de passatgers es deu "a la confiança dels ciutadans en un servei fiable i competitiu":

"Aquest 2024 superarem molt probablement el nombre de viatges del 2023, any en què FGC ja va recuperar pràcticament tota la demanda prèvia a la pandèmia."


El tramvia creix i confia a pujar més amb l'ampliació fins a Verdaguer

El mes d'octubre també ha estat el millor mes en la història del TRAM, amb 3.365.009 viatges. Superen en un 5,7% el seu rècord anterior, registrat el maig d'aquest any, i un 10% en el que va d'any. L'operador confia que aquest rècord aviat quedarà caducat, ja que s'espera un augment de passatgers arran de l'ampliació fins a Verdaguer amb tres noves parades. Recordem que la seva posada en marxa va ser el 17 de novembre.

Les parades del nou traçat per la Diagonal permeten enllaçar amb quatre línies de metro i catorze de bus de TMB, tenint en compte el nou intercanviador de les Glòries.

Els viatgers del Tram han pujat un 10% i s'espera que amb les noves parades creixin més (3Cat)

Un altre operador que ha batut rècords històric de passatgers en un sol mes han estat els autobusos gestionats per l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Han registrat 11,27 milions de validacions, gairebé un milió més que ara fa un any. Si comparem les dades d'aquest octubre amb les del 2019, abans de la pandèmia, el creixement encara és més important: +17,5%.

De fet, l'AMB explica a TV3 que aquest creixement exponencial tensiona els serveis de bus metropolità, i per això es fan reforços i es creen noves línies.

Els usuaris de l'autobús han superat els 20 milions, un 4,6% més (3Cat)


L'altra cara de la moneda: Rodalies de Catalunya

Rodalies de Catalunya és l'únic gran operador del país que perd passatgers. Des de principi d'any, gairebé un milió i mig de validacions menys (-1,3%).


Renfe argumenta a TV3 que l'inici de l'any va ser "molt bo", però que els actes vandàlics de Montcada i Reixac, al maig, i més recentment les obres de Roda de Berà, els fan perdre viatgers.

Renfe confia a recuperar la demanda un cop totes les obres estiguin enllestides i, per tant, els passatgers puguin fer tot el trajecte en tren i es pugui recuperar la confiança en el servei. Tanmateix, aquest octubre van transportar gairebé 11,4 milions de persones sumant Rodalies de Barcelona, de Tarragona, de Lleida, de Girona i els serveis regionals, un 5,1% menys.  

Rècord d'usuaris als transports públics, excepte Rodalies, a l'octubre (3Cat)

Què pot explicar l'augment de la demanda del transport públic?

Un equip de TV3 ha enquestat aquesta setmana molts passatgers de bus, metro i FGC. Les respostes han estat molt variades, com es pot veure en el vídeo que acompanya aquesta notícia, però, en termes generals, s'observa la tendència creixent de deixar el cotxe a casa, ja que cada cop és més car i complicat aparcar a grans ciutats com Barcelona.

També hi ajuden els preus competitius de les T-Usual i T-Jove, entre d'altres, o l'augment d'oferta de transport públic en alguns punts de l'àrea metropolitana. Com a punt negatiu molts usuaris afirmen que l'augment de passatgers fa que, en hora punta, alguns combois de metro i tren vagin massa plens o calgui deixar passar busos plens i esperar al següent.