Denuncien que una de les principals peces de Sixena està en perill per un climatitzador
El conservador Albert Velasco avisa amb un tuit el govern d'Aragó i l'especialista Judit Verdaguer assegura que les peces havien de passar 24 hores d'aclimatació abans d'obrir les caixes
Un dels conservadors del Museu de Lleida, Albert Velasco, ha denunciat en un tuit adreçat al govern de l'Aragó que s'hagi posat al costat d'un aire condicionat una de les principals peces del patrimoni de Sixena traslladades aquest dilluns des del Museu de Lleida. L'especialista considera que és desaconsellable per a la "conservació preventiva de la peça."
Hola @GobAragon. Por razones de conservación preventiva, esa columna de climatización no debería estar ahí. #Sixena pic.twitter.com/QC7GWlWuEh
Albert Velasco (@velasc_alberto) 14 de diciembre de 2017
D'altra banda, la conservadora del Museu Episcopal de Vic i reconeguda especialista en patrimoni moble medieval Judit Verdaguer també ha denunciat a la xarxa que les caixes fossin obertes abans de les 24 hores del seu trasllat.
Aquestaa mesura s'ha de prendre donada la fagilitat de les peces i del material, que han de passar un procés d'aclimatació d'un mínim de 24 hores perquè la diferència de condicions de l'ambient no degradi els materials.
Caram! Ja les van treure ahir?No deuen saber que les obres han d'estar dins les caixes i en una sala d'aclimatació un mínim de 24 h, després de l'arribada https://t.co/5uExsFSHBD
Judit Verdaguer 🎗 (@JuditVerdaguer) 13 de diciembre de 2017
Arran de les declaracions del president de l'Aragó, Javier Lambán, que denunciava l'estat de les obres traslladades a Sixena i posava en dubte la professionalitat dels conservadors catalans, especialistes en la matèria han alertat de la pressa a fer un trasllat que és molt delicat.
El director del Museu de Lleida, Josep Giralt, ja va advertir que el trasllat de les peces no s'havia fet en les millors condicions. Adverteix que es van veure caixes que no anaven en la direcció de verticalitat correcta que demana un trasllat d'aquest tipus, com aquestes caixes arribades a Sixena, que estan al revés.
Al programa "Tarda oberta" de TV3, aquest dimecres Giralt ha explicat que el trasllat es va fer amb presses i que això ha pogut provocar errors.
"La pressa i la manipulació i la manera com es van carregar al camió han pogut provocar que aquelles peces que el Museu de Lleida va dir (en un informe previ al trasllat) que no s'havien de moure per cap concepte, potser s'emportaran alguna sorpresa quan obrin les caixes. Algunes caixes anaven en una direcció que no tocava i aquestes coses són molt importants quan es mou patrimoni."
- ARXIVAT A:
- Article 155Procés català