Llargues cues de camions dimecres a l'AP-7 al Montsià, en sentit nord, amb motiu de les restriccions de mobilitat (ACN)

Transportistes i empreses es queixen de l'impacte de les restriccions de mobilitat a Tarragona

L'activitat econòmica es ressent dels dos dies de tall a les carreteres, amb retencions que han suposat pèrdues de facturació d'entre un 7% i un 10% als transportistes, segons la patronal

Anna MasipActualitzat

Les cues i les retencions a l'AP-7 entre Torredembarra i Amposta --tant en sentit nord com sud-- han acabat aquest dijous amb la paciència de molts conductors. S'han acumulat fins a 13 quilòmetres arran de la restricció de mobilitat decretada per la Generalitat pel risc de pluges intenses per la dana; una resolució que el Departament d'Interior va aprovar dimarts a la tarda i que va limitar la mobilitat en cinc comarques del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre: Tarragonès, Baix Camp, Ribera d'Ebre, Baix Ebre i Montsià.

Per complir la resolució del Departament d'Interior, es van tallar fins a 13 vies de la demarcació de Tarragona. La més important va ser l'AP-7, però també les carreteres N-240, N-340 i N-420, i altres vies comarcals i locals.

La consellera d'Interior, Núria Parlon, va argumentar que quan les prediccions apunten a una situació de risc, cal preservar "la vida de la gent". Per això, el govern defensa anar a màxims en aquests casos d'emergència, tot i que veu que hi ha marge de millora.

Control policial a l'AP-7 a Tarragona, tallada pel perill de fortes pluges per la dana (ACN/Maria Antònia Mesquida)


Reclamen mesures "proporcionades"

La Federació Empresarial d'Autotransport de Tarragona (FEAT), la patronal del sector, assenyala que dimecres milers de camions i vehicles van quedar atrapats al tall de l'autopista AP-7 des de les 6 del matí fins passades les 6 de la tarda, quan es va donar l'ordre d'aixecar els talls.

Aquest dijous, la FEAT ha apuntat que no es poden establir mesures tan restrictives i de forma tan recurrent, paralitzant la mobilitat i l'economia, quan no estan del tot justificades, segons el director de la patronal, Josep Lluís Aymat

"Si no es produeix una  gran tempesta, la gent no fa cas i calen mesures proporcionades. Aquests episodis es produiran sovint i s'han de prendre mesures per garantir la seguretat, però s'han d'adequar a la realitat".

Aymat ha defensat que l'AP-7 és la via més segura a Catalunya i que cal anar amb cura a l'hora de tallar aquesta via tan estratègica.

"Tots els camioners ens han fet arribar la seva indignació i el seu desconcert."

El director de la FEAT, Josep Lluís Aymat, valorant en roda de premsa l'impacte dels talls de carreteres per la dana sobre el sector del transport (ACN/Arnau Martínez)

El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, va explicar que durant la setmana havien analitzat quines eren les zones inundables i que van veure que l'AP-7 era "la que oferia més garanties i funcionava com a refugi".

"L'estratègia era treure els vehicles de l'N-340 o de la C-12, per exemple. S'han produït congestions, però en zones molt segures."

Segons la FEAT, les llargues cues a l'autopista van portar alguns conductors a passar per altres carreteres secundàries "i això va ser un risc". Alguns seguint el Google Maps, ha dit, van agafar vies paral·leles passant per l'N-340 --una via menys segura, segons Trànsit-- o van passar per camins que esquivaven diferents barrancs des de Creixell fins a Tarragona.

És per això que els empresaris ja han reclamat una reunió amb el Departament d'Interior i el Servei Català de Trànsit, a qui demanen que, de cara al futur, es consensuïn els talls.
 

Pèrdues econòmiques pels dos dies amb restriccions de mobilitat

La patronal del transport de Tarragona quantifica entre un 7% i un 10% les pèrdues de les empreses en els dos dies de restriccions marcats pel govern català i calculen que l'activitat econòmica ha disminuït en un 80% a Tarragona

"No tindran beneficis i tindran pèrdues operatives", ha explicat Aymat. Els transportistes reclamen a l'administració que apliqui millor la tecnologia i que els protocols es consensuïn per minimitzar els efectes negatius. "Ningú té ganes de perdre un treballador i un vehicle", ha afegit.

Mínima activitat dimecres a la ciutat de Tarragona davant les alertes per la dana (3Cat)

Dubtes i falta d'acord sobre com pagar als treballadors

El Departament d'Empresa va publicar una sèrie de mesures preventives per garantir la seguretat dels treballadors com les restriccions de mobilitat i la suspensió d'algunes activitats com les escolars, les esportives i les dels centres de dia, entre altres.

La Secretaria de Treball del Departament d'Empresa també ha publicat una instrucció amb data del 12 de novembre sobre els procediments administratius per a la tramitació dels expedients de regulació d'ocupació en relació amb la situació de risc d'inundacions que ha afectat les cinc comarques. Aquesta instrucció, però, ha generat dubtes entre treballadors i empresaris.

Des de la petita i mitjana empresa consideren que en determinades circumstàncies les empreses es poden acollir als ERTOs, però segons el secretari general de PIMEC, Josep Ginesta, "el problema que tindríem en aquest cas és que si no hi ha un efecte directe --com ara aigua que entra a les instal·lacions de l'empresa--, la situació de força major no es produeix".

"Nosaltres descartarem demanar ERTOs i recomanem a les empreses que els treballadors recuperin les hores o es reorganitzi la jornada".

Locals tancats dimecres a Tarragona davant la previsió de fortes pluges (3Cat)

Des del sindicat Comissions Obreres (CCOO), la secretària general a Tarragona, Mercè Puig, ha explicat que entre "un 80% i 90 %" de les empreses han complert les restriccions, sobretot les grans, però que també n'hi ha d'altres que "han obligat els seus treballadors a anar a treballar". 

Consideren que els empleats no han de recuperar les hores perquè és un tema de protecció als treballadors:

"Tenim una llei de riscos laborals que diu que s'ha de protegir el treballador. Entenem que el treballador no ha d'anar a treballar i no s'han de retornar les hores ni se li han de treure diners de la nòmina. Ara tindrem una batalla."

A més, des del sindicat consideren que hi ha quatre dies a l'any per força major, segons l'Estatut dels Treballadors.

Totes les parts implicades --administració, empresaris i treballadors-- s'han instat a trobar-se de cara al futur per pactar i treballar plegats per millorar els protocols d'emergència.

 

ARXIVAT A:
MobilitatGeneralitat de CatalunyaMeteorologiaTransport de mercaderiesAP-7
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut