Uber i Cabify amenacen de portar la Generalitat al TC si els obliguen a fer prereserva

La Generalitat vol que aquestes aplicacions només puguin operar si l'usuari reserva hores abans

Iván GutiérrezActualitzat

El sector del taxi torna a escalfar-se. Després de les vagues de l'estiu que van desembocar en un decret llei per part del govern de Pedro Sánchez, ara la Generalitat està negociant amb el sector del taxi i els representants de les llicències VTC (que engloben Uber i Cabify) una regulació que acontenti a tothom.

Però el departament del conseller Damià Calvet ho tindrà molt difícil: o decideix que Uber i Cabify només poden operar amb prereserva d'unes hores, cosa que implicaria pau social amb els taxis però provocaria que les empreses portessin el decret llei al Tribunal Constitucional; o decideix no legislar i deixar la pilota al govern espanyol fins que acabi el període d'esmenes de la llei estatal, i per tant, s'arriscaria amb tota probabilitat a noves vagues del taxi amb el Mobile World Congress molt a prop.
 

Prereserva, una estocada de mort a Uber i Cabify

La Generalitat vol regular Uber i Cabify ajustant-les estrictament al que era originàriament una VTC, xòfers privats que eren contractats amb antelació per a esdeveniments com enterraments o casaments. És per això que ara l'administració catalana proposa que aquestes llicències de VTC (vehicles de turisme amb conductor) només puguin operar si l'usuari ho reserva unes hores abans, com es feia abans de l'aparició de les xarxes.

 

 

Això seria una estocada de mort contra el model d'Uber i Cabify, que han pogut introduir-se en el negoci del transport amb l'empara legal de les VTC. I és que aquestes llicències només especifiquen que cal una prereserva, i si fa vint anys aquesta s'havia de fer amb dies d'antelació, ara amb un mòbil es pot fer minuts abans. Les empreses són conscients que si ara la Generalitat obligués a reservar un trajecte unes hores abans, el model de negoci s'enfonsaria. I un pastís tan llaminer com Barcelona, destí de primer nivell per mar, terra i aire, no el deixaran perdre així com així.

És per això que amenacen de portar aquesta hipotètica legislació al Tribunal Constitucional; tant per la part d'Uber i Cabify com a empreses, com de la patronal Unauto com a associació. Si la Generalitat legisla, hi ha una variable que s'afegiria al conflicte. I és que, com que l'estat encara està tramitant la llei espanyola d'ordenació terrestre, l'administració catalana passaria a ser la que assumís les competències, tal com preveia el decret.

Si la Generalitat legisla i assumeix les competències de facto, també serà qui haurà d'assumir les indemnitzacions, que Unauto xifra en uns 1.100 milions d'euros. Aquest càlcul, segons ha explicat el seu president Eduardo Martín, sortiria de les reclamacions de més de 4.500 propietaris de llicències VTC.

És un càlcul hipotètic, ja que, ara per ara, hi ha 2.398 llicències d'aquest tipus a Catalunya, però els jutjats encara en continuen tramitant moltes de les que es van demanar en el període on es permetia fer la petició. És per això, que calculen una indemnització de 230.000 euros de mitjana per a cadascun dels afectats. Si es té en compte que el tràmit per aconseguir la llicència costava uns 70 euros, la patronal argumenta que és pel que s'ha deixat de guanyar en aquests anys.

 

 

Sense regulació, guerra del taxi

Però si aquest divendres la Generalitat no presenta la regulació a què s'ha compromès amb el sector del taxi, els carrers de les principals ciutats de Catalunya es podrien tornar a paralitzar per les amenaces de vaga del sector del taxi. Així ho ha explicat el portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez:

"Ningú vol una vaga, però si no es compleix el que s'ha promès, no ens quedarà cap més opció", i més, ha afegit, "amb el Mobile World Congress tan a prop"


La patronal assegura que divendres passat hi havia un principi d'acord amb la Generalitat que acontentava a tothom, ja que se cedien competències en trànsit a l'Àrea Metropolitana de Barcelona i es desenvolupava un projecte de llei per regular amb consens les VTC. Però Eduardo Martín ho matisa:

"Dilluns va aparèixer aquesta nova norma de preavís per la pressió dels taxistes"


Tot i que empreses i associació propugnen el pacte i el diàleg, cap ni una està disposada a negociar res que inclogui fer una reserva amb antelació. El conflicte està servit.

ARXIVAT A:
Mobilitat
Anar al contingut