"Un clic per a l'escola", la polèmica campanya d'Amazon que indigna el petit comerç

El petit comerç, en contra d'una campanya d'Amazon per finançar les escoles

Esther OrtegaActualitzat

El David s'encarrega de les comandes de material de l'escola Utmar, d'Esplugues de Llobregat, i va creure que l'última campanya d'Amazon "Un clic para el cole" era una oportunitat per comptar amb uns diners extres.

La campanya busca, segons el gegant del comerç electrònic, que els seus clients puguin ajudar el centre educatiu que vulguin a través de les seves compres.

Els usuaris només han de vincular-se a una escola, a través d'un llistat complet de centres de tot Espanya a la web, i Amazon aportarà al centre un crèdit del 2,5% del valor de tot el que comprin. La campanya durarà fins al 21 de març. A l'escola Utmar, de moment, ja disposen de 60 euros.

 

"Vam comunicar a totes les famílies que hi havia la possibilitat d'adherir-se a aquesta promoció", explica David Utrilla, director financer i de sistemes de l'escola concertada Utmar. "Existeix aquesta promoció, a vosaltres no us afecta en res en les vostres compres habituals. Amazon ens dona un percentatge Amazon en crèdit virtual que l'escola utilitzarà per millorar", va explicar.

Seran, en tot cas, uns diners extres per a material extra, asseguren. Aquí ja saben en què els gastaran. "Doncs en els micros, perquè els profes puguin fer classes online i que se'ls senti millor. És veritat que del catàleg que ens ofereixen, la meitat --d'articles-- són de papereria, però per preu i per vinculació, no canviarem la nostra manera habitual de treballar. Nosaltres treballem amb un proveïdor local, que és d'aquí, del municipi, i aquest no el canviarem".


Alarma del petit comerç

De moment, més de 5.000 centres de tot Espanya s'hi han adherit. Des de centres privats, concertats i també públics. I és aquí on han saltat les alarmes entre el petit comerç. Des del Departament d'Educació, però, de qui depenen les escoles públiques, expliquen que no han participat en la promoció d'aquesta iniciativa.

Defensen que els centres ja tenen una via de finançament específic i que aquest tipus d'actuacions van en detriment del comerç local. Amb tot, no ho han prohibit, i els centres tenen llibertat per decidir si hi participen o no.

I això és el que no ha agradat al comerç local, que en una carta ja ha fet arribar el seu malestar al departament. Hi exposen que "no creuen que des de centres que es financen a través dels impostos dels contribuents, entre els quals els dels comerciants del territori, sigui encertat promoure aquest tipus d'accions".

I afegeixen que des d'aquests centres escolars "caldria ensenyar la importància i implicació del comerç en els pobles i ciutats com a element de cohesió social, així com el valor dels productes de proximitat."


Model de consum

Raquel Cantó, propietària de la papereria ECTA-3, a Castelldefels, creu que ara més que mai estem en un moment delicat. "Hem estat dos mesos amb el comerç tancat i sabem quina pinta té la ciutat, quina mala pinta té la ciutat. Crec que com a individus hem de decidir si aquest és el model de compra que volem o no."

 

Un 20% de la seva facturació depèn de les comandes que fan les escoles de la ciutat, però el percentatge puja molt més si se sumen també les compres escolars que fan els pares i alumnes.

"Jo comparo el nostre catàleg de productes amb el d'Amazon i van més cars que nosaltres, però la concepció que té la gent a vegades és que el petit comerç és car i l'online barat, i crec que hem de trencar aquesta idea perquè no és sempre així. Nosaltres, el paquet de paper que més venem, Amazon el té un euro i mig més car que nosaltres."


Però la indignació del petit comerç no ha arribat d'igual manera a les associacions de mares i pares de l'escola pública. L'aFFaC, les associacions Federades de Famílies d'Alumnes de Catalunya, rebutgen aquest tipus de campanya, però també admet que no li consten queixes per la iniciativa i només alguna escola pública els ha comunicat que no s'hi adhereix "perquè no s'adiu a la seva línia pedagògica".

 

Altres centres, però, es mouen en el terreny intermedi, i tot i manifestar el suport al comerç de proximitat, "entenen que les famílies utilitzen el sistema mixt per fer les seves compres". Per això, els diuen: "Si és així i feu servir Amazon, us proposem que us doneu d'alta en aquesta iniciativa."

I enmig de la polèmica, la multinacional recorda que més de 9.000 pimes a tot l'Estat utilitzen la seva plataforma, i que durant la pandèmia ha permès a molts continuar venent mentre la botiga estava tancada.


"Amazon, més que els diners, vol les nostres dades"

La periodista i escriptora Anna Pacheco ha parlat a "Planta baixa" de la polèmica a les xarxes per aquesta campanya d'Amazon. Entre altres temes, recorda que "convertint els pares i els nens en clients d'aquestes empreses ens oblidem que Amazon, més que els diners, vol les nostres dades".

ARXIVAT A:
ComerçEducació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut