La model Bella Hadid a la passarel·la de París amb un cos extremament prim
Un missatge de la model Bella Hadid s'ha fet viral per impulsar l'aprimament extrem (Reuters/Christian Hartmann)

Torna la moda Y2K: l'estètica dels 2000 i el risc de la primesa extrema

Les Kardashian, Dua Lippa, Bella Hadid i les grans marques de moda aposten per una tendència que uneix la moda de l'any 2000 amb els cossos extremadament prims

Actualitzat

La moda torna a imposar models extremadaments prims, amb tots els riscos que això comporta. I les generacions més joves estan apostant per una estètica que vol trencar amb la roba còmoda i d'estar per casa que hem adoptat amb la pandèmia i el confinament.

Els centennistes --la dita generació Z nascuda al voltant de l'any 2000-- tornen a portar pantalons de campana, texans de tir baix i samarretes molt curtes -en anglès crop-top-, com els mil·lennistes van fer durant l'adolescència, en la primera dècada dels 2000. Una estètica coneguda com a Y2K. I això està arrossegant una de les tendències més preocupants de l'època: la primor extrema.

Molta pell a l'aire, clavícules marcades, un ventre ben pla, extremitats esquelètiques, minifaldilles, pantalons de tir ben baix i pírcing al melic completen el paquet de l'estètica Y2K.

Entre els principals exponents hi va haver estrelles del pop com Britney Spears, Christina Aguilera, Paris Hilton, Nicole Richie o les germanes Olsen, que han tingut problemes amb els trastorns alimentaris per la pressió estètica a què s'han vist sotmeses.


La roba que es veu a les passarel·les de moda

Les modes són cícliques. Quan un grup de persones innovadores introdueixen una tendència -al carrer o a sobre d'una passarel·la- a poc a poc es va popularitzant fins que les masses l'adopten. I en aquest sentit, les passarel·les de moda han fet el canvi. En les presentacions de les noves temporades de moda normalment es veuen cossos prims, i a vegades molt prims.


Les dades refermen aquesta tendència. Segons el portal especialitzat en xifres del món de la moda Tagwalk, en les presentacions de la temporada primavera-estiu de l'any 2023, presentada les darreres setmanes, el 95% dels dissenyadors han proposat minifaldilles i el 54% han apostat pels texans de tir baix, dos dels referents dels 2000.

Si bé 90 marques han inclòs models amb una talla superior a la 36, enfront de les 62 de la temporada passada, la sensació és que hi ha més models més primes que mai.

A aquest fet s'hi ha de sumar que el gran mercat de les marques de luxe és la Xina, on els cossos extremadament prims --i fins i tot l'androgínia-- són tendència.

Les passarel·les apunten i les xarxes socials disparen. TikTok en va ple, de trends amb estètica que glorifiquen la primor extrema o reptes virals.

La xarxa social ja detecta algunes d'aquestes tendències i les veta, però es poden trobar desenes d'etiquetes derivades o iteracions.

N'hi ha que directament encoratgen els desordres alimentaris. Fins i tot un àudio de la model Bella Hadid s'ha fet molt popular entre els que admiren els cossos molt prims.

Mentrestant, l'augment dels trastorns alimentaris s'ha disparat a Catalunya en els darrers anys. En els primers sis mesos del 2021 es van registrar tants casos de trastorn de la conducta alimentària com en tot el 2020. La pandèmia ha incrementat un 25% els casos de TCA a casa nostra.


Kardashian i Hadid, exemples i referents

A més de Hadid, que ha aparegut a la setmana de la moda de París en una performance amb Coperni gairebé nua i ben prima, altres referents d'aquest estil són la cantant Dua Lipa o la model Julia Fox.


Però qui confirma que la moda Y2K ha tornat ho fa la dictadora de les tendències, Kim Kardashian, que en les seves darreres aparicions ha mostrat un cos ben prim.

Les germanes Kardashian van ser abanderades del tipus de cos amb un pit i un darrere prominents amb una cintura prima --conegut com a slim thick --, i van fer un gran favor a la representació de la diversitat de cossos, però ara la cosa ha canviat. De fet, la més gran de les Kardashian fins i tot s'ha fet enrere de les operacions estètiques i s'ha retirat els implants del cos.

El moviment Body Positive és una lluita amb dècades d'història. Precisament Kardashian va ser una de les impulsores d'acceptar, impulsar i visibilitzar tota mena de cossos a finals de la primera dècada dels 2000. Ara sembla que es decanta per la regressió.

Només un altre exemple: la marca de roba interior de la influencer, Skims, va col·laborar en una promoció amb les models de la marca Victoria's Secret, la marca de llenceria que gairebé va fer bancarrota pels seus estàndards irreals, típics del Y2K.

ARXIVAT A:
ModaAlimentació
Anar al contingut