Tres investigacions miren d'aclarir el tràgic atropellament de Castelldefels amb 12 morts
Després de la tragèdia, arriba l'hora de les investigacions per aclarir els fets de l'atropellament mortal a l'estació de Renfe de Platja de Castelldefels. N'han obert l'Adif i Renfe, i l'objectiu és determinar si la causa de l'accident és una imprudència o bé algun element, com ara la mala senyalització, va poder portar les víctimes a travessar per les vies i no pel pas subterrani de l'estació. També ha obert diligències prèvies el jutjat de Gavà, que estava de guàrdia en el moment dels fets. L'accident ha causat almenys 12 morts i 14 ferits de diversa consideració. Les víctimes són un grup de persones que travessaven la via del tren cap a la platja per celebrar la revetlla de Sant Joan.
La investigació sobre el tràgic atropellament ferroviari amb 12 morts a Castelldefels ha començat. L'Adif i Renfe han iniciat les investigacions respectives per determinar la causa que va motivar el fatal accident que va tenir lloc dimeres a la nit a l'estació de tren de Platja de Castelldefels quan un tren Alaris va atropellar un grup d'una trentena de persones que anaven a celebrar la revetlla. Les víctimes havien arribat en un tren de Rodalies des de Barcelona i en arribar al destí haurien creuat les vies, malgrat que hi ha un pas elevat i un de soterrat.
Segons les primeres investigacions, el tren anava a menys velocitat del que és habitual a l'altura de Castelldefels i havia avisat acústicament abans d'envestir les persones que hi havia a la via.
Foment ha obert una comissió d'investigació i ha recordat que l'estació, remodelada fa 7 mesos, complia amb tots els requeriments. I el jutjat de Gavà també ha obert diligències prèvies pels fets, és a dir, que estudiarà si es pot derivar alguna mena de responsabilitat de les circumstàncies de l'accident.
El conseller Nadal
El conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, ha volgut deixar clar que aquest no és el dia de dir si hi va haver imprudència o no. "No és ara el moment de catalogar el creuament de les vies, simplement no s'havia de fer", ha dit Nadal, que ha indicat que en qualsevol cas la majoria de passatgers van passar pel pas subterrani ja que l'advertència del perill de travessar les vies era ben clara.
Nadal ha explicat que l'expedient informatiu intern s'ha engegat com és obligació de Renfe, però ha volgut recordar que cada dia un tren de les característiques del que transportava els passatgers porta quasi 1.000 persones, com és el cas. Nadal també ha indicat que "fa molts mesos" que aquest pas subterrani estava operatiu, que és "nou i compleix amb tots els requisits de seguretat". Nadal ha dit que el pas superior, que no és una instal·lació de l'estació sinó de la ciutat, estava tancat des que es va posar en funcionament el pas subterrani i els dos ascensors.
El secretari d'Estat d'Infraestructures
Per la seva banda, el secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, ha insistit que "ningú comptava amb el fet que una estació remodelada des de fa 7 mesos amb totes les exigències i requisits de seguretat i accessibilitat no serà suficient per evitar un accident d'aquestes característiques".
Morlán ha reconegut que la investigació haurà d'aclarir si el pas subterrani de Castelldefels podia engolir la gentada que va arribar per celebrar la revetlla a la platja. Després d'aclarir que la senyalització del pas subterrani complia amb tots els requisits i que estava instal·lada des que es va remodelar l'estació, ara fa set mesos, Morlán ha explicat als periodistes que justament aquests dos punts han estat les primeres preguntes que ell mateix ha fet als tècnics en fer la visita a l'estació.
Morlán ha explicat que després de la remodelació, amb el pas subterrani operatiu i els dos ascensors en marxa, l'estació s'havia incorporat a les que ja s'han habilitat per poder oferir el millor servei.
Testimonis directes
Alguns testimonis directes que anaven al tren de Rodalies han explicat en declaracions al 3/24 des de l'Hospital Moisès Broggi de Sant Joan Despí que la zona no estava prou il·luminada, per la qual cosa no s'han pogut adonar que venia l'Alaris. Les autoritats municipals asseguren que els passos eren accessibles, tot i que es creu que les víctimes han optat per creuar les vies en veure la gernació que pretenia creuar pels passos habilitats.
El grup de passatgers pretenia anar arran de mar a afegir-se a la festa que s'hi celebrava i que en un primer moment no s'ha aturat. Des de la platja ningú s'ha adonat que s'havia produït la desgràcia a pocs metres i fins i tot els veïns, tot i sentir un fort estrèpit, han cregut que es tractava d'algun petard.
Balanç tràgic
El balanç ha estat de 12 víctimes mortals i 14 persones ferides, 3 en estat crític. Al lloc dels fets s'hi han desplaçat 15 dotacions dels Bombers de la Generalitat, diverses patrulles dels Mossos d'Esquadra, 24 unitats de Suport Vital Bàsic i Suport Vital Avançat del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM), i efectius de la Creu Roja entre els quals un grup de psicòlegs. Aquest equip de psicòlegs ha atès ràpidament els familiars i acompanyants de les víctimes i els han traslladat al centre cívic Frederic Mompou. La zona s'ha acordonat ràpidament per part de la policia per tal d'evitar la presència de curiosos.
Restablert el servei ferroviari
L'atropellament mortal per part d'un tren Alaris, (no un Euromed, com s'havia dit en un principi) que cobria la ruta entre Alacant i Barcelona ha provocat l'aturada del servei en aquest punt i ha afectat la línia 2 de Rodalies i també els trens de mitjana i llarga distància que passen per aquest punt.
El servei s'ha restablert passades les dotze del migdia i els trens ja circulen en totes dues direccions per aquesta línia R-2 Sud, que fa el recorregut entre Barcelona i Sant Vicenç de Calders, tant els de Rodalies, com els de mitjana i llarga distància. A més, l'estació de Castelldefels Platja, on hi ha hagut l'accident, també torna a estar operativa.
Per minimitzar l'efecte sobre els viatgers, i fins que no s'ha restablert el servei, Renfe ha decidit que els trens de mitjana i llarga distància del corredor circulin desviats per Vilafranca.
Segons les primeres investigacions, el tren anava a menys velocitat del que és habitual a l'altura de Castelldefels i havia avisat acústicament abans d'envestir les persones que hi havia a la via.
Foment ha obert una comissió d'investigació i ha recordat que l'estació, remodelada fa 7 mesos, complia amb tots els requeriments. I el jutjat de Gavà també ha obert diligències prèvies pels fets, és a dir, que estudiarà si es pot derivar alguna mena de responsabilitat de les circumstàncies de l'accident.
El conseller Nadal
El conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, ha volgut deixar clar que aquest no és el dia de dir si hi va haver imprudència o no. "No és ara el moment de catalogar el creuament de les vies, simplement no s'havia de fer", ha dit Nadal, que ha indicat que en qualsevol cas la majoria de passatgers van passar pel pas subterrani ja que l'advertència del perill de travessar les vies era ben clara.
Nadal ha explicat que l'expedient informatiu intern s'ha engegat com és obligació de Renfe, però ha volgut recordar que cada dia un tren de les característiques del que transportava els passatgers porta quasi 1.000 persones, com és el cas. Nadal també ha indicat que "fa molts mesos" que aquest pas subterrani estava operatiu, que és "nou i compleix amb tots els requisits de seguretat". Nadal ha dit que el pas superior, que no és una instal·lació de l'estació sinó de la ciutat, estava tancat des que es va posar en funcionament el pas subterrani i els dos ascensors.
El secretari d'Estat d'Infraestructures
Per la seva banda, el secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, ha insistit que "ningú comptava amb el fet que una estació remodelada des de fa 7 mesos amb totes les exigències i requisits de seguretat i accessibilitat no serà suficient per evitar un accident d'aquestes característiques".
Morlán ha reconegut que la investigació haurà d'aclarir si el pas subterrani de Castelldefels podia engolir la gentada que va arribar per celebrar la revetlla a la platja. Després d'aclarir que la senyalització del pas subterrani complia amb tots els requisits i que estava instal·lada des que es va remodelar l'estació, ara fa set mesos, Morlán ha explicat als periodistes que justament aquests dos punts han estat les primeres preguntes que ell mateix ha fet als tècnics en fer la visita a l'estació.
Morlán ha explicat que després de la remodelació, amb el pas subterrani operatiu i els dos ascensors en marxa, l'estació s'havia incorporat a les que ja s'han habilitat per poder oferir el millor servei.
Testimonis directes
Alguns testimonis directes que anaven al tren de Rodalies han explicat en declaracions al 3/24 des de l'Hospital Moisès Broggi de Sant Joan Despí que la zona no estava prou il·luminada, per la qual cosa no s'han pogut adonar que venia l'Alaris. Les autoritats municipals asseguren que els passos eren accessibles, tot i que es creu que les víctimes han optat per creuar les vies en veure la gernació que pretenia creuar pels passos habilitats.
El grup de passatgers pretenia anar arran de mar a afegir-se a la festa que s'hi celebrava i que en un primer moment no s'ha aturat. Des de la platja ningú s'ha adonat que s'havia produït la desgràcia a pocs metres i fins i tot els veïns, tot i sentir un fort estrèpit, han cregut que es tractava d'algun petard.
Balanç tràgic
El balanç ha estat de 12 víctimes mortals i 14 persones ferides, 3 en estat crític. Al lloc dels fets s'hi han desplaçat 15 dotacions dels Bombers de la Generalitat, diverses patrulles dels Mossos d'Esquadra, 24 unitats de Suport Vital Bàsic i Suport Vital Avançat del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM), i efectius de la Creu Roja entre els quals un grup de psicòlegs. Aquest equip de psicòlegs ha atès ràpidament els familiars i acompanyants de les víctimes i els han traslladat al centre cívic Frederic Mompou. La zona s'ha acordonat ràpidament per part de la policia per tal d'evitar la presència de curiosos.
Restablert el servei ferroviari
L'atropellament mortal per part d'un tren Alaris, (no un Euromed, com s'havia dit en un principi) que cobria la ruta entre Alacant i Barcelona ha provocat l'aturada del servei en aquest punt i ha afectat la línia 2 de Rodalies i també els trens de mitjana i llarga distància que passen per aquest punt.
El servei s'ha restablert passades les dotze del migdia i els trens ja circulen en totes dues direccions per aquesta línia R-2 Sud, que fa el recorregut entre Barcelona i Sant Vicenç de Calders, tant els de Rodalies, com els de mitjana i llarga distància. A més, l'estació de Castelldefels Platja, on hi ha hagut l'accident, també torna a estar operativa.
Per minimitzar l'efecte sobre els viatgers, i fins que no s'ha restablert el servei, Renfe ha decidit que els trens de mitjana i llarga distància del corredor circulin desviats per Vilafranca.