Una de cada quatre condemnes l'any passat van ser per delictes de trànsit
De gener a juliol aquest tipus de delictes han pujat un 10% i les associacions de víctimes reclamen un jutjat especialitzat
Maria Núria Revetlle
Periodista de la secció de Societat de Catalunya Ràdio, especialitzada en crònica judicial
@marianuria2011L'any passat, les condemnes més freqüents a Catalunya van ser per delictes de trànsit. El percentatge de condemnes relacionades amb el trànsit és del 28%, gairebé 3 de cada 10 condemnes. Són dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE).
A tot l'Estat es van acumular gairebé el 25% de les condemnes, davant de les lesions --17%-- i els furts --un 15%.
Són dades del 2023, però tot apunta que les d'aquest 2024 no milloraran gaire. Segons avancen els Mossos d'Esquadra, les denúncies per delictes de trànsit han pujat un 10% durant els primers set mesos de l'any. En aquests mesos s'han presentat un total de 115.000 denúncies.
La majoria dels casos es jutgen ràpidament
Els delictes més comuns quan ens posem davant del volant, alcoholèmia i conducció sense permís, es consideren lleus i es tramiten pel procediment urgent, amb judicis ràpids.
Sovint, les sentències no es recorren, perquè acostumen a ser persones a qui han enxampat més d'una vegada i es fan acords per tenir penes de presó baixes.
El problema són els accidents greus de trànsit, amb morts i ferits, on la sentència pot trigar anys a dictar-se. És per això que les víctimes demanen que es creïn jutjats especialitzats en delictes de trànsit.
Per començar, dels accidents greus no hi ha estadístiques perquè s'inclouen dins d'altres delictes, com homicidis, intents d'homicidis i lesions. A més, sovint s'espera que els ferits estiguin en condicions d'anar a declarar als jutjats. Això pot fer allargar el cas 5, 6 i fins i tot 8 anys.
Aquest és un dels motius pels quals l'associació STOP Accidents, formada per víctimes, proposa la creació de jutjats específics. Josep Pérez Tirado és l'advocat que els assessora:
"Igual que tenim jutjats de violència de gènere, en un tema tan important per a la societat com és salvar vides, calen jutjats especialitzats en seguretat viària."
Aquest advocat, especialitzat en accidents de trànsit, creu que això faria que els jutges que s'hi destinessin estiguessin més conscienciats.
Què es pot fer mentrestant?
L'assessor legal de STOP Accidents creu que mentre els jutjats especialitzats en delictes de trànsit no arriben, es pot anar avançant d'altres maneres.
Pérez Tirado considera que ja es faria un pas endavant important si --en cas d'accident greu-- es pogués fer, primer, el judici penal al presumpte infractor i deixar per a més endavant les indemnitzacions a les víctimes en un procediment per via civil.
"Així, la causa penal potser no es podria jutjar tan ràpid com els delictes lleus, però almenys sí que podria arribar als jutjats en un termini de 6 a 11 mesos."
D'aquesta manera, diu l'advocat, els 5, 6 o 8 anys que es triga ara a tancar aquest tipus de casos es podrien escurçar considerablement.
- ARXIVAT A:
- TrànsitMossos d'Esquadra