Transport públic, bicis, patinets i compartir cotxe, contra el col·lapse en la desescalada
- TEMA:
- Coronavirus
El confinament per la Covid-19 suposarà un abans i un després en la mobilitat a Barcelona i la seva àrea metropolitana. Tant el RACC com la PTP (l'Associació per a la Promoció del Transport Públic), que alerten del col·lapse que hi podria haver en la desescalada, han difós les seves propostes amb la finalitat d'evitar problemes en la circulació de la ciutat i el seu entorn.
En el seu informe, el RACC demana a les diferents administracions que apliquin de manera consensuada diferents mesures per repartir més els mitjans de transport utilitzats a l'àrea de Barcelona. En aquest sentit, el club automobilístic defensa solucions "multimodals" que haurien d'incloure el desplaçament a peu, amb bicicleta, patinet elèctric, transport públic, privat i compartit.
El RACC recorda que, abans de la pandèmia, cada dia entraven i sortien de la ciutat de Barcelona més de 900.000 persones, i que més de la meitat ho feien en transport públic. Concretament: un 50% en transport públic, un 47% en vehicle privat i el 3% a peu o en bicicleta.
A les portes de la "nova normalitat", l'organització demana a l'Ajuntament de Barcelona que impulsi solucions consensuades, "i que escolti els diferents actors que intervenen en la mobilitat."
Flexibilitat horària i teletreball durant la setmana
Remarca especialment, en l'apartat social, donar més flexibilitat horària d'entrada a la feina i a les escoles, perquè els viatges en hora punta quedin més repartits i s'impedeixin aglomeracions al transport públic. També creu convenient mantenir el teletreball algun dia a la setmana, ja que, a més de tenir efectes positius des del punt de vista ambiental, redueix en un 20% la demanda de viatges i, per tant, el risc de contagi.
A l'hora de referir-se al ventall de modalitats per desplaçar-se, parla de la "micromobilitat", és a dir, "promoure i facilitar els desplaçaments segurs a peu, en bicicleta, bicicleta elèctrica, patinet elèctric i altres vehicles de mobilitat personal". Són, diu, una bona solució per als viatges interns de la ciutat de fins a 10 km.
El RACC proposa incrementar "substancialment" les llicències de bicicletes (incloent el Bicing) i motos compartides, i accelerar la concessió de llicències de patinets.
Pel que fa al transport públic, el club considera que s'haurien d'incrementar les freqüències de pas. En els viatges metropolitans, caldria destinar l'espai que quedi alliberat dins dels trens i autobusos als vehicles de mobilitat personal dels usuaris, com els patinets elèctrics. I subratlla la necessitat d'invertir en transport públic i en aparcaments de dissuasió (Park & Ride) a les estacions de tren de l'àrea metropolitana.
Utilitzar el cotxe o la moto en viatges superiors als 10 km
Segons el RACC, l'ús del cotxe o la moto s'hauria de limitar als viatges necessaris més llargs de 10 km, en què "altres alternatives més sostenibles són molt menys competitives en temps de viatge."
La tendència són els cotxes elèctrics, i per això, el club automobilístic és partidari que es tiri endavant "un pla ambiciós d'ajudes a l'electrificació de vehicles". Inclouria tres àrees: autobusos de transport públic urbà i taxis, flotes professionals i usuaris finals.
Proposa també habilitar una estratègia d'aparcament a la ciutat que permeti als visitants deixar el cotxe i continuar el viatge per l'interior del municipi en patinet, bicicleta o serveis compartits com el Bicing.
La PTP proposa actuacions tàctiques per preparar el transport públic
Des de la PTP s'afirma que les fases del desconfinament suposaran un gran repte tant per al transport públic com per al conjunt de la mobilitat. La utilització més gran del vehicle privat, diu l'associació, "provocarà un increment dels nivells de congestió que pot afectar doblement el nivell de servei i la capacitat del transport públic per carretera."
Per tant, l'associació defensa actuacions d'urbanisme tàctic per impulsar el sistema de transport públic. Per exemple, donar més espai i capacitat, reconvertint les zones dedicades a carrils de circulació, o un cordó d'aparcament a carril bus. Segons la PTP, les actuacions plantejades segueixen la filosofia d'actuacions tàctiques, de ràpida execució i de baix cost -al voltant de 10.000 euros per km-, i "permetrien fer un salt de qualitat al conjunt del transport públic viari."
L'Associació per a la Promoció del Transport Públic esmenta com a prioritaris tres eixos d'actuació: desplegament de carrils bus als principals accessos a Barcelona, desplegament de nous carrils bus urbans a la conurbació urbana de Barcelona i un pla d'actuacions complementàries.
- ARXIVAT A:
- Salut Trànsit Mobilitat Transport públic Coronavirus