![El forat que va engolir el camió s'ha fet més gran i ja fa 40 metres de diàmetre i 30 de profunditat](https://img.3cat.cat/multimedia/jpg/5/7/1738314096775_670x378.jpg)
Creix el forat que va engolir un camió al Japó i es complica el rescat del conductor 3 dies després
Els equips de rescat encara no han pogut treure l'home, de 74 anys, amb qui han perdut el contacte des de dimarts a la nit
Creix l'esvoranc a la calçada que va engolir un camió dimarts passat al Japó, sense que s'hagi pogut rescatar el conductor, un home de 74 anys que tres dies després continua atrapat a l'interior.
Des de dimarts a la tarda no es té contacte amb el camioner, que va caure amb el seu vehicle en el gran forat que es va formar en cedir el sòl en una cruïlla de la localitat industrial de Yashio, al nord de Tòquio.
La inestabilitat del terreny està fent molt difícils i perilloses les feines de rescat. Dimecres a la nit, quan es va treure el remolc del camió amb una grua, es va formar un altre esvoranc al costat. Els bombers van haver d'abandonar la idea de baixar per rescatar el conductor de l'interior de la cabina. El moviment del terreny va ferir dos membres de l'equip.
"Aquesta és una situació extremadament perillosa", ha dit el cap dels bombers, Tetsuji Sato, dijous al vespre, al lloc de l'accident. "Els dos forats s'han convertit en un de sol, amb el risc d'un nou esllavissament o d'un enfonsament de la calçada, i no podem fer servir equipament pesant."
L'esvoranc, que en un primer moment era de 10 metres de diàmetre i sis de fondària, ara s'ha ajuntat amb el segon forat i fa més 40 metres de diàmetre --gairebé com una piscina olímpica--, i el sòl s'ha enfonsat fins a 30 metres.
![Un camioner atrapat 24 hores en caure el vehicle en un gran esvoranc al Japó](https://img.ccma.cat/multimedia/jpg/3/7/1738151482573_670.jpg)
"Tenim previst construir un talús des d'un lloc més segur per poder-hi enviar equipament pesant", ha dit Sato, uns treballs que podrien durar diversos dies.
Filtracions del clavegueram al subsol
Les autoritats atribueixen la formació del gran forat al mal estat de les canonades del clavegueram. Les filtracions d'aigües residuals han erosionat el subsol: "Sens dubte van fomentar l'erosió del terreny, i van excavar així una cavitat subterrània", ha explicat Daisuke Tsutsui, un funcionari del departament de Clavegueram de la prefectura de Saitama.
"Si el buit és prou gran, l'asfalt ja no pot suportar el seu propi pes i, amb cotxes que hi passen, és possible que s'hi faci un forat", ha dit.
Dimarts les autoritats advertien els residents de la possibilitat de l'aparició de més forats, i es van evacuar els veïns en un radi de 200 metres, pel perill que es trenquessin les canonades de gas a la zona. L'accés a la zona ha quedat totalment tancat des d'aquest dijous.
![](https://img.ccma.cat/multimedia/jpg/5/4/1738314114245_670.jpg)
Crida a un milió de veïns a reduir el consum d'aigua
Ara, la prefectura de Saitama ha demanat a més d'un milió de residents de la zona que facin servir la menor quantitat d'aigua possible per evitar que l'aigua que es perd per les canonades afectades debiliti més el subsol de la zona i facilitar així el rescat del conductor.
"La nostra prioritat és salvar la vida d'aquesta persona. Demanem als residents que s'abstinguin de qualsevol ús no essencial de l'aigua, com ara banyar-se o rentar la roba", ha dit un representant de la prefectura de Saitama. "És difícil abstenir-se d'utilitzar el vàter, però demanem utilitzar la menor aigua possible", ha afegit Tsutsui.
Algunes aigües residuals de la zona s'han desviat cap a un riu pròxim per reduir l'aigua que pugui entrar al forat.