L'asteroide Nasir tenia entre 450 i 500 metres d'amplada (iStock)

Un segon asteroide va impactar a la Terra quan es van extingir els dinosaures

Imatges d'alta resolució en 3D d'un cràter descobert al fons de l'oceà Atlàntic han permès als científics concloure que un altre asteroide va estavellar-se a la Terra fa 66 milions d'anys
Redacció
TEMA:
Ciència

L'asteroide que va impactar contra la Terra fa 66 milions d'anys i va acabar amb els dinosaures no va ser l'únic que va estavellar-se al nostre planeta. Un equip de científics del Regne Unit i els Estats Units ha conclòs que n'hi va haver un segon, tot i que força més petit.

Ha estat després d'estudiar les imatges d'un enorme cràter que van descobrir al fons de l'oceà Atlàntic, davant de la costa de l'Àfrica occidental. Creuen que té la mateixa edat que el cràter que va impactar a Mèxic --a Chicxulub-- i que, amb uns 180 quilòmetres de diàmetre, va extingir els dinosaures.

El nou l'han batejat com a cràter Nadir i fa 9 quilòmetres de diàmetre. Segons l'estudi que publiquen a Nature Communications Earth & Environment, el va provocar l'impacte d'un asteroide d'uns 450 o 500 metres d'amplada i que anava a uns 72.000 km/h.

Un impacte que creuen que va generar un tsunami d'almenys 800 metres d'altura. "Deuria ser un esdeveniment catastròfic", ha assegurat el geòleg Uisdean Nicholson de la Universitat Heriot-Watt, a Edimburg, que va descobrir el cràter Nadir, segons recull la BBC.

Aquest descobriment el va fer fa dos anys, però no ha estat fins ara que han arribat a aquesta conclusió, gràcies a les imatges en 3D d'alta resolució del cràter que ha captat una empresa especialitzada en geofísica, TGS.

"Hi ha al voltant de 20 cràters marins confirmats a tot el món, i cap d'ells ha estat capturat amb un nivell de detall com aquest", assegura Nicholson. "És exquisit", afegeix.

Segons ha explicat, les noves dades els han permès obtenir "una imatge completa en tres dimensions i retirar les capes de roca sedimentària per observar el cràter en tots els nivells".

I amb això, i el fet que no estava erosionat com la resta, han pogut concloure l'impacte d'un asteroide fins ara desconegut.

L'asteroide que va acabar amb els dinosaures era molt més gros (iStock)

La mateixa mida que l'asteroide Bennu

Ara com ara, l'objecte més perillós que orbita prop de la Terra és l'asteroide Bennu, que té una mida d'uns 500 metres de llarg. Per tant, molt similar a l'asteroide que va provocar el cràter Nadir, del qual estem parlant.

Segons la NASA, podria xocar amb la Terra d'aquí 158 anys, el 2182. Ara bé, la possibilitat és només d'1 entre 2.700.

Ciència Recerca científica