Uber i Cabify marxen de Barcelona pel decret de les VTC
Els taxistes presenten una demanda civil contra Uber, Cabify i 3 empreses més per competència deslleial
Uber i Cabify confirmen la seva marxa de Barcelona després que aquest dimarts la Generalitat aprovés "les restriccions als VTC".
Uber ha fet un comunicat en què anuncien que deixen de donar servei a Barcelona a partir d'aquest divendres 1 de febrer, dia que el decret entra en vigor. Cabify ha explicat que n'informarà els seus usuaris, aquest divendres, a través de l'aplicació.
Cabify, que té un milió d'usuaris registrats a Barcelona, denuncia en un comunicat que la regulació de la Generalitat significa "l'expulsió directa". Qualifica les mesures del decret "d'artificials i altament restrictives" i que posen en perill 3.000 llocs de treball.
"Aquesta regulació té com a únic objectiu, i, per tant, com a conseqüència final, l'expulsió directa de l'aplicació de Cabify i de les seves empreses col·laboradores de Catalunya i Barcelona."
"Les mesures artificials i altament restrictives que aquest decret llei imposa de manera immediata al sector VTC, destrueixen completament el mercat en què treballava i gràcies al qual s'han generat més de 3.000 llocs de treball a Catalunya."
Segons la normativa aprovada, els VTC només podran atendre serveis que s'hagin contractat prèviament amb una antelació mínima de 15 minuts. El decret estableix que els ajuntaments podran incrementar aquest interval.
Cabify destaca que el 98,5% dels serveis que fa a través de l'app estan per sota del 15 minuts d'espera.
Els VTC van estar gairebé 10 dies aturats a la Diagonal en protesta pel decret de regulació
En el comunicat, Uber dona les gràcies als seus clients amb un text que s'encapçala amb un "fins aviat, Barcelona". La companyia manté que espera treballar amb el govern i l'Ajuntament de Barcelona per aconseguir una regulació justa per a tothom, i que l'aturada sigui temporal, segons el seu portaveu.
"Seguim a disposició de la Generalitat de Catalunya i de l'Ajuntament de Barcelona per treballar en una regulació justa per a tothom, tenint en compte els milers de conductors i passatgers de les VTC a Catalunya."
Aquest és el comunicat d'Uber:
"Fa gairebé un any vam tornar a Barcelona amb un compromís clar: fer les coses bé. Des d'aleshores, més d'un milió de persones ens heu escollit per moure-us per la ciutat. I milers de conductors han trobat en Uber una manera de guanyar-se la vida.
Avui, però, tenim males notícies. Amb les restriccions a les VTC aprovades per la Generalitat de Catalunya, ens veiem obligats a suspendre el servei UberX a Barcelona a partir de demà, divendres 1 de febrer.
A Uber volem que hi hagi una regulació. El nostre objectiu és convertir-nos en un aliat a llarg termini de les més de 600 ciutats o operem. I Barcelona no és una excepció.
Però per contribuir a la vida d'una ciutat necessitem una regulació justa. En el cas de Catalunya, una regulació que tingui en compte els milers de conductors i usuaris de les VTC, que avui veuen com desapareix el seu mitjà de vida i la seva llibertat d'escollir com es mouen per la ciutat.
L'obligació d'esperar 15 minuts per viatjar en una VTC no existeix enlloc d'Europa i és totalment incompatible amb la immediatesa dels serveis sota demanda com UberX.
Però abans de marxar volem donar-vos les gràcies. A tu, Gemma, que et vam portar a l'entrevista de la feina de la teva vida. A tu, Oriol, que vas arribar just a temps per a les campanades. I, per descomptat, a tots els conductors que heu estat un exemple de dignitat i professionalitat, fins i tot en els pitjors moments.
A tots, gràcies. I a tu, Barcelona, ens veiem aviat. Et trobarem a faltar".
La protesta dels VTC a la Diagonal de Barcelona va durar gairebé 10 dies
Cabify presenta un ERO
Cabify també agraeix als seus conductors, clients i empreses col·laboradores haver fet "una aposta pel futur". Però ja prepara els primers acomiadaments.
El grup Vector Ronda, que funciona a través de Cabify, té previst presentar aquest divendres un ERO que deixarà sense feina un miler de treballadors.
María José Delgado, de la plataforma Vector Ronda, ha explicat, a "El matí de Catalunya Ràdio", que l'expedient de regulació és, avui, irreversible, i culpa la Generalitat de la pèrdua dels llocs de treball. Delgado ha explicat que ara els treballadors s'organitzaran per afrontar i poder negociar les condicions d'un ERO que afectarà tota la plantilla.
"S'haurà de negociar depenent de l'edat, però és un col·lectiu, el dels nostres conductors, que està format en gran part per gent de més de 45 anys. Això s'ha de negociar perquè hi ha molta gent que està en l'última etapa de la seva vida laboral."
Protesta dels VTC davant la Conselleria de Territori la vigília de l'aprovació del decret de la Generalitat
El taxi demanda per competència deslleial
En paral·lel, els taxistes tenen previst presentar, aquest dijous a Madrid, una denúncia contra les empreses de VTC. Es tracta d'una demanda civil en què acusen Uber, Cabify i 3 empreses més de competència deslleial. Des del sector no es descarten altres denúncies per estafa o blanqueig de capitals.