Tamagotxi, la mascota virtual de la qual s'han venut més de 80 milions a tot el món (Wikimedia Commons)

Torna el tamagotxi? Millennials nostàlgics i noves generacions el redescobreixen

La mascota virtual que va fer furor als anys 90 viu un bon moment, fins al punt que per primera vegada té una botiga oficial a Londres
Judith Casaprima Sagués Actualitzat
TEMA:
Regne Unit

Tornen els tamagotxis? O potser no havien marxat mai? Aquesta joguina, que va fer furor als anys 90, després de diversos intents ha revifat, fins al punt que entre el 2022 i el 2023 se n'han duplicat les vendes a tot el món, segons recull la BBC

Davant d'aquest èxit quan la joguina està a punt de fer 30 anys, el propietari, Bandai Namco, ha obert la primera botiga oficial al Regne Unit, al barri de Camden, a Londres, cosa que no va fer ni quan aquest gadget vivia el punt àlgid de popularitat.

Aquesta mascota virtual que --recordem-ho-- viu dins d'un petit aparell amb la forma i la mida d'un ou, i que s'ha de cuidar, alimentar i atendre fins que mor, va revolucionar el concepte de joguina i es va convertir en una de les més famoses de la història.

Creats el 1996 al Japó, coincidint amb la Game Boy, els tamagotxis van arribar a Europa i els Estats Units el 1997 i se n'han venut uns 80 milions a tot el món. Fins i tot, es va atorgar el premi Nobel d'Economia als seus autors, Akihiro Yokoi i Aki Maita.

Existeixen una cinquantena de models i versions de tamagotxis, que han anat evolucionant al llarg dels anys (Flikr/Katy)

Per a millennials nostàlgics i noves generacions

Però aquell furor va començar una llarga davallada només al cap d'un any, i hi ha hagut diversos intents de recuperar un mercat que es va veure superat pels jocs en línia i els telèfons mòbils

Per sobreviure als alts i baixos, durant aquests anys se n'han fet rèpliques per jugar a través d'apps al mòbil i versions per a consoles. Fins i tot se'n van fer una pel·lícula i una sèrie el 2007, inspirades en els personatges.

Existeixen una cinquantena de versions i models de tamagotxis, que han incorporat pantalla de color, rellotge, càmera de selfie, i connexions online, com es pot veure en aquest vídeo fet per celebrar els 25 anys de la joguina, el 2021. 

 

Així és com la comunitat de tamagotxi ha anat sobrevivint, llançant diversos models i millores, per a aquells infants que, en fer-se grans, han conservat l'afició nostàlgica d'aquelles joguines que es resisteixen a deixar enrere.

Quan el tamagotxi es va rellançar oficialment al Regne Unit el 2019, explica Priya Jadeja, directora de la marca Tamagotchi, els va sorprendre la reacció del mercat, ja que el seu principal objectiu eren aquells nostàlgics dels anys 90.

"Vam pensar que seria un rellançament molt centrat en els millennials, però s'està presentant a nens que no havien jugat mai amb un dispositiu com aquest. És molt emocionant veure que els agrada."


L'èxit de la mascota virtual ha anat creixent des de llavors, amb una barreja sorprenent de jugadors joves i grans, afegeix Jadeja.


El tamagotxi modern no és com el dels anys 90

El seu aspecte és molt similar: mida i forma d'ou, una petita pantalla i tres botonets, però ara té moltes més funcions. 

"Ara et pots connectar amb amics i altres mascotes virtuals, jugar amb wifi i descarregar diferents funcions", diu Priya Jadeja, així com comunitats de seguidors que giren al voltant del món "tama".

Les noves versions milloren els models anteriors i eviten un problema que va portar molts usuaris a abandonar el gadget: es cansaven aviat, sobretot quan la mascota es moria.  

L'última versió del tamagotxi permet connectar amb altres mascotes i usuaris (EuropaPress/Bandai)

L'efecte de cuidar una mascota, encara que sigui virtual

Però a més de la nostàlgia, la nova empenta dels tamagotxi està en l'efecte que té sobre els que hi juguen, que no ha canviat amb les noves generacions. 

La creadora del tamagotxi, Aki Maita, de petita volia una mascota que els seus pares mai li van deixar tenir. Aquesta va ser la inspiració d'aquesta joguina de butxaca, a la qual Maita va donar forma amb Akihiro Yokoi, "el pare de la criatura" i l'empresa Bandai. El nom de "tamagotxi" és la suma de les paraules japoneses "tamago" (ou) i "uocchi" (cuidar).

La causa del gran èxit d'aquesta joguina, a més de la seva senzillesa, era que consistia a cuidar una mascota virtual, cosa que va portar els psicòlegs a parlar de "l'efecte tamagotxi" per referir-se al vincle que es crea entre una persona i una màquina.

Fins i tot al Regne Unit es va arribar a crear un cementiri per dipositar-hi aquests dispositius de plàstic.

Versions de tamagotxis pel 20è aniversari de la joguina (EuropaPress/Tamagotchi)

El tamagotxis han donat peu a altres mascotes virtuals com Bitzee, de Hatchimals, que utilitza una pantalla flexible que respon al tacte i reacciona a la inclinació; o Punirunes, que es pot "acaronar" sobre la pantalla. També hi ha mascotes virtuals de Digimon, també creades per Bandai Namco, com el tamagotxi original i la Game Boy dels anys 90.

Així que, si parlem de la tornada dels tamagotxis, potser hem d'admetre que no han marxat mai i que només han estat oblidats al calaix.

ARXIVAT A:
Regne Unit Tecnologia Menors
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut