Avions Boeing 737 Max 9 aturats a l'aeroport Internacional George Bush de Houston (Reuters)

Troben cargols fluixos en avions Boeing 737, com el que va perdre la porta en ple vol

Les companyies Alaska Airlines i United Airlines confirmen que han trobat deficiències en alguns panells durant les primeres inspeccions preliminars
Virgínia Arqué Nueno Actualitzat

Les companyies Alaska Airlines i United Airlines han detectat cargols mal collats en algunes peces dels seus avions, ara fora de servei. Les revisions s'han fet després del despreniment en ple vol d'una porta d'un Boeing 737 Max 9 d'Alaska Airlines. La porta la va trobar aquest dilluns un mestre al jardí de casa seva, a Portland, Oregon.

Alaska Airlines, amb seu a Washington, no ha detallat quines irregularitats han detectat els seus equips de manteniment en una primera revisió, més enllà de dir que hi havia components fluixos en algunes aeronaus. La companyia en parlarà quan tingui els resultats de la "inspecció minuciosa" que farà seguint els requisits marcats tant per l'empresa Boeing com per l'Administració Federal d'Aviació dels Estats Units.

Unites Airlines, per la seva banda, ha dit en un comunicat que han trobat alguns cargols fluixos als Boeing 737 Max 9 inspeccionats fins ara.

"Des que vam començar les inspeccions preliminars, aquest dissabte, hem trobat casos que semblen estar relacionats amb problemes en la instal·lació del panell de la porta; per exemple, cargols que necessitaven un ajustament addicional."

United Airlines és l'operador més gran de Boeing 737 Max 9, amb 79 avions a la seva flota. Tots estan encara fora de servei, fins que s'acabin les inspeccions. Una aturada que ha suposat la cancel·lació de 238 vols, el 8% de les sortides programades.

Alaska Airlines en té 65, que es van quedar a terra després de l'incident del vol de Portland. La companyia n'ha tornat a posar 18 en servei que haurien passat les inspeccions sense problemes.

El Boeing 737 Max 9 que va haver de fer un aterratge d'emergència a Portland (Reuters)


La porta va sortir disparada en ple vol, a 5.000 metres d'alçada

L'avió d'Alaska Airlines que divendres va perdre la porta en ple vol, a 5.000 metres d'alçada, va haver de forçar un aterratge d'emergència a Portland, als Estats Units, quan feia poc que havia sortit del seu aeroport. A bord hi anaven 171 passatgers i sis tripulants, però ningú no va prendre mal.

El fusellatge que es va desenganxar era, de fet, un panell que segellava un espai dissenyat per allotjar una porta addicional d'emergència.

Després de l'incident, l'agència federal de l'aviació dels Estats Units va ordenar la immobilització temporal de 171 avions Boeing 737 Max 9 de companyies estatunidenques o bé d'aerolínies estrangeres que operen al país per a fer-los una inspecció exhaustiva.

L'avió aparcat a Portland després de l'aterratge d'emergència Reuters)

La troballa de la porta pot ser un element clau en les investigacions per saber per què l'aparell va perdre part del fusellatge en ple vol.

La porta de l'avió va aparèixer al jardí d'una casa de Porland (Reuters)

Aquest dilluns, Indonèsia també ha informat que han deixat a terra tres avions Boeing 737 MAX 9 que opera la companyia Lion Air, de forma temporal, fins que els aparells superin una inspecció de seguretat.

L'Agència Aèria de la Unió Europea també va adoptar la decisió d'immobilitzar aquests aparells, una mesura que a la pràctica no ha afectat cap avió de la companyia Boeing a Europa, ja que els que operen en l'espai comunitari tenen una configuració diferent.

En total hi ha 215 avions Boeing 737 Max 9 en servei a tot el món. A més de United i Alaska Airlines, també en tenen a la seva flota companyies com la panamenya Copa Airlines, la mexicana AeroMexico, Icelandair, Turkish Airlines i FlyDubai.

Panamà ha informat que estan revisant 21 aeronaus i Turkish Airlines n'inspecciona 5. La resta de companyies asseguren que els seus models han passat les inspeccions o tenen configuracions diferents.

Corea del Sud també ha fet revisar, per precaució, 14 avions Boeing 737 Max 8 que tenen cinc companyies aèries del país, sense que s'hagi detectat cap irregularitat.

Aquest no és el primer cop que posa en dubte la seguretat dels models 737 Max de Boeing. De fet, el desembre del 2019 Boeing va aturar la fabricació d'aquest model després de dos accidents que van provocar més de 340 víctimes: un a Indonèsia al 2018, en què van morir 189 persones en estavellar-se un avió al mar de Java, i un altre a Etiòpia, al març del 2019, en caure un Boeing 737 a prop d'Addis Abeba. Entre les 157 víctimes hi havia dos espanyols. 

 

El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut