La seu de Ferrovial a Madrid (Europa Press / Fernando Sánchez)
La seu de Ferrovial a Madrid (Europa Press / Fernando Sánchez)

Estira-i-arronsa entre la Moncloa i Ferrovial abans que es voti si marxa fora d'Espanya

El govern espanyol pressiona la companyia perquè no mogui la seu i manté que podria cotitzar als Estats Units des d'Espanya

Redacció / AgènciesActualitzat

Quan falten dos dies perquè la junta d'accionistes de Ferrovial voti el polèmic trasllat als Països Baixos, el govern espanyol i la constructora continuen evidenciant les diferències.

El Ministeri d'Economia va enviar aquest dilluns una carta a Ferrovial en un penúltim intent de pressionar l'empresa perquè no marxi als Països Baixos.

En la missiva que el secretari d'estat d'Economia, Gonzalo García Andrés, ha escrit al conseller delegat de Ferrovial, Ignacio Madridejos, demana que s'informi la junta d'accionistes que el grup pot cotitzar al mercat nord-americà sense necessitat de traslladar la matriu.

El ministeri cita una anàlisi de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) i Borses i Mercats Espanyols (BME), que concloïa que no hi ha impediments perquè Ferrovial pugui complir amb l'objectiu de cotitzar als Estats Units sense que sigui necessari moure la seu social als Països Baixos.

El govern espanyol apunta que, en cas que Ferrovial continués a Espanya, sí que podria cotitzar a la borsa de Nova York, el principal argument de la constructora per anunciar el trasllat de la seu.


Ferrovial demana "respecte"

L'empresa ha contestat aquest dimarts amb una altra carta, que ha publicat el diari El Mundo. Ferrovial demana respecte al govern espanyol i que no "prejutgi ni condicioni" els seus accionistes.

Per la seva banda, la vicepresidenta econòmica, Nadia Calviño, ha mostrat un respecte "absolut" per la decisió de Ferrovial, tot i que ha matisat que creu que "no hi ha fonament" per al trasllat de la seu.

Des de Washington, Calviño ha subratllat que la constructora "no té desavantatges ni obstacles" com a multinacional per cotitzar a Espanya, en referència a l'anàlisi tècnica feta aquesta setmana. "Volem continuar tenint multinacionals fortes amb seu a Espanya, és part de la nostra fortalesa", ha dit.

Aquest dijous, la junta d'accionistes de la constructora ha de votar sobre el trasllat. Norges Bank, el fons sobirà de l'estat de Noruega que té un 1,5% de les accions de Ferrovial, votarà finalment a favor del trasllat malgrat haver dit en un inici que hi votaria en contra.

Si més del 2,56% dels accionistes exerceix l'anomenat "dret de separació", és a dir, s'oposa formalment al trasllat, el canvi de seu no es farà efectiu.

La seu de Norges Bank, a Oslo
La seu de Norges Bank, a Oslo (Europa Press)

La Moncloa no veu motius per al trasllat

En la mateixa línia de la carta, el govern espanyol ha insistit aquest dimarts que Ferrovial no té cap impediment des d'Espanya per cotitzar als Estats Units.

Ferrovial, en canvi, apunta en la seva resposta que la doble cotització està recollida als Països Baixos i que a Espanya no s'ha fet mai: "No hi ha precedents i està subjecta a interrogants tècnics i operatius que, en el millor dels casos, farien incert el calendari de la seva hipotètica implementació".

"Al govern d'Espanya li agrada que les empreses espanyoles tinguin la seu aquí", ha afirmat la portaveu de l'executiu, Isabel Rodríguez, en la roda de premsa posterior al consell de ministres. Rodríguez ha fet referència a l'anàlisi de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) i Borses i Mercats Espanyols (BME):

"Aquesta és una informació rellevant que s'ha de conèixer. El nostre país té moltes empreses multinacionals que cotitzen en mercats internacionals, que són molt competitives i, per tant, crec que és important per ser valorat en l'àmbit econòmic i empresarial."

Fonts del govern espanyol assenyalen que només hi ha hagut contactes amb l'empresa i en cap cas amb els accionistes, perquè la Moncloa entén que és una decisió "de caràcter intern en la qual el govern no s'hi fica".

L'executiu assegura que no té por que un possible trasllat de Ferrovial acabi provocant un efecte contagi en altres empreses.

Façana de la seu de Ferrovial a Madrid
Façana de la seu de Ferrovial a Madrid (Europa Press / Fernando Sánchez)

La cotització als EUA, principal argument de l'empresa

Ferrovial sosté que les accions d'una societat espanyola cotitzada a Espanya només poden negociar-se als Estats Units a través d'American Depositary Receipts o altres fórmules indirectes. També apunta que els American Depositary Receipts no són elegibles per accedir als índexs borsaris nord-americans.

El 92% de les inversions compromeses per Ferrovial per al període 2023-2027 estan associades als Estats Units, amb projectes clau de creixement com la nova Terminal 1 de l'aeroport JFK de Nova York, l'autopista I-66 de Virgínia i l'autopista North Tarrant Express 35W 3C a Texas.

Quan Ferrovial va anunciar el trasllat als Països Baixos, a finals de febrer, el govern espanyol va qualificar-ho de "decisió errònia". La vicepresidenta primera i ministra d'Afers Econòmics, Nadia Calviño, va trucar al president de la constructora, Rafael del Pino, i va retreure-li "manca de compromís amb el país".

La Moncloa creu que Ferrovial és "una empresa que ho deu tot a Espanya", on "ha nascut i ha crescut gràcies a la inversió pública dels ciutadans espanyols".

La vicepresidenta econòmica del govern espanyol, Nadia Calviño, al Congrés dels Diputats
La vicepresidenta econòmica del govern espanyol, Nadia Calviño, al Congrés dels Diputats (Europa Press / Jesús Hellín)
ARXIVAT A:
IBEX 35Països Baixos
Anar al contingut