Un web informa sobre el servei de Rodalies a partir de missatges dels usuaris
Durant la nevada recent es va demostrar que les eines socials com ara Twitter tenen certa potència per comunicar incidències en el sistema ferroviari. Animats amb aquesta idea, un grup de joves emprenedors de Badalona ha creat un web que agrega la informació que els usuaris de Rodalies envien a temps real. El resultat és un lloc on els usuaris informen altres usuaris gràcies a les tecnologies de la informació i la comunicació.
L'èxit del servei ha sigut absolut avui mateix, quan una incidència a la línia 4 de Rodalies, que ha deixat més d'un centenar de passatgers atrapats, ha provocat una allau de missatges que intentaven explicar la situació real o, com a mínim, la situació viscuda. El primer missatge que feia referència a aquest problema s'ha pogut llegir quasi mitja hora abans que el web oficial de Rodalies ho esmentés.
El nou web (http://rodalia.info) és una iniciativa d'un jove estudiant de Ciències Polítiques, el badaloní Roger Melcior, que tot i tenir 21 anys ha decidit emprendre el projecte, d'acord amb altres usuaris de Twitter als quals no coneixia però que de seguida va veure que compartien interès per les qüestions de mobilitat i les noves tecnologies.
Per aquesta raó, Melcior va anar a buscar suport tècnic a l'empresa Pimpampum, d'uns dissenyadors també badalonins, i va crear aquest lloc, que no ha imaginat com una alternativa o crítica a l'operador sinó com un esforç complementari, com explica al 3cat24. Melcior creu que el nou web del servei públic, estrenat fa pocs dies, és millor que el que hi havia abans del traspàs al govern però hi troba a faltar la possibilitat de seguiment a través de subscripció i la incorporació de l'experiència directa dels usuaris, que és el que ells recullen.
El web connecta amb diversos canals, un per a cadascuna de les línies, i el seu funcionament és simple. Quan algú envia un missatge amb una informació només hi ha d'afegir al final una indicació sobre la línia a què es refereix i tots els que s'hagin subscrit a aquest canal en reben la informació al mateix moment, com explica Melcior al seu blog.
Vocació de servei
Els creadors estan satisfets de la rebuda que el servei ha merescut però no amaguen una certa preocupació per l'ús que se'n pugui fer. Per això, Melcior fa una crida perquè tothom hi faci arribar missatges de servei i no per criticar els responsables de la circulació de trens. "Nosaltres no podem contrastar ni verificar la informació, per això tot dependrà de l'ús que en fem els mateixos usuaris", aclareix aquest jove emprenedor, que no amaga que el sistema es basa en diversos comptes de Twitter automatitzats i sense filtre humà.
Assegura que no vol ser un espai de queixa sinó una demostració que els ciutadans tenen a l'abast eines que els permeten comunicar-se i avançar les seves decisions en funció de la situació del transport ferroviari. La seva esperança és que el mateix operador acabi assumint el paper dels usuaris en els seus sistemes d'informació però, de moment, ells cobreixen aquesta mancança de forma voluntària.
Al web hi han inclòs publicitat, amb l'única finalitat de recuperar el cost que han tingut per l'adquisició dels dominis d'internet, tal com declaren a aquest mitjà.
El nou web (http://rodalia.info) és una iniciativa d'un jove estudiant de Ciències Polítiques, el badaloní Roger Melcior, que tot i tenir 21 anys ha decidit emprendre el projecte, d'acord amb altres usuaris de Twitter als quals no coneixia però que de seguida va veure que compartien interès per les qüestions de mobilitat i les noves tecnologies.
Per aquesta raó, Melcior va anar a buscar suport tècnic a l'empresa Pimpampum, d'uns dissenyadors també badalonins, i va crear aquest lloc, que no ha imaginat com una alternativa o crítica a l'operador sinó com un esforç complementari, com explica al 3cat24. Melcior creu que el nou web del servei públic, estrenat fa pocs dies, és millor que el que hi havia abans del traspàs al govern però hi troba a faltar la possibilitat de seguiment a través de subscripció i la incorporació de l'experiència directa dels usuaris, que és el que ells recullen.
El web connecta amb diversos canals, un per a cadascuna de les línies, i el seu funcionament és simple. Quan algú envia un missatge amb una informació només hi ha d'afegir al final una indicació sobre la línia a què es refereix i tots els que s'hagin subscrit a aquest canal en reben la informació al mateix moment, com explica Melcior al seu blog.
Vocació de servei
Els creadors estan satisfets de la rebuda que el servei ha merescut però no amaguen una certa preocupació per l'ús que se'n pugui fer. Per això, Melcior fa una crida perquè tothom hi faci arribar missatges de servei i no per criticar els responsables de la circulació de trens. "Nosaltres no podem contrastar ni verificar la informació, per això tot dependrà de l'ús que en fem els mateixos usuaris", aclareix aquest jove emprenedor, que no amaga que el sistema es basa en diversos comptes de Twitter automatitzats i sense filtre humà.
Assegura que no vol ser un espai de queixa sinó una demostració que els ciutadans tenen a l'abast eines que els permeten comunicar-se i avançar les seves decisions en funció de la situació del transport ferroviari. La seva esperança és que el mateix operador acabi assumint el paper dels usuaris en els seus sistemes d'informació però, de moment, ells cobreixen aquesta mancança de forma voluntària.
Al web hi han inclòs publicitat, amb l'única finalitat de recuperar el cost que han tingut per l'adquisició dels dominis d'internet, tal com declaren a aquest mitjà.