Trànsit instal·la més radars mòbils després d'un cap de setmana negre a les carreteres
Ramon Lamiel admet que no hi ha cap patró comú en els accidents, però vol combatre l'excés de velocitat, que es troba al darrere del 20% dels sinistres
Ofensiva de Trànsit per intentar reduir una de les principals causes dels accidents amb víctimes, l'excés de velocitat. Des de prinicipis de mes no havia mort ningú a les carreteres catalanes, però aquest aquest cap de setmana, 16 i 17 de novembre, ha estat tràgic, amb vuit persones que hi han perdut la vida. Per això, en els pròxims dies es començaran a desplegar diversos radars mòbils arreu del país per intentar reduir la sinistralitat.
Quan encara falta un mes i mig per acabar el 2024, ja han mort 119 persones a les vies interurbanes de Catalunya. En tot l'any 2023 en van morir 150.
Els radars mòbils --les conegudes caixes de color taronja-- permeten readaptar en cada moment l'estratègia en funció d'on es detecten els problemes. Segons explica el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, no hi ha "trams d'acumulació d'accidents", sinó que els accidents mortals que hi ha hagut aquest 2024 han passat en una setantena de carreteres.
Per intentar abarcar tota aquesta "dispersió" , Trànsit ja té acordats amb els titulars de les vies 150 punts on instal·lar els radars, amb especial atenció en carreteres com la C-37 o la C-25, on s'ha detectat que la velocitat està estretament relacionada amb els accidents que s'hi han produït.
A això cal sumar-hi l'helicòpter amb capacitat per multar, que ja està operatiu.
Per què s'ha capgirat la tendència?
La tendència en la reducció de víctimes s'ha capgirat els últims dies, amb cinc persones mortes en vies interurbanes i tres dins de poblacions. Diumenge va morir un motorista a la Nacional 260 a Llançà, a l'Alt Empordà, i dues persones més van perdre la vida en un xoc a l'AP-7 a Vilablareix, al Gironès. Dissabte al matí, dues persones van morir a la T-314 a Cambrils, al Baix Camp.
A més, dissabte, dos motoristes van morir al Baix Penedès, un a Cunit i l'altre al Montmell, i una dona va morir atropellada per un camió a la Jonquera, a l'Alt Empordà.
Segons Lamiel, això ha passat després d'un període de "contenció de la mobilitat" pel mal temps de les últimes setmanes. Un cop ha tornat a augmentar el trànsit, també han crescut els accidents. Ara bé, amb aquesta variable no n'hi ha prou per explicar el perquè de tanta sinistralitat que, segons el responsable de Trànsit, no té un únic motiu:
"Hem d'aplacar les tres grans causes concurrents: l'alcoholèmia i el consum de drogues, la velocitat i les distraccions"
Pel que fa a la primera causa, des de l'octubre a finals d'any els Mossos d'Esquadra estan fent més de 3.000 controls aleatoris per detectar quina és la "conducció quotidiana". De les víctimes mortals, un 41% havien consumit alcohol, drogues o psicofàrmacs abans de posar-se al volant.
A l'hora de reduir la velocitat, que es troba al darrere del 20% dels sinistres, Trànsit està millorant els radars fixos i també analitzarà la situació de les infraestructures a través d'una auditoria amb els responsables de les diferents carreteres de la xarxa viària del país. En relació amb les distraccions, Trànsit posa el focus en l'ús del telèfon mòbil mentre es condueix.
Finalment, Lamiel recorda que el gruix dels conductors es van envellint i admet que, ara mateix, els que més els preocupen són els que tenen més de 50 anys.