Trànsit admet que la xarxa viària està al límit: quines són les vies més saturades?

La Generalitat aposta per millorar les connexions, mentre que en autopistes com l'AP-7 continua augmentant el volum de vehicles: el 7% més l'últim any

Actualitzat

En punts com Barberà de Vallès, per l'AP-7 hi passen cada dia més de 157.000 vehicles. És una de les portes principals d'entrada i sortida de mercaderies i concentra un gruix important de camions que es desplacen per tota la Península.

A aquest gran volum de vehicles pesants cal sumar-hi el trànsit dels quatre milions d'habitants que es desplacen des de l'àrea metropolitana de Barcelona i que també omplen de vehicles l'autopista.

Amb aquestes xifres, el Departament d'Interior i el Servei Català del Trànsit, l'SCT, admeten que la xarxa viària interurbana del país està al límit de la seva capacitat i necessita "millorar urgentment les connexions".

Ho han constatat aquest dijous el conseller d'Interior, Joan Ignasi Elena, i el director de l'SCT, Ramon Lamiel, en fer el balanç dels primers sis mesos de l'any en aquesta xarxa.

Tots dos han reconegut que el fet que Catalunya concentri el gruix de la mobilitat de grans camions a la Península satura les principals vies i provoca retencions i accidents.

En concret, hi ha punts de la xarxa pels quals passen uns 30.000 camions de gran tonatge diaris enmig d'un trànsit total d'entre 150.000 i 200.000 vehicles.


Quines són les vies més col·lapsades?

Els accessos a Barcelona són les vies més transitades de Catalunya. És la percepció de tots els que hi circulen cada dia, però ara ho confirmen les dades de trànsit de la primera meitat de l'any. Les cinc vies més conflictives són en aquest mapa:

 

La primera, la que concentra més intensitat de trànsit, és la B-23 al seu pas per Sant Joan Despí, amb 191.000 vehicles cada dia. En segona i tercera posició, hi ha el nus de la Trinitat i la ronda de Dalt.

Completen els cinc primers llocs l'AP-7 a l'altura del Vallès, tant a Barberà com a Sant Cugat, i l'A-2 a Cornellà de Llobregat. Són vies molt sovint col·lapsades pels cotxes i també són les que concentren una quantitat més gran de trànsit de camions.


"Connectar millor les vies mal connectades"

Lamiel ha dit que, per intentar pal·liar-ho, aposta per "connectar millor les vies que estan mal connectades", i que això permetrà aprofitar molt millor la capacitat existent i reduir els embussos i els accidents:

"Hi ha tota una sèrie de connexions que caldria millorar per dotar-nos de més capacitat; tot i que no som els titulars, sí que veiem com ho gestionem per poder derivar el trànsit d'una banda a l'altra."

Algunes de les connexions que suggereix reforçar són les de l'AP-7 amb la C-32, la C-58 i l'A-16. Lamiel no ha volgut valorar la possibilitat de derivar camions a la xarxa ferroviària perquè no en té competències.

En tot cas, el director de l'SCT ha donat una dada relativa que permet fer-se una idea de què significa tenir tants camions en carreteres i autopistes: en una congestió, cada camió de gran tonatge equival a 12 cotxes.


Mesures de control per l'estiu

Tots dos han demanat prudència al volant perquè els pròxims mesos seran els de més circulació de l'any i, per tant, la saturació encara serà més alta, i han detallat les mesures que es prendran per regular-ho.

En les zones de més risc s'instal·laran radars en línia, en trams que en total sumen 200 quilòmetres de recorregut, i també s'intensificaran les patrulles de Mossos circulant i els controls.

Elena ha dit que l'últim any ja s'ha incrementat força aquesta presència policial, que s'ha traduït en un 16% més de denúncies per distraccions i alcoholèmia, i un 35% més per excés de velocitat.

El conseller també ha aprofitat per explicar que estan a punt de licitar-se les obres per implantar la velocitat variable a la C-58, i que s'està avançant en el projecte per fer-ho també al tram central de l'AP-7.

Circulació densa a l'autopista AP-7 a Gelida (ACN/Àlex Recolons)

Molt més trànsit des que no hi ha peatges

Les autopistes són les més afectades per l'increment de trànsit, principalment l'AP-7, que, des que es van treure els peatges, el setembre del 2021, ha vist com anava augmentant cada vegada més.

Un any i mig després, el març del 2023, el volum de vehicles havia augmentat una mitjana del 26%, percentatge que pujava al 36% en el cas dels camions de gran tonatge.

De resultes d'això, les retencions provocades per la densitat de vehicles circulant feien que les retencions duressin un 74% més que abans, percentatge que es disparava al 140% en cas d'accidents o avaries.

El volum de trànsit encara no ha tocat sostre

En el cas dels accidents i els morts a l'AP-7, en poc temps ja havien augmentat força: del 2019 al 2022 es va passar de 503 accidents a 647, i de 15 morts i 19 ferits greus a 24 morts i 52 ferits greus.

Segons ha explicat ara Lamiel, des del febrer de l'any passat al febrer d'aquest any, el trànsit a l'AP-7 encara s'ha incrementat un 7%, i en el cas dels vehicles pesants, un 6,5%:

"Si ens pensàvem que havíem tocat sostre amb l'alliberament de peatges, doncs no: l'autopista ha congregat encara més mobilitat i per tant això el que fa és que hàgim d'esmerçar-hi moltes més mesures".

Imatge d'arxiu de retencions a l'AP-7
Imatge d'arxiu de retencions a l'AP-7 (ACN)

10 morts menys en vies interurbanes

Pel que fa a les dades generals d'accidents i mortalitat en vies interurbanes, els primers sis mesos de l'any hi ha hagut 61 accidents en els quals han mort 67 persones, 10 víctimes menys que l'any passat en el mateix període.

Els primers sis mesos del 2019, any que s'agafa com a referència, els morts van ser 82 en 79 accidents, cosa que suposa que la reducció respecte a aquell any ha estat del 22%.

Els ferits greus en accidents interurbans en aquests sis mesos entre els dos anys s'han reduït: de 400 el 2019 a 369 el 2024, un 8,4% menys, però han pujat respecte a l'any passat, que n'hi va haver 344.


Perfils de les víctimes mortals

De les víctimes mortals dels primers sis mesos de l'any, 22 eren motoristes, tres vianants i un ciclista, un total de 26 morts entre aquests col·lectius vulnerables, quan el 2023 van ser 32, i el 2019, 34.

Un col·lectiu que ha empitjorat les estadístiques són els que viatgen en furgoneta: n'han mort nou, mentre que l'any passat no en va morir cap, i el 2019 van ser 7.

Dels 61 accidents mortals, 19 van ser a causa de sortides de via, 19 més van ser per xocs frontals, i 10 per xocs laterals.

De les 67 víctimes mortals d'aquest 2024, 58 eren homes (50 conductors de vehicle i 4 passatgers) i 9 eren dones (5 conductores de vehicle i 3 passatgeres), i la meitat del total tenien més de 55 anys.

 

 

ARXIVAT A:
MobilitatAutopistes
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut