
Dia de retards i trens suspesos a Rodalies tot i la vaga desconvocada
Centenars d'usuaris es queixen que alguns trens previstos no han passat en els serveis mínims
Amb la desconvocatòria de la vaga de Renfe després del pacte d'aquest diumenge al vespre, aquest dilluns havia de transcórrer amb normalitat a Rodalies, però no ha estat així.
Es podrien haver previst algunes incidències perquè alguns sindicats minoritaris mantenen les aturades. Tanmateix, el servei no està operant amb normalitat ni de bon tros. Des de primera hora del matí hi ha hagut retards generalitzats i s'han cancel·lat diversos trens.
Des de Renfe al·leguen que, com que l'acord va arribar a última hora, no hi ha hagut temps per reprogramar els horaris que estaven previstos en serveis mínims.
Diuen que no s'ha pogut comunicar oportunament a tots els maquinistes que s'havia desconvocat la vaga, per la qual cosa alguns no s'han presentat al seu lloc de treball i els trens no han pogut sortir o no ho han fet a l'hora.
Protecció Civil ha activat aquest matí la prealerta del Ferrocat pels retards i cancel·lacions, especialment a les línies R4 Nord i R1, on hi ha hagut aglomeracions de passatgers a les estacions.
A mitja tarda, s'ha desactivat la prealerta perquè "Renfe informa que el servei està normalitzat, sense incidències destacables, a excepció d'alguns retards".
De totes maneres, desenes d'usuaris a les xarxes asseguren que encara s'arrosseguen retards i que no circulen tots els combois anunciats.

Menys trens que amb serveis mínims
Durant tota la jornada, centenars de passatgers s'han queixat que alguns trens previstos com a serveis mínims ni tan sols han passat, com per exemple a l'estació de les Franqueses, on aquest matí no ha circulat cap tren durant més d'una hora.
A Sants, la imatge, en plena hora punta, era de trens plens i aturats molta estona i de passatgers sense saber què passava.
Els usuaris han buscat alternatives, com és el cas de l'R4 a Vilafranca del Penedès, on s'han format llargues cues a l'estació de busos, un servei que els usuaris denuncien que fa un any i mig que està saturat, precisament pel transvasament diari de passatgers desencisats amb Rodalies.
Arran del caos d'aquest dilluns, Renfe ha establert un servei alternatiu per carretera en dues línies: l'R7 entre Cerdanyola del Vallès i Cerdanyola Universitat i l'R8 entre Mollet Sant Fost i Castellbisbal/Martorell Central.
Fonts de la companyia argumenten que han pres aquesta decisió per minimitzar les afectacions generals d'aquest dilluns.
A tot plegat s'hi ha afegit una incidència tècnica a les vuit del matí en un tren a l'estació de plaça Catalunya, que ha provocat que els trens de l'R1, R3 i R4 hagin augmentat el temps del recorregut.
Tensió a l'estació de Cunit
Aquells que han volgut agafar un tren a l'estació de Segur de Calafell cap a Barcelona han hagut d'esperar més de cinc hores, segons ha denunciat la plataforma Dignitat a les Vies i ha confirmat Renfe.
Des de les dotze del migdia fins a quarts de sis de la tarda, no s'ha aturat cap tren en direcció nord a l'andana.
En paral·lel, a Cunit alguns passatgers s'haurien encarat amb un maquinista arran d'un servei anul·lat i haurien trencat dos vidres de l'estació com a protesta per la manca de connexions.
Una vaga encoberta?
Incidències, avaries, retards, trens cancel·lats... tot plegat una situació que alguns usuaris han qualificat de vaga encoberta.
El president del comitè d'empresa de Renfe ho nega. En declaracions a "El matí de Catalunya Ràdio", Andrés Rubio ha afirmat que desconeixia que no s'hagin complert els serveis mínims i ha assegurat que fins a mig matí o migdia no hi hauria normalitat en la circulació de trens pels serveis que s'han hagut de reprogramar.

També a "El matí de Catalunya Ràdio", la consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha negat que hi hagi vaga encoberta i ha insistit que els canvis en els horaris no van arribar amb prou temps:
"Els errors han de començar a ser menys, ja. S'ha de restablir amb la màxima urgència possible el servei i que tots els treballadors siguin al seu lloc de treball."
Segons ha informat Renfe aquest dilluns al vespre, el seguiment de la vaga --mantinguda pels sindicats CGT, SF Intersindical i Alferro-- ha estat del 13%.
Tot i això, l'empresa apunta que les afectacions generalitzades es deuen al fet que un 30,6% dels treballadors dels tallers han secundat l'aturada. Això hauria provocat els retards en les tasques de manteniment i l'absència de personal en circulació.
Els usuaris: "És vergonyós"
A l'estació de Sants alguns usuaris, com la Susana Corsellas, han qualificat els desajustos i el no compliment de serveis mínims d'aquest matí de vaga encoberta:
"Vinc de Calafell. El tren ha vingut deu minuts tard, però, a més, anunciaven que els altres trens passarien amb retard. Això és una vaga encoberta. Fan els que els dona la gana. I em sembla indignant. La setmana passada em llevava a les cinc del matí i arribava a casa a dos quarts de dotze de la nit. Si això és digne..."
Corredisses d'un grup d'usuaris als quals, després d'estar parats més de mitja hora, els han fet canviar de via per agafar un altre tren.
D'altres, no tan joves, no hi eren a temps. Un passatger, despistat i indignat, buscava alternatives després que el fessin sortir del tren:
"No va la llum. El tren no pot funcionar perquè no hi ha corrent. Ara a buscar-se la vida."
Trens a vessar i aturats. Molts passatgers, com la Beatriz León, han optat per baixar i buscar un altre mitjà de transport:
"No sabem què passa. Diuen que a plaça Catalunya no hi pot entrar el tren. Vaig a buscar el metro."
Un usuari ha trigat una hora i mitja en anar de Molins de Rei a Sants: "Estem venuts. Anem a buscar el bus. És vergonyós." Altres usuaris, com el Xavier Jané, es queixen de la desinformació:
"Avui hem tingut sort, perquè això és una loteria. El tren ha vingut més o menys a l'hora, però l'R2 és un escàndol. Però no és només la vaga. És informació zero, t'enganyen, trens que venen més curts, etc. És cascar la gent."