Trànsit implantarà el control de velocitat entre dos punts als túnels del Cadí i el Bruc
El túnel de Vielha controla la velocitat dels conductors amb un sistema entre dos punts. Quan els vehicles entren se'ls fitxa i es calcula el temps que triguen a sortir. Són 5.230 metres a una velocitat màxima de 80 quilòmetres hora. Això significa que els cotxes tenen uns 4 minuts per travessar-lo. Si triguen més no passa res, però si triguen menys els caurà una multa. El túnel de Vielha és el primer que va implantar aquest sistema, que, de fet, és coneix amb el seu nom. El Servei Català de Trànsit ultima ara el projecte per estendre el "model Vielha" als túnels del Cadí i el Bruc abans que acabi l'any. També avisa que començarà a cobrar les multes de Vielha a l'estiu.
Un cotxe entra al túnel de Vielha. Un lector el fitxa, pren una imatge de la matrícula i engega el cronòmetre. Quan el vehicle ha recorregut els 5.230 metres del túnel i surt per l'altre extrem, un altre lector compara la matrícula i atura el cronòmetre. Menys de quatre minuts, multa. És el resultat d'un càlcul senzill que dóna com a resultat la velocitat mitjana que ha tingut el conductor en el tram del túnel. Si és superior a 80 quilòmetres per hora, el sistema envia la multa com si fos un radar habitual.
Aquest sistema es va implantar l'1 de desembre del 2009. Després de dos mesos en proves, el Servei Català de Trànsit (SCT) ultima un projecte per estendre el que ja es coneix com a "model Vielha" a altres túnels catalans. Els primers serien el del Cadí i el del Bruc. Segons ha explicat el director del SCT, Josep Pérez-Moya, la mesura ja està en fase de definició del projecte. El sistema podria començar a funcionar al final d'aquest any o el començament del que ve, en funció de les possibilitats pressupostàries.
També es preveu que a la llarga s'instal·li en altres túnels de la xarxa viària catalana, com el de Bracons, tot i que encara no hi ha calendari establert. Pérez-Moya fa un balanç positiu dels mesos de proves a Vielha i defensa les virtuts d'aquest innovador sistema, que permet controlar la velocitat en trams d'especial risc, com els túnels, espais tancats de difícil evacuació on les maniobres brusques o l'excés de velocitat poden incrementar la possibilitat de tenir accidents.
S'han escollit dos dels túnels més importants després del de Vielha per estendre el sistema. El del Cadí és el segon més llarg de Catalunya, amb una longitud de 5.026 metres. El del Bruc és més curt però suporta una gran intensitat de trànsit, especialment de camions.
A pagar multes a partir de l'estiu
El sistema encara està en període de prova a Vielha i no es multa els infractors. Només se'ls informa en una pantalla al final del túnel que indica el número de matrícula i la velocitat a què ha transitat el cotxe. Pérez-Moya avisa, però, que a partir de l'estiu s'haurà acabat el període d'implantació i es començarà a cobrar les multes als conductors.
El nou sistema es va posar en servei l'1 de desembre al túnel de Vielha, després d'una inversió de 347.000 euros.
Aquest sistema es va implantar l'1 de desembre del 2009. Després de dos mesos en proves, el Servei Català de Trànsit (SCT) ultima un projecte per estendre el que ja es coneix com a "model Vielha" a altres túnels catalans. Els primers serien el del Cadí i el del Bruc. Segons ha explicat el director del SCT, Josep Pérez-Moya, la mesura ja està en fase de definició del projecte. El sistema podria començar a funcionar al final d'aquest any o el començament del que ve, en funció de les possibilitats pressupostàries.
També es preveu que a la llarga s'instal·li en altres túnels de la xarxa viària catalana, com el de Bracons, tot i que encara no hi ha calendari establert. Pérez-Moya fa un balanç positiu dels mesos de proves a Vielha i defensa les virtuts d'aquest innovador sistema, que permet controlar la velocitat en trams d'especial risc, com els túnels, espais tancats de difícil evacuació on les maniobres brusques o l'excés de velocitat poden incrementar la possibilitat de tenir accidents.
S'han escollit dos dels túnels més importants després del de Vielha per estendre el sistema. El del Cadí és el segon més llarg de Catalunya, amb una longitud de 5.026 metres. El del Bruc és més curt però suporta una gran intensitat de trànsit, especialment de camions.
A pagar multes a partir de l'estiu
El sistema encara està en període de prova a Vielha i no es multa els infractors. Només se'ls informa en una pantalla al final del túnel que indica el número de matrícula i la velocitat a què ha transitat el cotxe. Pérez-Moya avisa, però, que a partir de l'estiu s'haurà acabat el període d'implantació i es començarà a cobrar les multes als conductors.
El nou sistema es va posar en servei l'1 de desembre al túnel de Vielha, després d'una inversió de 347.000 euros.