Un any de l'alliberament dels peatges: qui ha de pagar el manteniment de les autopistes?
La Generalitat vol la vinyeta a les autopistes, però la ministra de Transports diu a TV3 que no és el moment d'implantar un nou model de pagament per ús
Un any després de la supressió dels peatges continua sense aclarir-se com es pagarà el manteniment d'aquestes vies en el futur. El govern català ha destinat sis milions d'euros al manteniment de la C-32 nord i la C-33, i el de l'Estat, entre 60 i 70 milions d'euros per l'AP-7 i l'AP-2 a Catalunya.
El conseller Puigneró reclama a l'executiu de l'Estat que acceleri la implantació de la vinyeta o algun sistema de pagament per ús. Però el govern espanyol prefereix esperar. En una entrevista a TV3, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, assegura que no és el moment de fer-ho, per raons econòmiques i socials. Reconeix, però, que el debat està obert i que volen consensuar al màxim el futur model amb totes les parts implicades.
"Estem fent un estudi per analitzar les diferents alternatives. No és el moment econòmic ni social per aplicar una mesura com aquesta. I a més, l'aplicació d'aquesta mesura requereix el consens territorial."
L'executiu de Pedro Sánchez s'havia compromès amb la Unió Europea a implantar un model de pagament per ús a totes les vies d'alta capacitat espanyoles el 2024.
També en declaracions a TV3, el vicepresident del govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori critica el govern espanyol pel que considera un deficient manteniment de les vies alliberades. En la seva opinió, això n'estaria provocant la degradació i, fins i tot, afectaria la seguretat dels conductors.
"No podem esperar al 2025. Seiem i implementem a la vegada un model de finançament de les vies d'alta capacitat. L'Estat, les seves, i la Generalitat, les nostres. Que no ho volen fer? Que ens traspassin totes les vies a la Generalitat."
Les diferències entre els governs català i espanyol queden reflectides en el següent vídeo.
- ARXIVAT A:
- AutopistesPeatgesAP-7Infraestructures