Restes de l'avió accidentat a Etiòpia (Reuters)

Un enginyer de Granollers, entre els morts per l'accident d'avió a Etiòpia

Alguns països han suspès els vols del Boeing 737 MAX 8
Redacció Actualitzat

Jordi Dalmau Sayol, de Granollers, és una de les 157 víctimes mortals de l'accident d'avió que hi va haver aquest diumenge a prop de l'aeroport Bole d'Addis Abeba, la capital d'Etiòpia.

Segons ha informat El 9 Nou, citant fonts de la família, Dalmau tenia 46 anys, era enginyer químic i actualment treballava a Almar Water Solutions, una empresa de l'Orient Mitjà que desenvolupa i gestiona plantes de tractament d'aigua.

Té sis oficines arreu del món, una de les quals a Madrid. Viatjava d'Addis Abeba a Nairobi, la capital de Kènia, per motius professionals. Al desembre, l'empresa es va adjudicar el desenvolupament de la primera planta dessaladora de gran capacitat en aquest país africà.

Dalmau havia assumit la direcció general del projecte de Mombassa. L'empresa ha publicat un tuit de condol:
 

L'altra persona de nacionalitat espanyola morta en aquest accident és Pilar Martínez, de 32 anys, natural de la localitat gallega de Cangas do Morrazo i que anava a treballar com a cooperant d'una ONG a Etiòpia.

Aquest era el seu primer viatge a Àfrica, i hi anava per fer de professora d'anglès de nens. L'Ajuntament de Cangas de Morrazo ha decretat tres dies de dol.


Altres espanyols s'han salvat, segons Borrell

D'altra banda, el ministre d'Exteriors, Josep Borrell, ha explicat que hi havia més espanyols que tenien previst viatjar en aquest avió, però que "a l'últim moment van canviar els bitllets".

Borrell ha explicat que ell mateix va volar d'Addis Abeba a Madrid poques hores abans, de retorn d'un viatge oficial que va durar de dimecres a dissabte.

El ministre ha explicat que aquests espanyols que "es van salvar" formaven part d'una expedició d'empresaris que es van reunir amb tots els ambaixadors espanyols de l'Àfrica durant la visita oficial de Borrell.


19 treballadors de l'ONU

D'altra banda, entre els 157 morts hi havia 19 treballadors de diferents agències de les Nacions Unides, alguns dels quals ciutadans britànics:

 


Alguns països deixen el Boeing 737 MAX 8 a terra

Després de l'accident, Etiòpia va anunciar que suspenia els vols d'aquest model. La Xina ha dit, aquest dilluns, que els 96 aparells Boeing 737 MAX 8 que té també es quedaran a terra. Això representa més de la quarta part de la flota aèria total.

Mongòlia ha suspès les operacions del 737 MAX 8 que acabava de rebre el 21 de febrer. En tenia tres més d'encarregats. Cayman Airways, línia aèria de les Illes Caiman, ha dit que les dues unitats que va adquirir fa poc tampoc s'enlairaran. La resta de països que han comprat aquest aparell no s'han manifestat o han dit que continuaran operant amb normalitat.

Boeing ha obert una investigació sobre l'accident, però ha declarat que encara és aviat per treure'n cap conclusió.

El Boeing 737 MAX 8 és un model molt automatitzat. La primera unitat que es va lliurar va ser per a Malindo Air, una companyia aèria de Malàisia. El va rebre el 16 de maig del 2017 i sis dies després l'aparell va fer el primer vol operatiu. Segons la web de Boeing, fins a gener d'aquest any l'empresa havia rebut comandes de 5.011 aparells, dels quals només n'havia lliurat fins ara 350.

Segon accident important d'aquest model

El model ja havia tingut un altre accident greu fa pocs mesos. L'octubre del 2018 van morir 189 persones quan un avió de la companyia indonèsia Lion Air es va estavellar 12 minuts després d'enlairar-se. El problema, doncs, podria ser semblant al que hi va haver diumenge.

Aquest dilluns les accions de Boeing han caigut un 9%. Les del seu rival, el grup europeu Airbus, han pujat un 0,5%.

VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut