Un cotxe de TMB circularà pel carril bus per enxampar infractors que hi estiguin aturats
L'Ajuntament de Barcelona i TMB volen millorar la velocitat del bus i la seguretat viària, evitant obstacles i que els busos facin maniobres perilloses
A partir d'aquest dilluns, pels carrers de Barcelona es pot trobar un cotxe que vigilarà i multarà els vehicles que parin o estacionin al carril bus i a les parades.
El cotxe, dotat amb diverses càmeres, captarà la imatge de la infracció i l'enviarà a l'Institut Municipal d'Hisenda perquè tramiti la multa corresponent.
Amb aquesta mesura, l'Ajuntament de Barcelona i TMB volen millorar la velocitat de l'autobús com a servei públic i la seguretat viària, segons ha explicat el conseller delegat de TMB, Xavier Flores.
"La incorporació d'aquest cotxe específic permetrà millorar l'eficiència del servei del transport públic en superfície, afavorint la mobilitat gràcies a l'augment de la velocitat del bus i garantint que es respectin els carrils per on circula, a més de millorar la seguretat viària i reduir accidents."
La mesura serà un suport a la tasca de la Guàrdia Urbana. Al vehicle només hi aniran empleats de TMB, ja que l'òrgan sancionador és l'Ajuntament.
Dos mesos de prova abans d'imposar multes de 60 a 200 euros
Abans d'aplicar les primeres sancions, el cotxe estarà durant dos mesos en període de proves per dissuadir els conductors tant privats com de vehicles comercials, que ocupin o estacionin al carril bus, les anomenades infraccions estàtiques.
A partir del mes de maig es començarà a multar amb sancions que oscil·laran entre els 60 i els 200 euros, segons el cas.
El principal obstacle del servei d'autobusos són els cotxes que s'aturen al carril bus (sovint fent tasques de càrrega i descàrrega) i que obliguen els autobusos --vehicles llargs de 12 o 18 metres-- a sortejar els turismes.
A més d'alentir la velocitat del bus, s'augmenta el risc d'accident per les maniobres que han de fer els conductors dels autobusos per canviar de carril, o bé s'impedeix que el bus s'aturi al lloc destinat per fer-hi pujar i baixar el passatge, expliquen des de TMB.
Es tracta d'una llarga reivindicació dels conductors d'aquest servei de transport públic, que té una xarxa de 221,8 quilòmetres de carril bus.
Vehicle zero emissions equipat amb càmeres
L'Ajuntament i TMB han triat per fer aquesta feina un cotxe 100% elèctric, zero emissions, identificat com "Control fotogràfic carril bus" i que porta el logo de TMB. El vehicle circularà de forma planificada pels carrers de la ciutat de Barcelona per les zones on hi ha més impacte d'aquestes infraccions en la circulació, durant l'horari de servei d'autobusos.
La captació d'imatges es pot fer tant de forma manual com automàtica i, un cop que aquestes imatges s'enviïn a l'Institut Municipal d'Hisenda (IMH), s'eliminaran de les bases de dades de TMB.
"Sempre hi aniran dos empleats de TMB a bord, sense necessitat que els acompanyi un agent de la Guàrdia Urbana", explica l'Ajuntament, "ja que la delegació de les competències sancionadores són de l'Àrea de Mobilitat, que ha fet l'encàrrec a TMB mitjançant la signatura d'un conveni i d'un decret d'alcaldia", aclareixen des del consistori.