Traspàs de Rodalies: 6 mesos per definir com serà l'empresa que substituirà Renfe
Una comissió política supervisarà 6 grups de treball que s'encarregaran de la creació d'una empresa mixta, del finançament i del traspàs d'infraestructures
La consellera de Territori, Ester Capella, i el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, han presidit aquest dilluns la constitució de la comissió que dirigirà el traspàs de Rodalies.
Ho han fet en una reunió a Barcelona, a la seu de Territori, i la nova comissió mixta, de caràcter polític, crearà els grups de treball que s'encarregaran del traspàs i en supervisarà la feina.
En la reunió s'ha decidit que en el termini de mig any han d'estar llestos els estatuts de l'empresa pública mixta que ha d'encarregar-se de Rodalies en el futur, i també que seran 6 els grups de treball que gestionaran tot el procés.
Després de la reunió, Capella ha valorat positivament la creació d'aquesta comissió que està destinada a fer "el seguiment polític i governamental" del traspàs:
"Això camina i va en la línia de l'acord polític, estem materialitzant un dels principals acords d'investidura. Esperem que la comissió que hem constituït avui només s'hagi de reunir per validar els acords que anem assolint en el desplegament del traspàs."
La comissió supervisarà la feina de 6 grups de treball
La consellera ha assegurat que que abans que s'acabi el trimestre ja s'hauran creat els 6 grups de treball: un s'encarregarà del traspàs de l'operadora de Rodalies; un altre, del serveis ferroviaris; i un tercer, del Pla de Rodalies.
Els altres tres es dedicaran al traspàs de les infraestructures, que de moment es preveu que siguin les línies R1, R3 i R2 Sud; als aspectes econòmics; i l'últim als assumptes juridicoadministratius relacionats amb el traspàs.
Per la seva banda Puente ha dit que serà un traspàs complex, però ha assegurat que de moment està sent "raonablement fàcil i fluid" gràcies a l'actitud positiva del govern de la Generalitat:
"Per a mi el més positiu és l'actitud. No som aquí per divagar i perdre el temps, som aquí per solucionar-ho de la manera més ràpida."
De moment, i a banda de la imminent creació dels grups de treball i dels sis mesos per definir l'empresa, no han fet públic cap altre compromís temporal referent al traspàs.
Puente ha arribat a la Conselleria de Territori cap a les 10 del matí. La reunió havia de començar a les dos quarts d'11 i havien d'explicar-ne el resultat en roda de premsa una hora després, però finalment tot s'ha endarrerit més d'una hora.
La roda de premsa l'han protagonitzada Capella i Puente, i després han dit que al llarg del dia es faria públic un document amb més detalls sobre els acords als quals ha arribat la comissió en la primera reunió.
Traspàs acordat al novembre i comissió pactada al gener
La creació de la comissió la van pactar el 10 de gener Capella i Puente en una reunió a Madrid i s'ha endarrerit un parell de setmanes, perquè llavors van anunciar que seria a principis de febrer.
De moment s'ha dit que l'Estat traspassarà a la Generalitat uns 600 milions d'euros per pagar el servei de Rodalies i per fer millores a la xarxa ferroviària.
Més de la meitat dels diners són per pagar a l'operador el cost del servei, l'anomenat dèficit tarifari, i la resta correspon al deute per millores o actuacions a la xarxa de Rodalies.
El traspàs de Rodalies és un compromís de principis de novembre dins dels acords entre el PSOE i ERC per la investidura de Pedro Sánchez, i llavors el govern el va qualificar d'"integral".
El motiu és que contempla la desaparició de Renfe a Rodalies i també el traspàs de part de les seves infraestructures ferroviàries a la Generalitat.
Una empresa mixta es farà càrrec dels trens i els maquinistes
La gestió del servei la farà una nova empresa, que es preveu que s'anomeni precisament Rodalies de Catalunya, i que estarà participada per l'Estat i per la Generalitat a parts iguals.
El president de l'empresa l'escollirà la Generalitat i tindrà vot de qualitat, però per a les decisions més importants caldrà una majoria qualificada, cosa que exigirà consens entre els dos governs.
Aquesta empresa absorbirà els actius materials i humans de Renfe, principalment trens i maquinistes, uns 700, dos de cada tres dels quals són de fora de Catalunya i molts són reticents al traspàs.
Traspàs parcial d'infraestructures ferroviàries
El traspàs d'infraestructures es preveu que comenci per les línies R1, de Molins de Rei a Maçanet; R2 Sud, entre Barcelona i Sant Vicenç de Calders, i R3, de l'Hospitalet de Llobregat a Puigcerdà.
S'ha parlat d'un traspàs progressiu, però en tot cas el govern espanyol és molt reticent a incloure-hi les línies amb trànsit internacional o amb altres comunitats autònomes, i també aquelles per on passin mercaderies.
Per això no es preveu que s'hi inclogui l'R4, perquè hi passen molts trens de mercaderies, però en el futur es podrien traspassar a la Generalitat altres línies a part de les tres que s'inclouen en el pacte.
En tot cas, el traspàs hauria de permetre a la Generalitat tenir veu i vot al pla d'inversions de Rodalies, que fins ara decidien i executaven Renfe i Adif, i fer front a la manca d'inversió acumulada durant molts anys.