Traspàs de Rodalies: una empresa mixta amb majoria de la Generalitat gestionarà el servei el 2026

Hores abans de la comissió bilateral d'infraestructures, el govern català i ERC han escenificat l'acord per constituir la societat abans d'acabar l'any

RedaccióActualitzat

Pas endavant de la Generalitat i el govern espanyol per posar en marxa la nova empresa que substituirà Renfe, Rodalies de Catalunya, que es va anunciar fa quinze mesos i era una de les mesures estrella del pacte entre ERC i el PSOE per a la investidura de Pedro Sánchez, un acord que també contemplava el traspàs de Rodalies.

Aquest dilluns, la comissió bilateral d'infraestructures reunida a Barcelona ha acordat que els estatuts de la nova operadora ferroviària catalana quedin redactats la primera quinzena del mes que ve, per tal que la societat mercantil es pugui constituir "al més aviat possible". Pel que fa al traspàs de l'R1, la comissió ha acordat que en tres mesos s'haurà de concloure l'inventari de tot el que afectarà el traspàs i que aquest es farà efectiu tan bon punt s'hagin acabat els treballs tècnics.

A la reunió per segellar l'acord hi han participat la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i el secretari d'estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano. Aquesta comissió feia gairebé tres anys que no es reunia. L'última vegada, el juny del 2022, la conselleria era dirigida per Junts.

Hores abans de la reunió bilateral, al matí, Paneque ha fet una compareixença amb la secretària general d'ERC, Elisenda Alamany, per escenificar l'acord entre el govern del PSC i els republicans, i anunciar que la societat que ha de substituir Renfe es constituirà abans d'acabar el 2025.

Així, la nova empresa mixta entre l'Estat i la Generalitat gestionarà tot el servei de Rodalies a partir de l'1 de gener del 2026, ha assegurat Paneque.


Com serà la nova empresa?

La participació no serà equitativa, sinó que la Generalitat hi tindrà majoria, i la presidència la designarà la part catalana, que també tindrà el vot de qualitat. El consell d'administració, això sí, serà paritari, designat per les dues parts.

Tot i la participació majoritària de la Generalitat, les decisions estratègiques s'hauran de prendre per majoria qualificada i, per tant, requeriran el vistiplau de totes dues parts, tal com ja s'havia anunciat. Ni Alamany ni Paneque ho han destacat en la compareixença, però la secretària general d'ERC ha assegurat que no li preocupa que l'Estat acabi tenint poder de decisió en els àmbits més importants:

"Com en tota societat mercantil, s'han de garantir els drets també d'aquells socis que són minoritaris, que en aquest cas és el govern de l'Estat."

Rodalies de Catalunya serà una nova empresa operadora que absorbirà tots els recursos que l'operadora actual, Renfe, té a Catalunya.


Serà una filial de Renfe?

El govern i ERC han escenificat l'acord per tirar endavant l'empresa mixta, però en aquest punt no s'han posat tan d'acord.

Serà una "filial de Renfe", ha assegurat la consellera de Territori. De manera que "se separarà allò que pertany a Rodalies de Catalunya de tot el grup global", ha afegit.

"No estem parlant d'una filial", l'ha contradit amb contundència Alamany, que ha remarcat que, per primer cop, el servei de Rodalies es gestionaria des de Catalunya. "I això vol dir que ho farem molt millor" i els ciutadans "tindran un servei de qual per fi se sentiran orgullosos", ha afegit. Un objectiu, el de millorar el servei, que sí que ha compartit Paneque.


Per què els maquinistes tenen recel del traspàs?

Així doncs, Rodalies de Catalunya ho gestionarà tot, des dels trens fins als maquinistes, un col·lectiu que fins ara ha vist el traspàs amb molt de recel. Perquè molts dels maquinistes que treballen a Catalunya arriben de la resta de l'Estat i estan de pas, i no volen deixar de pertànyer a Renfe.

En aquest sentit, Paneque ha posat sobre la taula que "es treballarà perquè es puguin mantenir els drets laborals del personal". Tant la Generalitat com el govern espanyol han insistit que "en tot moment es respectaran els drets sociolaborals i de permeabilitat de tots els treballadors i treballadores, tot donant compliment als acords de desembre del 2023".

 

Les reaccions dels partits

Des de Junts, el secretari general, Jordi Turull, ha titllat el traspàs de "fake" perquè, a l'empresa mixta, "l'última paraula de les grans infraestructures la tindrà l'Estat" i no fa res més "que duplicar coses". Per tant, considera Turull, "el traspàs hauria de ser integral".

Per la seva banda, Santi Rodríguez (PP) s'ha pronunciat sobre la marató de comissions bilaterals d'aquest febrer i ha criticat que es facin tantes reunions per veure com es comparteixen les competències, quan el que cal és "ser competents a l'hora de resoldre els problemes de Rodalies i les infraestructures".

D'altra banda, Candela López, dels Comuns, ha subratllat que "el que és necessari per al país és que els trens de Rodalies funcionin bé, i no les grans infraestructures, com podria ser l'ampliació de l'aeroport".


El traspàs de l'R1, sobre la taula

La nova empresa pública ha estat la gran protagonista de la comissió bilateral d'infraestructures d'aquest dilluns a la tarda, que també tenia sobre la taula el traspàs a la Generalitat de la titularitat d'una primera línia de Rodalies, l'R1 (la del Maresme), que s'exclourà de la xarxa estatal.

Posteriorment, de manera gradual, s'aniran traspassant la resta de línies. És a dir, tot i que l'1 de gener del 2026 el servei de Rodalies el gestionarà íntegrament la Generalitat, el traspàs de la titularitat de la infraestructura serà progressiva.

El traçat de l'R1, la línia del Maresme


Full de ruta per a Rodalies

En la reunió també s'ha tractat el full de ruta per al període 2026-2030, en què govern i ministeri han remarcat que es vol avançar en aquestes línies:

  • Estació intermodal en l'àmbit de Tarragona
     
  • Millora de la capacitat i intermodalitat de l'estació de Martorell

  • Duplicació de la línia Montcada Bifurcació-Puigcerdà (tram Montcada-Parets) 

  • Millora de la connexió Tarragona-València al nus de Vila-seca

  • Viabilitat de la nova estació Torelló-la Garrotxa

  • Remodelació de l'estació de Vila-seca

  • Remodelació i integració urbana de l'estació de Mataró

  • Remodelació de la platja de vies de l'Hospitalet de Llobregat 

  • Remodelació de la platja de vies de Sant Vicenç de Calders


Encara en matèria ferroviària, els dos governs han acordat crear un grup d'anàlisi de les necessitats del sector empresarial i logístic de Girona pel que fa al transport ferroviari de mercaderies, i s'ha acordat signar un protocol per desenvolupar les obres de la segona fase de la variant de Figueres de la línia ferroviària Barcelona-Portbou i les actuacions a l'estació d'alta velocitat Figueres Vilafant perquè aculli serveis d'ample convencional. 


Transformació de l'N-II al Maresme

La reunió també ha servit per avançar en el conveni que hauria de servir per transformar l'N-II a l'altura del Maresme en una via més local i integrada i afavorir l'accessibilitat de la C-32 per captar el trànsit de pas que utilitzava l'N-II i altres carreteres o vials urbans. El pla comportarà una inversió de 384 milions d'euros.

Finalment, Estat i Generalitat han impulsat els tràmits perquè la fibra òptica es pugui desplegar al llarg de més de 500 quilòmetres de carreteres de titularitat de l'Estat. 

La comissió bilateral d'infraestructures ha estat la primera de quatre reunions que es faran aquest mes de febrer entre el govern espanyol i la Generalitat. Entre altres coses, s'hi abordarà la política fiscal, el finançament singular i algunes transferències, com ara la possibilitat que els Mossos gestionin el port i l'aeroport.

A la trobada d'aquest dilluns, tant la consellera com el secretari d'Estat han remarcat que es tractava d'una mostra de "normalitat institucional".

 

ARXIVAT A:
Rodalies
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut