Els equips de rescat han trobat una trentena de cossos
Els equips de rescat han trobat una trentena de cossos (Reuters/EFE)

67 morts en el xoc entre un avió i un helicòpter militar a Washington, que no deixa supervivents

Els aparells han caigut al riu Potomac, d'on els equips d'emergències han recuperat prop d'una trentena de cossos

RedaccióActualitzat

Un avió comercial de la companyia American Airlines, amb seixanta passatgers i quatre membres de la tripulació a bord, ha xocat en ple vol aquest dijous a la matinada a Washington amb un helicòpter militar on viatjaven tres persones. 

Fruit de la col·lisió, hi ha hagut una explosió i els aparells han caigut al riu Potomac, d'on s'han pogut recuperar 28 cadàvers, 27 de l'avió i un militar.

Les tasques de rescat continuen, però el president Trump ha confirmat aquest dijous a la tarda que no hi ha supervivents de l'accident

Aquí es pot veure el moment de l'impacte.



La topada amb l'helicòpter s'ha produït poc abans de les nou del vespre, quan l'aeronau s'aproximava a l'aeroport Ronald Reagan de la capital nord-americana, per aterrar.

El secretari de Transports dels Estats Units, Sean Duffy, ha informat que tant l'helicòpter com l'avió seguien rutes de vol "estàndards" i que no hi havia cap avaria en les comunicacions.

"Si crec que era evitable? Absolutament."

Els equips de rescat ja han localitzat una de les dues caixes negres, que podrien ajudar a aclarir les causes del sinistre.

A l'espera del primer informe sobre les causes de l'accident, que estarà enllestit en un termini de 30 dies, un primer document preliminar citat pel diari The New York Times apunta que el nivell de personal a la torre de control de l'aeroport Ronald Reagan en el moment de l'accident no era "el normal".

"El controlador que s'ocupava dels helicòpters a la zona de l'aeroport aquest dimecres al vespre era el mateix que donava instruccions als avions per a l'aterratge i enlairament de les pistes", apunta el document. Normalment, aquestes funcions s'assignen a dos controladors diferents, segons el regulador d'aviació nord-americà (FAA).

Continuen les tasques per recuperar els cossos dins del riu
Continuen les tasques per recuperar els cossos dins del riu (Reuters)

Els àudios de la torre de control

L'helicòpter, on anaven tres militars, és un Black Hawk, un model molt habitual en les forces aèries nord-americanes, que en el moment de la col·lisió estava fent un vol d'entrenament.

L'àudio del control del trànsit aeri ha enregistrat les comunicacions finals abans que l'helicòpter xoqués amb l'avió de passatgers, un vol d'American Airlines operat per l'aerolínia estatunidenca PSA.

Les autoritats han trobat una de les dues caixes negres de l'avió  (Reuters)

En aquests àudios, que s'han fet públics, se sent com la torre alerta l'helicòpter que té un avió a prop i li dona l'ordre de passar per darrere de l'aparell.

"PAT25 (helicòpter), tens un CRJ a la vista? PAT25, passa per darrere del CRJ", diu un controlador aeri.

Però, malgrat les advertències, uns 13 segons més tard, se senten esbufecs i una exclamació de fons, a la torre, que immediatament notifica la col·lisió.

Ampli desplegament amb 300 unitats d'emergències (Reuters)

Gran desplegament al voltant del riu

A la vora del riu Potomac s'hi ha desplegat un gran dispositiu amb 300 unitats d'emergències, entre ambulàncies, camions de bombers, policia i helicòpters i embarcacions de rescat i bussejadors.

El cap de Bombers ha subratllat que l'operació de rescat és "altament complexa", ja que "les condicions són extremadament dures", per la foscor i la temperatura gèlida de l'aigua, i ha afegit que a l'aigua hi ha "un bloc de gel" que dificulta encara més la feina. 

L'avió ha caigut al riu i s'ha partit en dos (Reuters)
Els submarinistes busquen cossos a les aigües gèlides del riu
Els submarinistes busquen cossos a les aigües gèlides del riu (EFE)

Dol a l'equip nacional de patinatge sobre gel 

El món del patinatge artístic sobre gel està de dol, ja que, segons ha informat la Federació de Patinatge Artístic dels Estats Units, a bord de l'avió hi anava un grup important, però encara indeterminat, de patinadors juvenils, que tornaven dels campionats nacionals acompanyats d'entrenadors i familiars.

Entre ells també hi ha una parella de patinadors artístics russos, campions del món el 1994, que residien als Estats Units, on feien d'entrenadors.

Segons diversos mitjans, també hi seria el fill de la parella, que competia a l'equip nacional. 

A l'avió hi anaven una parella de patinadors artístics russos, campions del món el 1994
A l'avió hi anaven una parella de patinadors artístics russos, campions del món el 1994 (Reuters)

Trump culpa les polítiques de diversitat

Ara s'investiguen les causes d'aquest accident. Però, pocs minuts després del sinistre, Donald Trump ha tirat pel dret i s'ha afanyat a dir, a través de la xarxa social Truth Social, que el sinistre es podria haver evitat i ha apuntat a la torre de control.

"La nit era clara, els llums de l'avió estaven encesos, per què l'helicòpter no ha pujat, o baixat o girat? Per què la torre de control no li ha dit què havia de fer? No està bé!"

Durant una roda de premsa hores després, el president dels Estats Units ha anat més enllà i ha culpat, sense aportar cap prova, les polítiques de diversitat de Barack Obama i Joe Biden.

Segons Trump, les administracions demòcrates han rebaixat els criteris per a contractar controladors aeris.

"L'Administració Federal d'Aviació ha estat contractant treballadors que pateixen discapacitats intel·lectuals severes, problemes psiquiàtrics i altres condicions mentals i físiques sota una iniciativa de contractació de diversitat i inclusió."

Les autoritats no confien a trobar supervivents (Reuters)

10 anys sense accidents en avions comercials

L'accident, el primer d'un avió comercial en més d'una dècada als Estats Units, mantindrà tancat l'aeroport Reagan fins dijous al migdia.

L'últim accident d'avió als Estats Units es remunta al 2009, quan cinquanta persones van morir en estavellar-se contra una casa de Buffalo l'avió en què viatjaven, de la companyia Continental Airlines.

El corresponsal de Catalunya Ràdio, Francesc Garriga, explica la crònica dels fets des del terreny.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Catalunya Ràdio (@catalunyaradio)

ARXIVAT A:
Estats Units
Anar al contingut