Turbulències en un vol de Singapore Airlines: l'avió va caure 54 metres en 4,6 segons
- TEMA:
- Mobilitat
Una pèrdua d'altitud sobtada de 54 metres en pocs segons que va fer augmentar de cop la força de gravetat. Aquesta és, segons revelen les conclusions preliminars de la investigació de les fortes turbulències que va travessar el vol de Singapore Airlines la setmana passada, la causa del gran nombre de ferits que hi va haver.
L'incident va causar la mort d'un passatger de 73 anys, suposadament per un atac de cor, i ferides, algunes de greus, a desenes de persones, passatgers i membres de la tripulació que no duien el cinturó de seguretat posat.
El vol SQ321 que anava de Londres a Singapur, va haver de fer un aterratge d'emergència a Bangkok per atendre els ferits.
La companyia aèria i el Ministeri de Transports de Singapur ha fet públic aquest dimecres els primers resultats de l'informe en un comunicat.
El canvi d'altitud va provocar una acceleració vertical a l'interior de la cabina que "va canviar d'1,5G negatiu a 1,5G positiu en 4 segons". La força G és la unitat de l'acceleració vertical del planeta, que és de 9,8 km/h, el que es coneix com a força de la gravetat.
"Els ràpids canvis de G durant els 4,6 segons de durada van causar una caiguda de 54 metres, i es va passar dels 37.362 peus als 37.184 peus d'altitud. Aquesta seqüència d'esdeveniments probablement va causar lesions a la tripulació i als passatgers."
Extret de les dades de vol i les gravadores de veu de la cabina, l'informe diu que el vol va detectar lleugeres vibracions i es va produir un augment incontrolat d'altitud, cosa que va provocar que el pilot automàtic llancés l'avió cap avall. Els pilots hi van respondre aplicant frens de velocitat.
"Mentre gestionava la velocitat de l'aire... es va sentir que un pilot deia que el senyal de posar-se el cinturó de seguretat havia estat activat", afegeix l'informe.
L'equip d'investigació, format per experts de Singapur i representants nord-americans de Boeing, la National Transportation Safety Board (NTSB) i la Federal Aviation Administration (FAA), compten amb la col·laboració de la companyia Singapore Airlines. El Ministeri de Transport de Singapur ha dit que la investigació continua.
Ferits encara hospitalitzats a Tailàndia
El vol del 21 de maig d'un avió Boeing 777-300ER transportava 211 passatgers i 18 tripulants quan va experimentar el que la companyia aèria va descriure com una turbulència sobtada i extrema mentre sobrevolava Myanmar.
A l'interior de la cabina, la força de les turbulències va llançar contra el sostre els passatgers i tripulants que no anaven lligats, i després els va estampar contra el terra. Molts van tenir hemorràgies i ferides al cap. Un passatger va dir que els caps d'algunes persones havien impactat contra els llums sobre els seients i havien trencat els panells.
Les fotografies de la cabina mostraven esquerdes als panells de la cabina superiors, màscares d'oxigen i panells penjats del sostre i equipatge escampat.
La companyia aèria deia dimarts que 42 persones que anaven a bord del vol encara eren a Bangkok, inclosos 26 passatgers que continuen a l'hospital. Entre els ingressats hi havia pacients amb lesions medul·lars i alguns amb lesions cerebrals i cranials. Cinc dels ferits eren a l'UCI: tres australians, un britànic i un neozelandès, segons els funcionaris mèdics tailandesos.
Lligar-se el cinturó durant tot el vol
El de Singapur no és l'únic vol que en menys d'una setmana ha patit fortes turbulències. Cinc dies després, 12 persones resultaven ferides per les turbulències en un vol de Qatar Airways entre Doha i Dublín.
Ara, la companyia aèria Greater Bay de Hong Kong ha anunciat aquest dimecres que, a partir de dijous, requerirà als passatgers que s'ajustin el cinturó de seguretat en tot moment durant el vol, fins i tot quan el senyal del cinturó de seguretat estigui apagat. La companyia reconeix que no és un requisit obligatori, sinó una mesura de precaució per a la seguretat dels passatgers.