TMB seguirà investigant la presència d'amiant

TMB reconeix que hi podria haver més treballadors afectats per amiant

De moment s'han detectat cinc casos entre els vora cinc-cents treballadors als quals s'han fet revisions
Redacció Actualitzat
TEMA:
Salut

Cinc treballadors del metro de Barcelona s'hauran de fer controls anuals de per vida després que se'ls hagi detectat una afectació benigna per amiant. A la resta dels vora cinc-cents treballadors als quals s'han fet TACs d'alta resolució no se'ls ha trobat cap incidència. Tot i així, TMB reconeix que n'hi podria haver més casos perquè encara no s'han acabat les revisions mèdiques.

Els sindicats van revelar aquest dilluns l'existència de cinc treballadors afectats. Al mateix temps, han denunciat desídia per part de la companyia. Segons David Vázquez, secretari general del CIM (Col·lectiu Independent del Metro), "anem tard, molt tard, i entenem que s'ha jugat amb la salut dels treballadors".

L'amiant, anomenat també asbest, abasta un grup de silicats minerals fibrosos. Barrejat amb ciment pòrtland s'obtenia el fibrociment –anomenat també uralita per l'empresa que el fabricava–, molt utilitzat en la construcció. Però l'amiant es troba en molts altres llocs, com ara en components mecànics de vehicles i en revestiments.

Vídeo relacionat: Sentència pionera que condemna Uralita per contaminar veïns


Vagons i instal·lacions afectats

A l'octubre es va saber que TMB havia trobat amiant a 38 vagons i en diverses instal·lacions del metro de Barcelona. El nombre de trens afectats va augmentar fins a 42 i al desembre l'Autoritat Metropolitana del Transport (ATM) va aprovar invertir 555 milions d'euros en la seva substitució.

TMB forma part de la llista d'empreses amb risc d'amiant des de l'any 1987, i assegura que des d'aleshores s'han pres mesures per anar-lo retirant. Però els treballadors expliquen que l'amiant està prohibit des del 2002 i asseguren que TMB no va fer res fins a l'abril de l'any passat per localitzar els punts i trens contaminats. Fins a aquell moment, eren els mateixos treballadors els que intentaven localitzar llocs on hi hagués amiant, com explica David Vázquez:

"Fins ara érem els treballadors que, sense tenir cap tipus de formació ni informació i voluntàriament, enteníem que havíem de fer-ho. Si vèiem alguna cosa que podia ser fibrociment ho notificàvem. No era un inventari, sinó una relació de llocs on els semblava que hi podia haver amiant. No podien saber que als trens n'hi havia si no es buscava."


Segons els treballadors, un dels fets que ha obligat a aquests moviments de l'empresa va ser la mort de dos treballadors del Metro de Madrid. La primera mort va ser al maig i la segona, a l'octubre. En tots dos casos va ser per asbestosi, una malaltia greu que provoca la inflamació dels pulmons.

Lesions benignes

Els cinc treballadors afectats tenen plaques pleurals. Es tracta de lesions fibroses localitzades a la pleura, una membrana que recobreix tots dos pulmons. És una afecció benigna, però s'ha de vigilar. Per això, aquests treballadors s'hauran de fer controls anuals de per vida.

Aquestes plaques indiquen que aquestes persones han assimilat dintre l'organisme una forta dosi d'amiant. Segons Josep Tarrés, pneumòleg emèrit de l'ICS i expert en afectacions per amiant, els treballadors que no tenen plaques també poden haver estat exposats i afectats, però amb nivells massa baixos perquè es manifestin lesions. En tot cas, hi ha un protocol que exigeix un control cada tres anys per als treballadors que han estat en contacte amb l'amiant, tinguin o no patologia.

El doctor Tarrés també creu que els usuaris del Metro no s'han d'alarmar. Però sí que alerta sobre l'envergadura del problema:

"El tema de l'amiant desgraciadament anirà a més perquè està escampat per tot arreu. Els productes es deterioren, alliberen fibres i aquestes van a l'ambient."


Per això afirma que no li va sobtar que se'n trobés al metro: "així que grates, en pots trobar a qualsevol lloc". Creu que a l'estat espanyol hi ha hagut molta desídia i que "portem anys de retard respecte a països com Itàlia o França". Considera que s'hauria de fer un inventari de llocs on hi ha amiant, des d'escoles a poliesportius, i fer-ne una eliminació profunda.

De moment, TMB ha eliminat més de 3.000 metres quadrats de planxes i tubs de fibrociment en diversos emplaçaments de la xarxa. Explica que en 93 trens de les línies 1 i 3, els més antics de la flota, s'ha trobat un derivat de l'amiant en la pintura. Afirma que no representa cap perill per als usuaris ni per als empleats de l'operació, perquè es troba baixa proporció, ben conservat i no desprèn fibres.

Prohibit a 65 estats

L'Organització Mundial de la Salut ha alertat repetidament sobre les malalties derivades de l'exposició a l'amiant, com càncers de pulmó, larinx i ovari, mesotelioma i asbestosi, i ha demanat que no s'utilitzi.

El 1984, Israel es va convertir en el primer país a prohibir-ne totalment l'ús. Actualment està prohibit a 65 estats. Però en d'altres se'n fa encara un gran ús. Els principals productors mundials són, per aquest ordre, Rússia, el Brasil i la Xina. També en són els principals consumidors després de l'Índia, que ocupa el primer lloc.


Notícia relacionada: Johnson & Johnson sabia que els seu talc tenia amiant des de 1971

 

 

 

 

ARXIVAT A:
Salut Amiant
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut