La primera reunió entre la consellera de Territori, Ester Capella, i el ministre de Transports, Óscar Puente sobre el traspàs de Rodalies (Europa Press/Gustavo Valiente)

El traspàs de Rodalies "avança": Capella i Puente pacten crear la comissió política al febrer

També s'ha posat data a la comissió tècnica que ha d'estudiar l'ampliació de l'aeroport del Prat, que es constituirà la setmana que ve
Redacció Actualitzat
TEMA:
Rodalies

El traspàs de Rodalies ha començat a prendre forma aquest dimecres, quan la consellera de Territori, Ester Capella, i el ministre de Transports, Óscar Puente s'han reunit per primer cop de forma oficial. "Ha estat una reunió molt profitosa", ha assegurat Capella en acabar.

La consellera s'havia fixat com a prioritat sortir-hi amb un calendari del traspàs i ha anunciat que la primera setmana de febrer "es constituirà la comissió política per començar a fer efectiu el traspàs integral, que avança".

D'aquesta comissió en sortiran les comissions executives i els grups de treball necessaris per fer efectiu un traspàs que serà llarg. Segons l'acord a què van arribar ERC i el PSOE, s'haurà de crear una nova empresa, Rodalies Catalunya, que ocuparà el lloc de Renfe a totes les línies on ara opera l'empresa estatal.

Posar les bases d'aquest nou operador, que serà una companyia mixta participada per la Generalitat i l'estat, serà una de les primeres dificultats. Perquè s'haurien d'absorbir els actius que Renfe té a Catalunya, inclosos els prop de 700 maquinistes, molt reticents al traspàs. Caldrà veure en quines condicions.

La consellera de Territori, Ester Capella, es reunirà amb Óscar Puente al Ministeri de Transports (Europa Press/Generalitat)

Sobre la taula també hi havia la signatura pendent dels convenis que han de desencallar la Ronda Nord entre Terrassa i Sabadell, d'una banda, i la inversió de més de 900 milions d'euros en diverses infraestructures, de l'altra. Són l'N-II al Maresme, l'Eix Pirinenc, dos nous intercanviadors ferroviaris al Vallès i els accessos a l'AP-7 i AP-2.

En el cas de la controvertida Ronda Nord, així com de l'Eix Pirinenc i l'AP-7 i l'AP-2, el Consell de Ministres va aprovar, a finals de desembre, una modificació legislativa per poder aplicar-hi la fórmula de "l'encàrrec de gestió", i que sigui la Generalitat la que executi el projecte, tal com es va pactar el seu dia.

Només queda pendent de la signatura del conveni.

Aquesta és la primera reunió formal entre la consellera Esther Capella i el ministre Óscar Puente (EFE/Salvador Sas)


L'ampliació de l'aeroport del Prat

Capella i Puente també tenien deures pendents en relació amb l'aeroport del Prat. Perquè l'acord entre els republicans i els socialistes catalans per aprovar els últims pressupostos de la Generalitat estipulava la creació d'una comissió tècnica que estudiés "la transformació i modernització" de l'aeroport perquè "guanyi capacitat". Una comissió que s'havia de crear durant el 2023, però que no s'ha fet.

De la trobada d'aquest dimecres n'ha sortit finalment la data: el 18 de gener.

Capella amb la llavors ministra de Transports, Raquel Sánchez, al setembre, a Madrid (ACN/Andrea Zamorano)

Amb la reunió d'aquest dimecres, Capella ha tornat al ministeri de Transports només quatre mesos després de la seva última visita. Aleshores, a mitjans de setembre, l'interlocutor era un altre i el context també. Perquè la ministra era Raquel Sánchez, i el traspàs de Rodalies encara era una vella aspiració del govern de la Generalitat.

Tot i que el ministre Puente va prendre possessió el 21 de novembre, només hi havia hagut fins ara una trobada informal, de pocs minuts, a principis de desembre, aprofitant la presència del ministre en un acte a Barcelona. Capella i Puente van prendre un cafè a l'Eixample, i, segons les dues parts, va haver-hi molt bona sintonia.

 

ARXIVAT A:
Rodalies Aeroport del Prat
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut