Trànsit incorporarà 6 radars mòbils més per cobrir 150 punts de màxima sinistralitat a les carreteres
- TEMA:
- Trànsit
El Servei Català de Trànsit preveu incorporar aquest any sis nous radars mòbils per controlar la velocitat en diverses carreteres. S'afegiran als quatre radars mòbils que es van estrenar a finals del 2024.
Aquests aparells, de tipus carro o remolc, es poden desplaçar a qualsevol punt de la xarxa viària, no requereixen connexió elèctrica i es poden deixar instal·lats fins a una setmana sense necessitat de recarregar les bateries.
No hi ha encara cap data concreta d'estrena perquè encara s'han de fabricar. "Els volem tenir aquest any", ha afirmat el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel.
Amb els quatre que ja hi ha en funcionament s'han controlat més d'1,2 milions de vehicles, dels quals 110.000 s'han multat per excés de velocitat, un 9,5% del total.
On s'instal·laran?
Ramon Lamiel ha assegurat que aquests radars mòbils han demostrat ser "un bon sistema" per controlar la velocitat a les vies on costa més contenir la sinistralitat.
Aquest 2024 hi ha hagut 180 víctimes mortals a la xarxa viària (136 a les vies interurbanes i 44 a les vies urbanes). El global és un 21% menys que l'any anterior.
Trànsit preveu col·locar aquests radars mòbils en 150 punts de màxima sinistralitat. Dues de les vies candidates que en tindran són la C-32 i l'Eix Transversal (C-25).
A les dues vies s'ha detectat una tendència a l'alça del nombre de víctimes mortals i ferits greus. "Per les dades que tenim, ens preocupen", ha dit Lamiel, que ha llançat aquest missatge:
"Mai es pot abaixar la guàrdia. Hi haurà més mobilitat en el control i el concentrarem en algunes vies que es comuniquen amb l'AP-7."
Els radars mòbils es concentraran a les tardes i els caps de setmana, que és quan s'acumulen la majoria dels accidents de trànsit segons les dades del 2024.
També hi ha previst concentrar els radars en línia (les caixes taronges) en 550 quilòmetres de la xarxa viària on s'acumulen més ferits greus i víctimes mortals.
Predicció de risc d'accident a l'AP-7
El director del Servei Català de Trànsit ha remarcat que "continuarem pressionant l'AP-7" amb més controls perquè les mesures que s'han aplicat han fet reduir la sinistralitat.
El 2024 hi va haver sis víctimes mortals en aquesta autopista, mentre que el 2023 hi van morir 15 persones i el 2022, amb l'alliberament dels peatges, es van registrar 24 víctimes mortals.
De les víctimes de l'any passat, quatre eren conductors de camió. Per això, Lamiel ha insistit que aquest any continuaran els controls a vehicles pesants, que volen estendre també a la C-32 nord i la C-33.
Encara a l'AP-7, Trànsit està treballant en un sistema de predicció del risc d'accident basat en intel·ligència artificial. Es vol fer en un tram de 100 km entre el Vendrell i Granollers.
Per preveure aquest risc s'està fabricant una intel·ligència artificial predictiva que preveu la intensitat de trànsit i la velocitat. Amb aquestes variables es pot definir una zona de risc, però no es pot preveure on hi haurà un accident.
Velocitat variable a la C-58
Aquest any també han de començar les obres per instal·lar un sistema de velocitat variable a la C-58, una mesura que s'ha demostrat efectiva per reduir la sinistralitat.
Trànsit té aquesta carretera en el punt de mira perquè el nombre de víctimes mortals i ferits greus no acaba de baixar i creu que actuar-hi amb la velocitat variable pot tenir resultats.
El tram on s'instal·larà aquest sistema de control de la velocitat serà entre Sant Quirze del Vallès i l'entrada a Barcelona.